Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Intressant ! Genom att klorvärdet ej gått ner på ca 1 v utan poltäckning ocj ej var avläsbart så var det min ända slutsats ! Svågern jobbar på Pahlens 1,5 mil bort så jag hade kunnat lånat en mätare för cyansyra om jag avvaktat lite till ! Bråttom som vanligt !!! Hur vet du hur mycket det är i en puck i mängd klor och cyansyra ? Hade haft igång poolen ett par månader från fyllnad på våren så cyansyran kan ha varit hög innan men vem vet ? Tanken var att ha en klorinator fylld med puckar för kanske 2 månaders förbrukning men med endast 3:ans flöde å var 80 % av puckarna upplösta på ca 1 vecka ! En annan fråga. Drar veckoklor ner ph halten och chock upp den ?// Anders
Klor och pH värde: Ja, det stämmer att veckoklor (triklor) sänker pH värdet och chockklor (kalciumhypoklorit) höjer pH värdet. (Snabbklor, diklor, däremot är pH neutralt). Min erfarenhet är att chockklor verkar höja pH värdet rejält vid en chockning, men sedan verkar effekten avta i takt med klorhalten. Veckoklor verkar sänka pH värdet lite långsammare, men varaktigt. Någon som kan mer om detta?Klorhalten i veckoklor har jag hämtat från en doseringstabell i instruktionsboken till Aquacheck testset. Cyanursyrahalten har jag räknat ut utgående från molekylvikten för veckoklor och cyanursyra, samt doseringstabell för cyanursyra. En annan sak om klorblockering: Så vitt jag förstår så kan man inte se på klorhalten att man har klorblockering - allt ser normalt ut när man mäter kloret. Men kloret är ändå i princip verkningslöst mot alger och bakterier. Det är det som gör det så lurigt! Enda sättet att veta är att mäta cyanursyran.
Gör ändå en reflektion från "...kan man inte se på klorhalten att man har klorblockering - allt ser normalt ut när man mäter kloret. Men kloret är ändå i princip verkningslöst mot alger och bakterier."