Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.

CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Klicka för pris Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige
 

Författare Ämne: Cyanursyra  (läst 27037 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5878
  • Total likes: 544
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cyanursyra
« Svar #80 skrivet: juni 22, 2026, 07:49:00:00 »
Vårt tak är ju rätt platt på mitten, så det enda vatten som kondenserar och rinner ut är på sista biten där välvningen av taket är rätt påtaglig, och där hjälper det inte med en list, det vattnet kommer ändå droppa ned, på poolsargen, utanför poolen eller i skenorna.
Egentligen skulle det varit tvåglas på den sista biten där det som kondenseras rinner ut utanför poolen, d et borde inte vara så svårt att få till kan man tycka, utmaningen är väl att det inte ska bli kondens, alger och skit mellan glasen om man säger så.
Kanske skulle det täcka med någon typ av film som gör att den del av plasttaket håller lite högre temp än resten, då skulle det nog inte kondensera där alls, eller i vart fall inte lika mycket?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolandvändaren

SV: Cyanursyra
« Svar #81 skrivet: juni 22, 2026, 14:08:44:44 »
Hej,
Funderar över pooltak? Ärligt är det så ofta kondens vid pooltak. Kanske svart folie som på bilars rutor.
Så du har nog rätt här. Alla småfåglar kommer till våra skenor för att dricka vatten. Så en bättre lösning bör tas fram för kondens som hamnar i skenor. Där byggs det upp med alger och baktererier.








Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5878
  • Total likes: 544
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cyanursyra
« Svar #82 skrivet: Idag kl. 08:26:44 »
Har fått hem min pool-lab 2 nu och testat ett par gånger, ,klorhalten var 1.8, Ph 8,0/8,2 (Gjorde två tester på Ph) och alkalinitet 102.
Så mitt Ph var högt för första gången sedan vi byggde poolen 2002, troligen tack vare pooltaket och att inget regnvatten kunnat försura poolen.
Tillsatte 1 kg som jag hade klvar sedan vi byggde poolen, hårda klumpar, men löste upp sig fort.
Får mäta igen idag, och åka och handla en hink, kan nog behövs några kg till innan det ligger på 7,4 eller nåt sånt.

Lite imponerad över mätaren faktiskt, om den nu stämmer, inte krångligt alls.
Men manualen var obegriplig, tur man pysslat med styr/regler och testutrustningar i större delen av sitt liv så man kunde improvisera lite.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolandvändaren

SV: Cyanursyra
« Svar #83 skrivet: Idag kl. 13:22:51 »
Hej Rickard,

Instrumentet är bra är ingen tvekan. Kan vara bra att ha typ en kryddmortel där dpd 1 och DPD3, mortlas till pulver innan.
DPD1=fritt klor, DPD3 är totalklor.
Anledningen är att det är samma molekyl som ger färgen för båda här. Dessa är hårda och svåra att lösas upp. Kan ta tid innan hela tabletterna är upplösta.
Tiden är viktig vid fritt klor- och totalklormätning. Inom en minut kommer bundet klor färga frittklormätningen. Kallas för fantomklor. Då är det lätt att tro att man inte har bundet klor. Så smart att mortla denna (svart markering på dessa tabletter) så att fritt klor mätningen går fort.
När pool-labb 1.0 kom testade jag denna.
Då fick man ändra lite i programvaran. Parametrarna man kan mäta har inte samma enheter i alla länder.
Det är åtgärdat nu.

Denna är riktigt duktig med stor säkerhet att även mäta CYA.

Utloggad Poolandvändaren

SV: Cyanursyra
« Svar #84 skrivet: Idag kl. 13:25:57 »
Folkpool har lite bra videor osv här.

Utloggad nyburjare

SV: Cyanursyra
« Svar #85 skrivet: Idag kl. 14:19:43 »
Folkpool har lite bra videor osv här.
var ? länk ?


Utloggad Poolandvändaren

SV: Cyanursyra
« Svar #87 skrivet: Idag kl. 15:37:50 »
Hej,
Själv har jag inget med Folkpool att göra. De finns som sponsor på forumet.
Under många år har jag granskat råd och riktlinjer här. Alltid varit kritisk. Enligt mig ligger nog detta företag närmast sanningen för råd här. De har blivit duktigare med åren här. För att hitta liknande här måste man hitta andra forum.
Nu för tiden försöker jag undvika företag och länkar.
Så beröm här till de som ändrar råd och riktlinjer. Hade önskat att MSB gjort lika här men inte.

Ledig annonsplats poolforum Ledig annonsplats
 

Platssvetsad Liner

Logger 1010 datalogger
Klicka här för mer information!
Klicka här för mer information!
Besök vår hemsida för mer information
Klicka här för mer information!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige