CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast  (läst 36759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #20 skrivet: augusti 11, 2008, 19:02:30:30 »
Hejsan Carlos

Den ideen har slagit mig också men en annan som jag funderar på är; borde det inte funka att mäta skillnaden vid utloppet och bredavloppet? Jag får nog ta mig ett dopp i kväll och kolla den varianten.

Mvh martin
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #21 skrivet: augusti 11, 2008, 19:06:32:32 »
borde ju fungera men du kan ju ha förluster på vägen beroende hur din slang kyls från backen eller inte, för att vara riktigt säker skulle jag mäta som jag sa tidigare men du kan ju prova
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #22 skrivet: augusti 11, 2008, 19:45:12:12 »
Ser i manualen att vxl klarar endast 9 m3/h sekundärflöde på den största modellen! (GJPACW1V-60) och jag tror (?) att det är fler som använder GJPACW1V-20 / GJPACW1V-30 som bara klarar ett flöde om 3 resp. 4,5 m3/h
Om man då inte har by pass kommer trycket öka markant i filtret och poolcirkulationen reduceras väsentligt, den klena vxl torde vara förklaringen till att by pass ska användas på denna VP!

Ovanstående baseras på att många av oss (de flesta?) har en poolpump som trycker 15-17 m3/h

Själv har jag en Pahlén Maxi-Flo 75 kW kopplad till berg-VP, den klarar 18 m3/h
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #23 skrivet: augusti 11, 2008, 20:13:59:59 »
hej RLA
min vattenpump 0,75 hk vet inte vad den trycker men när jag frågade G&J om detta så var det inga problem för mig att köra fullt flöde.
Jag har ju deras minsta vp som har rekommenderat flöde 2,2 m3/h.
Tror det har att göra med hur stor utspänningen blir i Titanväxlaren.
Jag skulle få svar i kväll eller imorgon.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #24 skrivet: augusti 11, 2008, 20:43:10:10 »
hej RLA
min vattenpump 0,75 hk vet inte vad den trycker men när jag frågade G&J om detta så var det inga problem för mig att köra fullt flöde.

0,75 hkr brukar bli 15-17 m3/h

Om det inte är något problem med att hantera stora flöden i vxl är jag nyfiken på varför databladet säger en helt annan siffra!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne

SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #25 skrivet: augusti 11, 2008, 21:13:04:04 »
Hej,

Jag skickade precis ett PM till Marcus Gullberg som också är medlem här.
Det kan vara kul och höra vad han har och säga om bypass.

Jag under också om man skall ha fullt blås eller strypt.
Har också en 0,75 hk pump.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #26 skrivet: augusti 11, 2008, 21:29:46:46 »
hej RLA
det kanske ligger något i vad du säger att om man har en stor pool så är väl också pumpen kraftigare vilket gör att man inte får igenom tillräckligt med vatten och trycket ökar.
Om det är som jag tror så består en värmeväxlare av ett långt smalt rör i spiral eller flera vilket gör att fart och tryck ökar.
Har inte sett hur en luftvärmeväxlare ser ut i genomskärning har du någon bild på detta?
väntar på svaret //carlos <sol>


Till Janne
Marcus har semester Anders Nilsson skulle svara
// carlos
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #27 skrivet: augusti 11, 2008, 22:07:24:24 »
Hej
Nej jag vet inte vilken typ av vxl dom använder, men i princip finns två olika: platt- och tub-vxl, den vanligaste för högt sekundärflöde är nog tubmodellen!

Av en händelse tittade jag på Pahlen's Maxitemp 35 och 51 och där är max sekundärflöde 12 resp 18 m3/h, har ju ingen betydelse för denna tråd, men skillnad är det!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #28 skrivet: augusti 11, 2008, 23:10:12:12 »
Hejsan Carlos

Den ideen har slagit mig också men en annan som jag funderar på är; borde det inte funka att mäta skillnaden vid utloppet och bredavloppet? Jag får nog ta mig ett dopp i kväll och kolla den varianten.

Mvh martin


Nu har jag testat och har väl inte blivit klokare egentligen snarare lite förvirrad. Innan jag hoppade i så kollade jag på termometern och den stod på 25,7 grader. Hoppade i och la i termometern i breddavloppet och helt plötsligt så stog den på 28.4 grader  ??? . Sen mätte jag vid utloppet och då fick jag 28.1 grader. När jag jag hade varit i och plaskat lite så mätte det forfarande 28.4 grader. Efter det så läste jag av vp:n och den mätte 26 grader.

Jag antar att när vattnet blandas om lite mer än med bara uloppet så blir det varmare i och med att det varmare vattnet ligger vid ytan. Men hur kan då vp:n bara visa 26 grader?

Men en sak är säker i alla fall att det är riktikgt gött att bada när det är varmt i vattnet och kyligt i luften (15 grader). Och det blir ju inte sämre av att ha tänt poollampan. Givetvis med pooltaket över också.     Hög mysfaktor!!!  <love>

Mvh Martin
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur köra Poolvärmepumpen..effektivast
« Svar #29 skrivet: augusti 11, 2008, 23:16:30:30 »
hej martin
har du kalibrerat de olika termometrarna så att du vet att de visar lika i samma vatten eller ställe?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag