CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cellplast från Byggmax?  (läst 39955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad insweden

SV: Cellplast från Byggmax?
« Svar #20 skrivet: juni 06, 2009, 15:31:20:20 »
Jag har forskat lite runt olika alternativ för att slippa tryckmärken i Byggmax cellplast eftersom jag snart ska börja med botten av poolen. Har själv varit inne på plexi men det blir för dyrt om man inte har tur och får tag i något restlager. Priserna jag har fått ligger på ca 400 kr per kvadrat. Ett tag var jag inne på att lägga formplyfa på cellplasten, men nu när jag varit så duktig och byggt en pool i sten känns det inte riktigt rätt att lägga ett organiskt material i botten på poolen.
Just nu lutar det oerhört mycket åt att lägga stenmjöl ovanpå cellplasten och sedan en nålfiltsmatta ovanpå stenmjölet.

/Johan

Poolgiganten

Utloggad Poolarn

SV: Cellplast från Byggmax?
« Svar #21 skrivet: juni 06, 2009, 20:49:27:27 »
Hej!

Jag skrev detta http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=339.msg2573#msg2573 för ett tag sedan och fortsatte efter en tids erfarenhet och skrev detta http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=339.msg22506#msg22506.   :-\

Det är inte lätt att välja rätt men många här i forumet har gjort misstag som vi andra kan lära av. Att inte isolera tror blir dyrt i längden, beroende på vad man har för uppvärmning förstås, även om många här struntar eller struntat i det. Historien visar att man inte isolerade i poolens begynnelse och började med 20 mm och idag islolerar man normalt med 50 mm. Vad som är rätt, bra eller fel kan bara tiden utvisa.
 ;)

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad utopiazz

SV: Cellplast från Byggmax?
« Svar #22 skrivet: juni 06, 2009, 22:15:20:20 »
en annan nackdel med vanlig cellplast är att den suger åt sig vatten..xps plast gör inte det..jämför dom gamla båtbojarna i cellplast som sjönk efter ett par år

Att bojar sjunker eller iaf går sönder beror inte bara på att donm ligger i vatten. Den största fienden till cellplast (EPS och XPS) är UV ljuset. Den bryter ner ytan på plasten.

Om man får problem med att cellplast som ligger under en pool suger åt sig vatten så har man missat en mycket viktig detalj i all grundläggning, nämligen dränderingen. Cellplast som ligger på ett dränerat underlag suger åt sig mycket lite vätska.

Utloggad axel12

SV: Cellplast från Byggmax?
« Svar #23 skrivet: februari 01, 2012, 16:42:54:54 »
Svarar i en gammal tråd. Jag har lite samma problem men känner inte att frågan är besvarad riktigt.
Är det inte bara så enkelt att man använder cellplast med högre tryckhållfasthet. Typ s300 istället för s80 eller s100.
Jag jobbar med cellplast

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag