Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Haverier var rätta ordet sa Bull. Skulle försöka köra pumpen nån timma för att får vattnet i rören i omlopp. Har alltid fungerat men nu brast en skarv på trycksidan efter pumpen och ca 300 liter fyllde källargolvet ( ett golv utan avlopp dessutom).Mycket jobb naturligtvis, men mest oroliga tankar vad som hänt om jag inte varit hemma och kunnat stänga av pumpen. Blev ordentligt blöt kan man säga.Funderar därför på hur man skulle kunna ha nån lösning som bryter strömmen till pumpen vid ett haveri. Nån som kan ge tips? Lågspännings driven censor som kan påverka nån form av relä, eller nåt?Skulle lugna mig.
Din lösning "Bygga nytt" är ju näst intill exakt vad jag är ute efter. Dock tänkte jag begränsa det till att bryta pumpströmmen. Poolen ligger ca 1 meter under pumpen så jag tänker mig, att utan pump inget vatten. Inte helt säker på häveffekten, eller vad det heter, men skall prova. För en icke elektriker ser din testutrustning ganska komplicerad ut och inget jag skulle kunna producera, men kanske kan det finnas i färdigt utförande nånstans. Jag har 3-fas motor så det skulle kanske kunna fungera då. Mycket intressant. Tack för tipset.
Det finns bättre priser på motorventiler. 2500 ca tex https://yapool.de/Motorised-Ball-Valves