Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall du ha cellplasten under stenmjölet så bör man tänka på att den klarar av långtidslasten.S100 -> 100kPa i korttidslast -> ca 1000kg/m2 (i en pool har man normalt 1200-1500kg/m2), långtidslasten är endast 60 kPa (600 kg/m2).
Många bud om hur mycket tryck Byggmax cellplast tål, därför kollade jag upp detta på en konverteringssida.http://www.infoom.se/omvandla-konvertera/konvertera_vikt.htmCellplast S80 EPS tål en korttidslast på 80 kpa dvs 8157.7297 kg/m2.Så även om man räknar lågt med en långtidslast tålighet på 40 kpa = 4078.8649 kg/m2 är detta ca 3ggr mer än vad trycket från poolen är. Sen kanske det finns andra anledningar till att välja xps, men jag kommer att köpa från Byggmax iaf. Ovanpå isoleringen lägger jag stenmjöl och någon typ av matta.
Ok, hade inte koll på korttidslasten, antog att den skulle ligga runt 40 om eps 100 låg på 60 enligt tidigare inlägg, vilket är helt fel eftersom korttidslasten på eps 100 är 30.Men även om den är 24 kpa så är det fortfarande nästan dubbelt så mycket som trycket från en 1,32 m djup pool.