Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Näe detta resonemang håller inte. Jag har kört klornivåer kring 0,40-0,5 i ett par säsonger utan problem. Med tak, med 32 grader i vattnet. Oavsett förutsättningar kan man inte hålla lägre nivå på klor än så.....Jag tycker det är svårt att förstå vad som fallerar utifrån problembeskrivningen. Det är ganska stor skillnad på 10% (gångtid?) och 70%. Är det så att du producerar så mycket klor att PH inte hinner regleras ner?
Det som dock är helt klart är att jag kan inte urskilja någon skillnad i klorförbrukning som beror på klornivån jag reglerar mot. Det som är HELT avgörande är mängden badande. Om man orkade föra badbok så gissar jag att antalet badtimmar är direkt prop mot förbrukningen. Som mest har vi gjort av med 5 dunkar a 24kg, förra säsongen gick det åt 2,5dunk.
Nu är jag ju ingen kemist, så ni får ta mitt inlägg med en säck poolsalt.Som jag har förstått det, så är det viktiga med saltklorinatorn normalt sett inte klorhalten i poolen, utan förmågan att i klorinatorkammaren i princip ta död på det mesta som passerar genom en lokalt hög halt av någon form av klorsyra. Denna Löser relativt snabbt upp sig igen i rören på väg ut.Jag brukar chocka poolen på våren för att hjälpa processen på traven, men annars aldrig någon klor.Mycket kan väl sägas om Zodiac tri. Jag har kört min i sex säsonger nu, och den har aldrig funkat helt problemfritt. Idag körde jag igång poolen efter att ha fått byta motor på pumpen, och då är displayen fylld av svarta fyrkanter istället för text. Någon annan med liknande problem? Flow-indikatorn verkar funka, men inget annat.