Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det känns inte som att det är det farligaste stället att missat gängtätning. Först och främst ska vatten ta sig förbi själva lampan och den dubbla packningen. Därefter ska vattnet förbi förskruvningen som har som uppgift att täta kabeln, för att sedan gå ut i kabelröret och sedan ta sig igenom gängorna. Det kan inte röra sig om mycket vatten, och frågan är vad som händer om det kommer ut fukt där. Det är ju bara frigolit och fogskum.Då känns det ju minst lika riskabelt att det läcker in fukt bakom flänsen och tar sig in den vägen. Alltså att fukten går in mellan lampa och vägg, för att åter bara nå ett frigolithål med fogskum.Eller så bör fukt kunna tränga förbi nippeln som sitter i armaturen, då den är helt rak och armaturen är ju rund.
På min lampa så sitter där ingen tätning nere vid armaturen, det är fritt blås via kabelröret hela vägen upp till dosan och eftersom armaturen också är vattenfylld så är det fritt blås uppåt så att säga. Därför satte jag gängtejp enligt instruktionerna nere vid armaturen så det skulle bli tätt. Vet inte om du har en annan konstruktion än mig för i mitt fall så skulle det kunna droppa vatten och fukt bakom armaturen och potentiellt kunna frysa vilket kan trycka ut den. Hur stor risken för att detta ska kunna ske vet jag inte men den finns iaf. Jag har vanliga astral i plast.
Du ser konstruktionen på min lampa i pdf-manualen jag länkade till. Jag har mailat Pahlén och hoppas på svar snart.Måste verkligen fundera kring detta. Ska ta mig en titt när jag kommer hem. Här gäller verkligen att väga riskerna. Det känns rätt krångligt att få bort armaturen och få dit gängtejp. Eftersom kabelröret också är fastskummat så blir det svårt att gänga loss röret från armaturen. Och hur får man loss ett fastskummat kabelrör?Undrar om det går att peta in något lim eller annan tätning på insidan av röet i skarven mot kopplingen på armaturen.
Då förstår jag. Visste inte att armaturen var vattenfylld. Det blir kanske att dra upp skjortärmarna och bara få jobbet gjort.Ofta går 50% av all tid på att man bara sitter och glor och velar. Om man bara bestämt sig och ser till att montera loss prylarna så går det fortare än man tror.Men först ska jag se till att komma hem och få titta på allt med egna ögon. Svårt att ta kloka beslut från kontoret.
Härligt, skönt det löste sig så lätt