Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lampor från aliexpress är ok, men saker som ska hantera nätspänning....
Tänk på att pahlens 300w är 12 v växelspänning ut!!! LEDarna kanske vill ha lik...
Komponenter som har betydelse för säkerheten skulle inte jag heller köpa från Ali. Att ni har klarat er så länge utan poolbelysning tyder på att ni är väldigt kvällströtta. Varför inte invänta leverans av LED-lampor och köpa trafo därefter? Bra kommentar att kolla AC kontra DC före beställning. Jag köpte en LED ersättare till en vanlig 300W par56 sent i höstas för att rädda de sista veckorna av badande (väldigt mörka kvällar i slutet av september och första veckan i oktober). P g a brådskan så blev det en 30W LED från Folkpool. Lampan är vattentät vilket är en stor fördel. Priset var så högt som 2000kr vilket kan vara ok när det gäller bada eller inte bada de sista 3 veckorna på säsongen. Det som inte är ok är färgtemperaturen, kall blå nyans vilket uppfattas som väsentligt lägre intensitet än en vanlig halogenlampa. I butiken såg den bra ut men i verkligheten är den långt ifrån bra.
Är alla halogen pool lampor på 300W eller finns det lampor med lägre watt? T ex 150w.Jag har fördragit för två belysningsarmaturer till en 8x4m, 43kubiks pool. Slängde in en extra armatur trots att rekommendationen var att det skulle räcka med en lampa till den storleken på pool. Hade tänkt att köra med LED men blir ju lite skeptisk nu när tommyC säger att LED är väldigt kallblå i sitt sken. Så om man skippar LED och kör med halogen borde det ju räcka med totalt 300w fördelat på 2 st belysningspunkter. Då skulle man komma undan med 1 st trafo. Som MathiasS konstaterat så är ju trafosarna löjligt dyra om man ska ha ut 300-600W. Bör man hitta trafos som har lite "överkapacitet" typ 400w eller funkar det att ligga på gränsen? Kan man driva 2 st 300w med 1 st 300w trafo eller blir det grillad kabel då? Lägre ljusstyrka per armatur men totalt 300w för hela poolen om trafon pallar med.