Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Thermopool i hela block.  (lst 143103 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Poolersw

Thermopool i hela block.
« skrivet: april 14, 2014, 20:16:14:14 »
D var det dags att lgga ut lite bilder frn familjens senaste intresse, vrt poolbygge....var nog min fru som hade detta uppe redan nr vi byggde huset fr 6-7 r sedan men vi orkade inte med alla beslut som skulle tas p en gng, s det blev grsmatta verallt istllet fr pool. (Vilket jag ngrar just nu nr jag grvt bort 350-400m2 perfekt grsmatta.)
Vi bestmde oss i egentligen i redan i somras och efter mycket lsande p detta eminenta forum samt en hel del mtande och resonerande, s skulle vi dra igng i mars/april 2014. Jag kunde dock inte vnta utan krde hem min broders traktorgrvare redan i mitten p december och startade lite smtt.
Fick brja med att ta fram motorsgen och ta farvl av de sista trden p tomten samt vr grna fina grsmatta.
« Senast ndrad: april 24, 2015, 21:48:20:20 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa p lngsidan, invndigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.
Vrmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med msvingedrr p mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Poolersw

SV: Thermopool i hela block.
« Svar #1 skrivet: april 14, 2014, 20:56:04:04 »
Efter att ha provgrvt lite s insg jag att jag varken hade tid eller tlamod att lra mig grva, s brosan fick komma och hjlpa mig en helg. Efter att vi grvt bort de versta 50-70cm av matjord och gammal skogsmark, s inser man vad som hller p att hnda. Jo, man har ju blandat till en stor geggahla som inte kommer att torka upp nrmsta halvret.
Det som dock var bra att jag fick tillstnd av kommunen att tippa jorden p kommunens mark, 50m frn vr tomtgrns och precis nere vid havet, vilket innebar att jag slapp kra bort allt detta.(Jag trodde nog att ven fyllet frn sjlva poolgropen skulle f rum nere vid vattnet, vilket det inte gjorde.)
Som sagt...usch vilken gegga det blev...och jag brjade bli orolig fr att det skulle vara gungfly ven djupare ner.
« Senast ndrad: april 15, 2014, 12:41:30:30 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa p lngsidan, invndigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.

Utloggad Poolersw

« Svar #2 skrivet: april 14, 2014, 21:01:38:38 »
Mer grsmatta som r bortgrvd, hr r det dock snart dags att fylla p lite brlager 0-32.
Mina/familjens projekt tenderar ofta att bli lite strre och mer omfattande n man tnker sig frn brjan.....alltid kul att knna att man "lever".
Detta fonomen att projekten "vxer" r man ju som tur inte ensam om, d man lser en del p detta forum....s blev det allts ven fr oss. Bifogar ngra "dliga" skisser p planering av baksida samt egenritad pool(Det som r rdmarkerat r nivskillnader, dr det kommer gjutas trappsteg, vi ndrade dock hjden p poolytan till 0 hjd istllet fr +15 som det str p skissen, 0 hjden r rknad frn befintlig altan som strcker sig runt 50-60% av huset).
Projektet bestr av 5 olika strre delar.
1. Poolen prio 1, som frhoppningsvis skall bli badbar under sensommaren (krav frn mina tre tjejer ,inkl fru)...vi fr se hur det gr.
2. Vintertrdgrd i anslutning till huset med braskamin med solterrass/balkong p taket 25-30m2 (bygglovsanskan r inskickad)
Detta blir frhoppningsvis till vren 2015.
3. Poolhus/gsthus (ca 25m2)med teknikrum p ena gaveln (teknikrummet kommer byggas redan nu under sommaren, fr att sedan byggas ihop med befintligt poolhus.
4. Mur och plank (ca 180 cm hgt) p baksidan 75-100m
5. Utespa och ev Bastu i anslutning till Poolhuset ....ngon gng i framtiden.
Som sagt poolprojektet vxte...och det r drfr vi har ftt grva bort s mycket....hade givetvis mina funderingar p att spara lite grs mellan poolhus och pool, men det fanns bde frdelar och nackdelar med det....framfrallt s kunde jag inte f vr "Robban" (Robotgrsklippare) att kra dit och klippa grset... s allt grs togs allts bort.
« Senast ndrad: april 24, 2015, 21:51:04:04 av Poolersw »
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.

Utloggad Poolersw

« Svar #3 skrivet: april 14, 2014, 21:20:10:10 »
Hr ligger poolen och vntar p att f komma p plats, hade egentligen bestmt mig fr att mura i leca, men precis dagarna innan jag skulle bestlla hem allt material, s hittade jag dessa hela frigolit/betong block hos tjllden. ven om min pappa kunde mura poolen i leca, s r det ju en hel del tungt jobb. (Jag tnkte nog, att han kommer att f slita nd)
Jag valde med betong p bda sidorna.....ungefr samma pris som en leca pool med isodrn p utsidorna enl min berkning.
Mer info om poolen senare.
PS! Jag mrkte att det blir en hel del tokigheter i text/stavning, men det fr vi leva med....jag hller p att natta vr 5 riga dotter som absolut inte vill sova...s jag sitter med ipaden i ena handen och skriver.....nu tror jag hon somnade trots allt.
« Senast ndrad: maj 05, 2014, 13:59:49:49 av Poolersw »
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.

Utloggad RoJo

SV: Termopool i hela block.
« Svar #4 skrivet: april 14, 2014, 22:39:15:15 »
Hej! Kul med ny poolare o bilder gillar vi O0.
Du fr vnda ipaden rtt s bilder kommer p rtt hll med bara ;D.
Men som sagt vlkommen in i gnget.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe verdrag.

Utloggad Poolersw

« Svar #5 skrivet: april 15, 2014, 10:02:48:48 »
Tack fr info ang felvnda foto....fick fixa till bilderna frn en dator istllet.
Annars var det ganska smidigt med Ipaden....men man ser ju inte om bilderna ligger rttvnda eller ej, Ipaden vnder ju alltid fotot rtt, s jag sg inte detta....Tror det finns ngon instllning p Ipaden, som fixar det.
« Senast ndrad: april 15, 2014, 12:43:11:11 av Poolersw »
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.

Utloggad Poolersw

« Svar #6 skrivet: april 15, 2014, 10:17:34:34 »
Att det r en mild vinter r ju bra, d det gller poolbygge, men det var inte ltt att kra/grva med en traktorgrvare nr det bara blir mer och mer gegga samt att jag mste f ivg lite fyll, jag fick ringa in lite hjlp.
Det gick riktigt bra.....och nr vi kom ner ytterligare i marken, s var det stenhrt och packat.....vilket jag blev glad fr.
Grvis fick ta fram "kroken" fr att det var s hrt.....sknt... det var gammal sjbotten som grannarna hade sagt.
« Senast ndrad: december 13, 2014, 13:54:46:46 av Poolersw »
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.

Utloggad Poolersw

« Svar #7 skrivet: april 15, 2014, 10:32:01:01 »
Jag tnkte att det var lika bra att vara ganska snabb att f till en fungerande drnering samt att gjuta plattan s fort som mjligt, fr att slippa att vggarna rasar in. Detta skedde i mitten p Mars, det blev lite kvllsjobb med att sa och packa makadam-bdden... fr att kunna gjuta 4 dagar efter det att det var frdiggrvt. Hr var det ganska sknt att ha min brors grvare p plats, fr att lyfta upp och ner saker frn botten, samt att man inser att sa ner ngra skopor makadam gr ganska fort med maskin istllet fr att kra allt p skottkrra. (Grvaren har sttt hos mig i snart ett halvr...hoppas han inte skickar en faktura p hyra?)
Ska bli sknt att kunna "bygga" sig uppt.
« Senast ndrad: augusti 22, 2015, 22:03:54:54 av Poolersw »
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.

Utloggad Poolersw

« Svar #8 skrivet: april 15, 2014, 12:40:40:40 »
Dags fr gjutning, krde 2x8 tums till form och sedan 100mm stenhrd markisolering, dock bara enkel armeringsmatta 8mm, dvs det blit ca 95mm betong (skulle frska lyfta ner alla armeringnt p en gng med grvaren, gick inte alls, var nra att tippa ner med hela maskinen, som tur var s testade jag innan jag var framme vid poolgropen....jag hade mina misstankar om detta redan innan)
Sjlva gjutningen gick p ca 30 min, vi krde med rnna och betongbilen kunde kra nda fram tack vare att jag hade byggt en egen liten vg att kra p innan, annars hade vi behvt pumpbil.
Vi krde sjlvkompakterande och drog av det mesta med en lng brda och sedan en sloda p det.
Armeringen hade vi bockat till och dessa stack vi ner i betongen eftert...smidigt.
Det kom en regnskur p kvllen, men plattan blev rtt bra nd.
« Senast ndrad: februari 25, 2016, 20:57:32:32 av Poolersw »
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg frn Kina.

Utloggad Pomeransgatan

« Svar #9 skrivet: april 15, 2014, 12:54:49:49 »
Funderar ocks p block frn Tjllden... vart bygger ni?

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!