CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump ovanför vattennivån  (läst 1741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinh

Värmepump ovanför vattennivån
« skrivet: juli 04, 2016, 08:43:07:07 »
Hej, premiär på poolforum.se för mig.
Jag har en helt vanlig ovanmarkspool som ungarna alltid tyckt varit för kall, så i år har jag införskaffat en värmepump, en Brilix. Jag har inte möjlighet att placera värmepumpen under vattennivån, så som filter och vattenpump utan den kommer att hamna strax ovanför.
Funderade på att sätta en T-koppling mellan filter och värmepump med ett rör som når ovanför vattennivån så att jag kan fylla vatten i systemet. Eller är det här inget problem utan något som jag bara ska koppla in och köra på?

Tacksam för tips!
Martin

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Värmepump ovanför vattennivån
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2016, 10:25:15:15 »
På trycksidan behöver du inte fylla vatten i systemet - pumpen skall trycka ut luften inom kort. Men skapa ett U-format loop efter värmepump så vattnet inte spontandränerar sig i poolen när pumpen stannar.
Du kan med fördel montera även en (automatik) avluftare i kretsens högsta punkt.

/Dimi
« Senast ändrad: juli 04, 2016, 10:30:09:09 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Värmepump ovanför vattennivån
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2016, 11:45:17:17 »
U-formad loop, det låter onödigt. Värmepumparna känner när flödet blir får lågt och stannar av sig själva => inga problem när pumpen stannar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Värmepump ovanför vattennivån
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2016, 13:02:00:00 »
U-formad loop, det låter onödigt. Värmepumparna känner när flödet blir får lågt och stannar av sig själva => inga problem när pumpen stannar.

Det är bara för att undvika man en massa bubblor och skum från inloppet. Det är dessutom skötsammare för pumpen och det finns en stadig vattenkolumn på trycksidan vid start.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Värmepump ovanför vattennivån
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2016, 23:28:09:09 »
Jag väljer ändå bort en massa flödeshindrande böjar....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag