Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle nog också göra en ordentlig chockklorering om jag vore du.Om du kör med automatik, och aldrig chockat, så kan det finnas bakterier som frodas i vattnet.
Jeg tror 1-åringen vår reagerer på bassengvannet. Vi har automatisk styring av PH (7,3) og klor (750mv).Er det ikke slik at man kan reagere på klor i bassenget? Vil det kunne hjelpe å redusere til f.eks. 650mv? Er det noen som har lignende erfaringer og tips å komme med?[/quoteHej,Mäter din sensor fritt klor eller ORP?Du skriver i mvolt, gissar på ORP. Mäter man sitt klor med redoxpotential krävs alltid mätningar av klor och pH. Bra att du skaffar en pool-lab. Den ger dig svar.Har man klorinator och kort sträcka till sitt vatten finns en viss risk att bildad klorgas inte hunnit bildat fritt klor. Så inte säkert att det är bakterier som orsakar det du skriver om. Kan mycket väl vara klorgas löst i vatten eller hög klorhalt?MVHRoger
@RogerGullars doserar natriumhypoklorit och saltsyra med samma typ av system som jag använder, Zodiac. Det är två separata enheter varav den som doserar klor mäter ORP/Redox i mV. Den ställs in på ett börvärde där sedan logaritmen i enheten styr en perilistatisk pump har en viss gångtid med en viss frekvens. Syradoseraren fungerar precis likadant fast mätningen sker mha pH-värde.Håller helt och hållet med dig att det är en utmärkt idé att införskaffa en poollab eller motsvarande för att lära känna sitt vatten.Har dock svårt att vattnets innehåll har skapat utslagen. Det skulle snarare visa sig som magbesvär, mina pengar sätter jag på skav från leksak badbyxor eller liknande.