Polarpumpen Pool Spa billigt Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.  (läst 1528 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-arn

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #10 skrivet: oktober 10, 2020, 16:29:51:51 »
Hej!

Grymt bra tråd och intressant att höra dina erfarenheter Urban. följer tråden!

Vi håller precis på att titta på nytt spabad och det finns ju lika många åsikter om vad som när bra/dåligt som försäljare av Spabad, rent av bedrövligt att en säljkår kan vara så oerhört splittrad (och snackar skit om varandras konkurrenter dessutom).

Senaste butiken vi var inne i sa att Saltklorinator och Brominator är samma sak, men vad jag kan utläsa här så är det inte det. Urban, kan du förklara skillnaderna som har erfarenheten av bägge?

Bland annat nämndes det att Brominator nu förbjudits i Kanada, varpå säljaren tyckte det var en dum ide (varpå Caldera Freshwater inte var ett bra alternativ då det var samma sak, i säljaren ögon).

/Linus

Marknadsledande inom Pooler.

Utloggad Telekiter

Hejsan.

Jag måste nog förtydliga att jag inte har någon erfarenhet av Saltbrominator, jag har endast använt saltklorinator. Innan jag monterade in min saltklorinator så använde jag vanlig kemi såsom det flesta andra och då använde jag Bromtabletter + aktivt syre, vilket kanske du tolkat som att jag använt saltbrominator? Jag vet inte riktigt hur den kemiska sönderdelningen ser ut men jag förmodar att Roger här på forumet kan förklara skillnaden rent kemisk mellan de båda alternativen, alltså skillnaden mellan Saltklorinator och Saltbrominator.

Så här långt är jag mycket nöjd med mitt val i alla fall. Klorlukten är otroligt liten och jag behöver bara använda pH- som extra kemikalie och då blir det ungefär 0,5 matsked/vecka.

/Urban.

Utloggad Eee

• Kan lite mer
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 40
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (3 månaders!) användning.
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2020, 12:30:42:42 »
Hej,
Väldigt intressant läsning om detta. Man blir sugen på att konvertera sitt egna bad nu. Dock kommer det upp några frågetecken för mig. I poolsammanhang så pratas det otroligt mycket om att det måste vara titan värmeväxlare osv när man har saltvatten, är värmarna i viskan i titan eller vanlig rostfri? Resten av rör och kopplingar är ju plast men undrar lite om just värmaren..
Eller klarar man sig för att det är tjockt gods och inte massa kanaler som kan ta skada?
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Telekiter

Jaovars, det påstås att man ska ha titanvärmare då det är saltvatten. Jag hade kontakt med Viskan och förklarade mina planer. De försäkrade iaf att det skulle funka utmärkt med saltklorinator, jag litade helt enkelt på det  :) .

/Urban.

Utloggad Roger.

SV: Saltklorinator i spabad...efter 3 veckors (5 månaders!) användning.
« Svar #14 skrivet: oktober 13, 2020, 18:20:03:03 »
Har du rostfritt kommer detta inte vara ett problem.
Roger

Utloggad Telekiter

Lite uppdatering då.

Mina inställningar verkar vara ganska lämpliga för att hålla en bra klorhalt. Saltklorinatorn går 9 min morgon och kväll, vilket som sagt verkar lämpligt. Vid bad kör jag klorinatorn extra 25 min vilket också verkar ganska lämpligt vid ett 1 timmes bad av två personer. I helgen bytte jag filtren och Vattnet är fortfarande kristallklart så jag beslutade att vattnet får va kvar ytterligare 6 mån fram till våren. Då har jag kört med samma vatten ett helt år.

I övrigt fungerar tekniken fint.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Energisparprodukter

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på poolsvampen.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Pool Spa billigt Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd