Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det borde ju gå att få CTC att lira med pool! men den frågan lyfter jag separat i VPforum
Värmeväxlaren måste dimensioneras utifrån storleken på din bergvärmepump, dvs. den måste klara av att överföra den effekt som din bergvärme ger maximalt och samtidigt vara så stor att du kan hålla en låg temperatur på primärsidan för bra COP. Räknar vi på att din bergvärmepump ger 10kW, att du vill hålla 40-grader på primärsidan och du tänker hålla runt 28-29 grader i din pool samt att du vill omsätta poolvattnet 5-ggr dygn (8x4m=48kbm x 5 ger 167l/min) behöver du en Pahlén Maxi Flow 200 till din anläggning. Väljer du en mindre kommer det antagligen fungera men då med högre temp på primärsidan och sämre COP.
Hejsan,Det här skulle jag vilja förstå bättre.Jag har en 14kW bergvärmepump (IVT Greenline HT E14)Sen sitter en 10 år gammal pahlen 75 maxiflow värmeväxlare för att värma poolen.Vilka variabler ska jag titta på för att se om det är effektivt/rätt?borde jag kanske byta ut värmeväxlaren till en större? eller serie/paralellkoppla en till?Eller, än bättre. vad behöver jag mäta för att förstå bättre hur det fungerar och om det finns förbättringar att göra?MvhBjörn
Hej,jag antar att du har en Pahlén 260 Maxi Flow (75kW).Lägger jag in den med samma flöden som i exemplet högre upp i denna tråd så klarar den VVX:en av att överföra ca 12kW till din pool. Således något underdimensionerad i de driftsfall där din VP levererar 14kw (Kolla i manualen vid vilken temp på brine och vid vilken framledning som den ger 14kW så kan vi ju se om det är aktuellt att jämföra med eller om faktiskt VP-effekt är en annan för dig vid pooluppvärmning på sommren). Om du vid poolvärmedrift märker att VP jobbar med höga temperaturer (över 40-45-grader) kan du, om möjligt, pröva att öka flödena på primär och sekundär något. Högre flöden ökar överförd effekt i VVX och bör därmed ta ned tempraturen på din primärsida något.MvhMartin
Önskad temperatur från värmepumpen brukar ligga på 50-57grader när den kör mot poolen, faktisk temperatur står alltid på 20-24 grader när värmepumpen kör för poolvärmning, (trots att utgående slinga är skitvarm) ska byta ut mätaren för den slingan inför nästa säsong.
Fattar jag följande värden rätt?
Hejsan och tack,Exakt den värmeväxlaren är det.Önskad temperatur från värmepumpen brukar ligga på 50-57grader när den kör mot poolen, faktisk temperatur står alltid på 20-24 grader när värmepumpen kör för poolvärmning, (trots att utgående slinga är skitvarm) ska byta ut mätaren för den slingan inför nästa säsong.