VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Alger/Grönt vatten trots rätt värden  (läst 10446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Coolg8

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2018, 09:14:40:40 »
Alger är inte alls något att leka med, kan ge ganska häftiga allergiska reaktioner även i små doser. Allt beror på art, mängd och hur känslig du är.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #11 skrivet: juni 14, 2018, 20:15:56:56 »
För att snabbt få koll, köp en burk med stickor så att du i alla fall har något att gå på. Hur länge har du haft vattnet?

Har du så höga halter av klor, bra omsättning på vattnet men ändå grönt så tror jag i alla fall mest på klorblockering.

Var bor du någonstans? Någon poolare kanske kan svänga förbi med en Scuba eller liknande för att kolla värdena.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2018, 20:26:15:15 »
Givetvis är något helfel om det är grönt. Inte bra och bör åtgärdas.

Att köra bara fyra omsättningar per dygn när man har grönt vatten låter tokigt.

Håller med om att klorblockering är rimligt. Fritt verksamt klor luktar inte klor. Har man klorlukt har man bundet klor som måste chockas bort. Finns det inga puckar som är gjorda av hypoklorit så man slipper blockeringen?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #13 skrivet: juni 14, 2018, 21:49:37:37 »
Citera
Finns det inga puckar som är gjorda av hypoklorit så man slipper blockeringen?

Hypoklorit säljs väl normalt i två former: kalciumhypoklorit som är i pulver- eller granulatform och natriumhypoklorit som är flytande. Automatiksystem kör ju nästan alltid med den senare. Den går att använda manuellt också, men man får vara vaksam på att den är pH-höjande så att man inte låter pH skena iväg. Man får motverka detta med t.ex. saltsyra för att hålla nere pH på rätt nivå. Båda hypokloritformerna är ju i sig fria från cyanursyra, även om det finns produkter där man avsiktligt blandat i sådan ("pool stabilizer").

Jo hypotesen om att det här aktuella fallet kan handla om klorblockering låter ju högst rimlig. Då kan man ha hur mycket klor som helst utan att få någon effekt av det.

Utloggad MathiasS

SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2018, 22:38:30:30 »
Just det.

Och det är alltså ingen som knäckt idén att limma ihop granulat till en puck och sälja den?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2018, 23:21:04:04 »
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12177.0

Jag har också köpt de där, men hittar inte mina inlägg om det. Men jag varvar lite, fick tag på Swim&Fun allt i allo tabletter för 10 kr burken, som normalt kostar drygt 200 kr. Nej, inte stöldgods och nej, det går inte att få tag på mer. Via jobbet och ett företag vi har mycket samarbete med. Har försäljning till oss 1-2 ggr /år.

Om/när min cya blir högre kör jag bara med Saniklar. Så småningom när tiden räcker till ska en bod byggas och i projektet finns en minimaster med i bilden. Då blir det slut med puckar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2018, 06:00:31:31 »
Från pahlens hemsida: Vid användning av organiskt klor (veckoklor) ackumuleras cyanursyra i poolen. Vid cyanursyrahalter över 100 ppm (mg/l) inträffar klorblockering, vilket gör kloret verkninglöst. Inträffar klorblockering luktar vattnet illa, klorlukten blir stark och vattnet grumligt. Cyanursyra sänks genom spädning med nytt vatten från det kommunala nätet.

Och cyanursyra kan jag ej mäta med stickor lr tabbletter utan mätare antar jag?

Mitt vatten luktar ej illa, lucktar ej klor, "Enbart när jag står och pressar vattnet från utblåset mot ytan känns en minimal lukt, och det är en grumligt, bara om jag rör om algerna.
Men om man nu har blockering, så måste man alltså byta en stor mängd vatten..........?

Hur är det med brom, som används till spabad, funkar dom på stor pool? Kan brom bli blockerat?
Att flocka, tar det bort algerna?
Mina alger vid botten var kvar 24h efter chock, rimligt? lr måste man röra runt dom som sitter på kanten?

Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #17 skrivet: juni 15, 2018, 07:45:09:09 »
Med en pooltäckning som blockerar solljuset minskar algerna dramatiskt.
När vi hade vår transparenta pooltäckning de första åren hade vi problem liknande dina, med pooltäckning som blocker mer av solljuset så har vi inte sett några alger alls.
Det finns ju algmedel att köpa, har ni provat det?

Annars brukar jag köra (När jag haft problem) chockklorering, flockning (Folkpools strumpa i skimmern) + backspolning ca 24-48 timmar efter att jag lagt i flockningsmedel.

Jag har aldrig haft några stickor eller annat som kunnat mäta CYA, finns det?
Var i så fall?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #18 skrivet: juni 15, 2018, 08:36:49:49 »
Jag fick med det i mitt poolpaket när jag byggde den. De stickorna är rätt gamla nu så de är kanske inte så tillförlitliga. Brukar använda dem när jag ska kolla alkan, då Scuban har så dålig noggrannhet där.

http://www.aquachek.com/aquachek-yellow/

Är inte helt säker på att det här är samma.

https://www.poolstore.se/p/teststrips-4-i-1-klor-ph-alkalinitet/
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Alger/Grönt vatten trots rätt värden
« Svar #19 skrivet: juni 15, 2018, 17:19:32:32 »
Alka och cya är alltså samma?
Jag brukar tillsätta algmedel när jag ser att det blivit alger, ca 2 dl, dock kanske det är försent då, det kanske bara är för förebyggande, men bör ju inte bli mera då allafall.
Okey intressant Richard, jag trodde att vattnet behövde få solens uv och strålar ibland, inte att det försämrade!
Men om man nu har en klor blockering, innebär det att inget klor förbrukas ? Utan det stannar i vattnet, för då kan man ju bara ta ur pucken så länge?
Lr innebär det bara att det ej ger något skydd? Och i så fall bör man ju en bada då!
Nu vet jag hur man vet att man får klorblock, man har för högt värde cya, men frågan är, hur och varför värdet gått upp? Vad gör att det stiger för vissa och andra inte? Har man gjort "Något fel" ?
Jag hade klorblock i bubbelpoolen förra vintern, märkte det dock inte förens jag slog på bubbel systemet och höll nästan på att hosta ihjäl mig av klor lukten och ångorna, och fick aldrig bort detta fast jag chocka osv. Så böt vatten mitt i vintern. Men det är ju ändå sån liten mängd så det går ju bra.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan