Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Lecapool insweden  (lst 44048 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad insweden

Lecapool insweden
« skrivet: maj 06, 2009, 14:03:17:17 »
Hej!

D r det ntligen dax att ge sig in i ett poolbygge och dela med sig av lite bilder och funderingar p vgen.
Har lst mycket p detta forum det senaste halvret fr att suga in s mycket som mjligt av er andra som har byggt. Vi bygger poolen i en brant sluttning och kommer enbart att ha motfyllning p en kortsida. Detta har frstss skapat en del frgor om konstruktion. Efter en del velande mellan ovanmarkspooler och andra alternativ bestmde vi oss fr att mura i leca.
Eftersom marken lutar ngot fruktansvrt brjade jag med att gjuta en stdmur i betong som r dubbad i berget och sedan fyllt upp med 0-32 stenkross till en plan yta dr sjlva poolen ska st. Poolen fr en lite annorlunda form fr att passa in p tomten och mot uterummet. Jag kallar den fr osten. Det r tnkt att poolen ska bli ca 10cm hgre n trallen som ven den ska byggas.

S hr har vi tnkt:

POOLEN
Gjuten sula p bergkross 0-32 med utstick fr kontraforer armerad med dubbla 8mm jrn
Murad lecapool i 7 varv dubbla 8mm armering i varje varv
Kontraforer i betong som binds ihop i toppen med ett gjutet betongvarv armerad med 8mm jrn
50mm isolering i botten och p utsidan av leca
"Konstgrs" bde i botten och p vggarna fr att slippa putsa
Cirkulationsutrustning frn Poolmans i Stockholm
Mttbestlld mosaikpoolduk frn Poolmans
Brilix THP 100 luftvrmepump

Mvh // Johan

Hr r ritningen p poolen:

« Senast ndrad: maj 11, 2009, 10:21:39:39 av insweden »

Utloggad insweden

SV: Lecapool insweden
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2009, 14:22:41:41 »
Hr r lite fler bilder.
001 visar formen fr stdmuren
002-003 visar formen fr sulan till poolen
004 visar gjuten sula

/Johan

Utloggad Fia

« Svar #2 skrivet: maj 06, 2009, 22:20:15:15 »
Hej o vlkommen. :)

Kul med ett bygge till! <antman>
Ska ni mura ngon trappa?
Det finns en pool fr alla trdgrdar och plnbcker, det gller bara att hitta rtt.

Utloggad insweden

« Svar #3 skrivet: maj 06, 2009, 22:40:43:43 »
Tack Fia.

Nej, det blir tyvrr ingen trappa pga kostnad och utrymme. Utan trappa gr det att f en formsydd liner men med murad trappa blir det platssvetsad och d r det 35tkr+ i kostnad.

//Johan

Utloggad Fia

« Svar #4 skrivet: maj 06, 2009, 22:48:00:00 »
Ok, frstr fullkomligt, stege gr vldigt bra det med. O0
(Om man vill s finns det lsa trappor att stlla i poolen)

Utloggad insweden

« Svar #5 skrivet: maj 07, 2009, 08:53:54:54 »
Ja det fr bli en rostfri stege. Frgan r om jag ska ha en fllbar eller en som man tar bort helt?

Nu har jag tagit bort formen frn sulan och fyllt upp med mer kross fr att jmna till botten, behver nog ett litet lager stenmjl fr att f ett absolut plant underlag fr isoleringen.

Idag blir det till att brja mura om inte regnet kommer tillbaka, just nu lyser solen frn en klarbl himmel. 8)

Tv nya bilder:

Utloggad Fia

« Svar #6 skrivet: maj 07, 2009, 18:02:18:18 »
Det r smidigt med vikbar!

Utloggad insweden

« Svar #7 skrivet: maj 08, 2009, 10:26:16:16 »
Misstnkte att fllbar stege r att fredra.
Bygget gr vidare, igr la jag ut stenmjl p botten och packade det jmt och fint.
5 pall med leka str p framsidan som mste krras till andra sidan av huset.
Murningen startade och jag hann lgga ngra sten innan hockeyn brjade.

Planen r att ha en badfrdig pool till midsommar!  <sol>

Undrar om jag kan bli frdig med murningen under helgen? Det visar sig! Fortsttning fljer.......

/Johan

Utloggad insweden

« Svar #8 skrivet: maj 11, 2009, 10:17:25:25 »
Optimistisk var jag i frra inlgget.
Det tar lngre tid att mura n jag hoppades p. Hann inte mer n till brjan av tredje varvet av sex innan helgen var slut.
I fredags inhandlades tv poollampor, skimmer och tv inloppsrr som alla ska gjutas in i vggarna.
Vad stort allt r, vet inte riktigt vad jag hade vntat mig men det r svrt att frst storleken nr man tittar p webben och i kataloger.

Planen r nu att mura ca ett varv per dag s jag kan gjuta kontraforerna och toppkransen under kommande helg.

/Johan

« Senast ndrad: maj 11, 2009, 10:22:10:10 av insweden »

Utloggad Jucklo

« Svar #9 skrivet: maj 11, 2009, 11:10:21:21 »
Hej

Sg du lade filtmatta p vggarna och skippad putsningen. Jag gjorde precis tvrt om. Putsade och skippade filten p vggen (endast golvet). Jag resonerade s att nr fyllning av vatten sker strcks linern rejlt och kasar d mot bakomliggande underlag, ligger det d ytterligare en matta bakom r risken fr att den veckas, svida man inte limmar vldigt noga. Jag tnkte du kunde ta med det i bagaget iallafall som ett alternativ. Jag har till motsats mot dig valt svetsning p plats som du precis ppekar kostar en rejl slant.

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!