För dom som inte orkar läsa allt mitt svammel så finns en sammanfattning av det viktigaste sist i inlägget.
Det snackas en del om digitala och analoga ingångar men vad är det egentligen? Analoga har jag nog koll på dom alternativ som finns på Logon men finns det digitala alternativ? Jag trodde det bara var frågan om kontakt eller avbrott över ingången. Är det det? Eller kan det vara en ingångsspänning? T.ex. 0 eller 24V från nätdelen? Pulser? T.ex. en flödesmätare som ger en frekvens beroende på flödet? Som någon slags räknare? Det är många funderingar nu.
Dessutom fick jag en läcka på filtret i går. På en timma hade det läckt ut några liter vatten på golvet. Inget som påverkade tryck eller flöde men det motiverar definitivt en "läcksensor". Efter en säsongs drift hade ett par anslutningar på filtret lossnat lite. Det räckte med att efterdra så var det tätt.
Läckage
En annan fundering är var man ska placera tempgivarna? Jag har svårt att mäta direkt i poolen så det får bli på inkommande vatten före pumpen till att börja med. Tänkte lägga in en fördröjning så att pumpen har gått några minuter innan jag jämför "temp pool" med "temp solpanel" för att få rätt värden, men var ska man montera tempgivaren i solpanelen? När När flödet är bypass solpanelerna så borde det stillastående vattnet i panelen kunna värmas upp lättare och då ställs flödet om till solpanelen. När det är fullt flöde genom solpanelerna så räcker sedan inte värmen till för att höja temperaturen mot inkommande tillräckligt och ventilen ställer om till bypass solpanel. Efter en stund har ändå det stillastående vattnet värmts upp och ventilen växlar igen till solpanel. Det känns som att vid "halvdassigt" väder, när värmen räcker till för att värma stillastående vatten men inte vatten vid fullt flöde, så kommer ventilen att växla hela tiden. Kan det bli ett problem? Var ska jag mäta för att det ska fungera bäst?
Mätpunkt pooltemp
Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex (t.ex.
http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/item_show.asp%3Fcode_no%3D100720) utan att stoppa pumpen? Tänkte motormanövrera en sådan ventil mellan solfångarna och bypass. Nu tar ju säkert en sådan manöver en stund med en spjällmotor och jag vet inte om flödet helt stängs av i ett mellanläge så pumpen riskerar att skadas eller att driften löser ut på övertryck.
Det är många "svarta hål" i detta projektet, men så länge det inte blir ett svart hål i plånboken så är det jäkligt roligt. Jag försökte spåna ihop ett litet flödesschema på hur logiken skulle kunna fungera. Hur det ska fungera i praktiken med mjukvaran "Logo soft comfort" har jag ingen aning om än men det visar sig väl. Kan ni se några riktiga "tankevurpor" i mina funderingar enligt pdf:en?
http://peterholm.nu/bilder/huset/flode.pdf Min tanke är att pumpen endast ska gå 05:30 till 20:00 och att man ska vänta tre minuter efter pumpen har startat innan man jämför temperaturen i poolen med tempertaturen i solpanelen. Kan man ens Tänka i form av "loopar" på det sättet? Det ska givetvis byggas ut med mer givare så småningom, men jag måste börja någonstans...
En annan fundering är var man köper brytare och indikeringslampor billigt? Till att börja med blir det två trelägesbrytare, 1 - 0 - auto, för pump och motorventil. Dessutom tänkte jag mig driftlägesindikeringar för pump, motorventil och larm, men det lär bli mer... Jag har ju utebelysning som utgår från garaget, och motorvärmaruttag, och... Det finns ju massor med roligt att hitta på här
Sammanfattning
- Finns det olika alternativ av digitala ingångar (kortslutning/avbrott, pulser, likspänning o.s.v.)?
- Var ska man placera tempgivaren på solpanelen?
- Kan det bli problem att mäta temperatur på stillastående- alternativt flödande vatten genom solfångarna?
- Var köper man manöverbrytare och indikeringslampor billigt?
- Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex utan att stoppa pumpen?