CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ronson´s poolstyrning  (läst 27684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pake

SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #20 skrivet: april 18, 2009, 00:00:59:59 »
stiligt värre!  O0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #21 skrivet: april 18, 2009, 09:31:27:27 »
Tackar Pake :)

Bör kanske skriva lite om att det finns andra enklare alternativ att lösa poolstyrning, detta för att inte skrämma iväg de som inte lider av teknikfrossa >:D

Grundutrustning:
1st (alt 2st) Utedelar från VP i lämplig effektklass beroende på pool
1st värmeväxlare i rostfritt/titan beroede på kemikalier i poolen
3st avstängningsventiler + rördelar till bypassen

Styrning alt 1.
Koppla VP med ett vanligt tidur o kör den när poolpumpen är igång.

Styrning alt 2.
Koppla VP via en temperaturstyrning (typ FOX D1004 från Conrad, se tidigare i denna tråd) o se till att den bara går när poolpumpen är igång. Då får du en jämn temperatur i poolen.

Självklart så får man inte alla finesser, funktioner o säkerhetsdetaljer som genom mitt system. Men man får dock ett system som genererar värme till poolen o det är ju ändå det viktigaste. Kan hända att man måste nollställa något utlöst överhettningskydd på VP om det har gått utan poolpumpen varit igång, med det är ju inte hela världen.

japp. lycka till alla som väljer detta alternativ O0 och vi andra kör så det ryker >:D

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #22 skrivet: maj 13, 2009, 20:28:36:36 »
Då har man fått rören anslutna mellan värmväxlare o värmepumpar, vakuumsugt o påfyllt med ny gas. Så mao nu är det stora hindret ivägen för att färdigställa anläggningen.

Rördelar för vattnet kommer till helgen o man filar in i det sista med programvaran till PLC´n.

Snart badklart även här.... :)

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Drogen

SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #23 skrivet: maj 13, 2009, 22:13:45:45 »
Läser din tråd med stort nöje. Själv har jag precis börjat samla på mig material till ett liknande projekt. Ropade nyss in en Siemens PLC (12 ingångar, varav 4 analoga, 8 reläutgångar komplett med nätdel) på Ebay för en dryg tusenlapp, efter tips här. Helt OK tycker jag. Nu letar jag temperaturgivare med 0-10V utgång så jag slipper separata PT100-moduler eller signalförstärkare m.m.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #24 skrivet: maj 16, 2009, 17:44:18:18 »
Då har man kommit så långt att alla rördelar, ventiler mm är på plats o väntar på limning. Gör detta imorgon, för nu skall det grillas o intag av %-haltiga drycker skall göras ;D

Drogen, bra pris du fick på PLC eftersom det även ingick nätdel. Jag tror inte du behöver en separat PT100 modul, har för mig att det finns en liten programsnutt att ladda ner som översätter värdet som du får en ifrån en PT100 givare. Så har du bara en analog ingång så borde det fungera. Hoppas att även du skapar en egen tråd för ditt projekt så småningom. Ser framemot det O0

/Ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #25 skrivet: maj 17, 2009, 20:19:13:13 »
Japp, då är alla rören limmande o rörklammer monterade på väggen för att avlasta rören.

Körde igång det cirkulationen ikväll o allting var tätt :)

Kör jag allt genom värmeväxlaren så stiger trycket med ca 2psi, ställer jag bypasen på 50% så har jag ingen tryckökning alls (50mm rör, 1" anslutning i värmeväxlaren)

Skulle installerat styrskåpet idag, men glömde några grejor på jobbet samt att jag kom på att jag endast har en tryckvakt. Glömt att beställa den andra, så får jag beställa den o bygla den i styrskåpet tillsvidare.

men Rom byggdes inte på en dag, inte heller mitt värmesystem ;D

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #26 skrivet: maj 17, 2009, 22:45:32:32 »
 O0 ....vi følger med og bilder vi vil ha  ;)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #27 skrivet: maj 30, 2009, 21:59:41:41 »
HURRA!!!!! <antman>

Då har man äntligen gjort första provkörningen o allting verkar fungera <sol>

Verkar som jag har ett delta på 14-15grader på gasen (vid värmeväxlaren) o ca 2 grader på  poolvattnet. 20 grader in i poolen o 18 grader i poolen just nu. Återkommer med lite mer uppgifter när jag mätt mer noggrant. Kör halva flödet genom värmeväxlaren, dvs 7.5m3/h, för då ökar inte trycket i filtret.

Provkör allt i manuellt läge, därför lyser det en orange lampa för pump o en för VP. Sedan har jag fått ha kvar mina test brytare för tryckvakterna. Jag saknar fortfarande än tryckvakt, beställde en o glömde betala momsen. Men nu är den betald så den kommer väl nästa vecka.

Återstår att klammra kabel, isolera temp. givaren, montera tryckvakterna o packa ramen i botten på skåpet.

Sedan återstår ju en del programmeringsändringar som man redan nu har insett att man behöver göra, tex funkar inte tidsfördröjningen på VP start som den skall. Funkar än gång, men inte om man slår av o på de manuellt. Då startar bägge samtidigt. Detta vilja jag inte ha då de tar ca 5A vardera + 3.5A för pumpen.

Japp, nu skall man luta sig tillbaka o njuta av en god whisky ;D

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Drogen

SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #28 skrivet: maj 31, 2009, 20:10:01:01 »
Den viktigaste följdfrågan av alla - vad blev det för whisky?

Skämt åsido, mäter du pooltemp på inkommande vatten eller direkt i poolen? Jag hade tänkt göra det, men har ångrat mig.

Om två veckor rullar vi ut gräs mellan poolen och pumprummet så sedan är det slutgrävt. Jag kommer att gräva ner en slang med tre 2,5m2 RK och mäta direkt i poolen. Mycket för att jag är statistiknörd och vill se hur tempen i poolen förändras med pumpstart och stopp, dag och natt, omgivningstemp m.m. och det går ju inte så bra om man bara har rätt temp när pumpen har gått några minuter. Men för funktionens skull spelar det ju ingen roll. Lite bilder med skåpet öppet vore kul.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #29 skrivet: maj 31, 2009, 21:19:36:36 »
Bowmore single malt :D

Just nu mäter jag lite provisoriskt med mätinstrument som jag tejpat fast på lite olika ställen o läst av efter 5min.  Går jag bara på temperaturmätaren i poolen så har jag gått från 20grader igår till 25grader idag på 24h, oavsett om den visar rätt temp eller inte så har temperaturen ökat med 5 grader på ett dygn.

Kommer att skaffa en loggningsutrustning för mer detaljerad loggning o statistik. Kommer då att mäta följande:
1. Inkommande pool temp innan bypass
2. Utgående pool temp efter bypass
3. Temp efter värmeväxlaren (innan den blandas med bypass slingans vatten)
4. VP1 temp gas in
5. VP1 temp gas ut
6. VP2 temp gas in
7. VP2 temp gas ut
8. Temp inlopp
9. Temp skimmer

Är nog inte fler mätpunkter som är intressanta för mig, förutom effektbehovet. Men jag mäter drifttimmarna på PLC´n o vet strömmen som varje utrustning tar.

Jag kommer att ta några bilder inom kort, när allting är klart. Kan då ta lite fler bilder o lägga upp, bilder är alltid bra att ha. Även för en annan, så man minns vad man gjort o tänkt ;D

Kommer även återkomma med rapporten hur tempen förändras map på bypass inställning o när på dygnet som VP kommer att vara igång. Blir nog i slutet på denna säsong.

/ronson
« Senast ändrad: maj 31, 2009, 22:24:51:51 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag