Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var hittar man en ren klorstabilisator? Jag har letat, men inte hittat nått. Jag antar att det är i princip cyanursyra som man är ute efter?
Varför klorstabilisator?Har haft saltvattenspool i 8 år och har aldrig behövt använda något sådant. Vill man ha mer klor skruvar man upp klorinatorn, vill man ha mindre skruvar man ner.Översiktligt funkar en klorinator så att man producerar klor genom att "slå sönder" saltet (natriumklorid) med hjälp av elektricitet. Efter ett tag förenar sig sedan kloret tillbaka till natriumklorid. Därför har man en hög koncentration klor vid klorinatorn och lägre ute i poolen. Använder man vanligt klor (puckar) är koncentrationen samma i hela systemet. Mäter man klorhalten i poolen kan man därför ha en något lägre nivå i en pool med klorinator (dock inte noll) jämfört med när man använder puckar. Viktigt för att systemet med klorinator ska fungera är att man har tillräckligt salt vatten plus att det inte är för kallt (>15 grader tror jag). Funkar det ändå inte är nog klorinatorn för svag/liten i förhållande till vattenvolymen.Rekommendationen att tillsätta separat klor när man startar poolen är nog för att vattnet då normalt är för kallt.
Jag förstår inte riktigt resonemanget. Givetvis är det högre koncentration där du tillsätter oxidanten? Detta gäller oavsett om det är en klorpuck i en påse, ett munstycke som putsar ut hypoklorit eller en klorinator. Det du beskriver är bara relevant om vattnet desinficeras i samma hastighet som det passerar klorinatorn - finns det någon endaste sak som tyder på att så är fallet? Nu har jag åter läst ett par manualer för reglersystem och inget av dom föreslår andra klorkoncentrationer vid brukande av klorinator. Angående cyanyrsyra - nytt för mig - jag noterade att Pahlen rekommenderar ett högre börvärde för klor om man har stabilisator i poolen (tillsatt direkt eller via organiskt klor) då syran lurar proben att tro att koncentrationen är lägre än vad den är. Kan vara något att tänka på om man kombinerar klorinator och reglerutrustning OCH tycker sig behöva stabilisator.
Stabilisatorn gör väl att nivån av fritt aktivt klor verkligen är lägre. Resten är bundet och inaktiverat av cya. När det fria kloret förbrukas så släpper cyan loss nytt aktivt klor för att behålla den kemiska jämnvikten.