Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Kör själv med smartpluggen från vattenfall, och dom jobbar på ett motorskydd till den, eftersom att mina intex pumpar, av egen erfarenhet, drar antingen upp till 30w mindre lr mer, mins inte riktigt, när dom inte får något flöde.Inställningsmöjlighet för hur många watt + eller - för att bryta strömmen kommer att finnas med i uppdateringen.
En sånt "effektsvakt" skulle kunna skyda pumpen t.ex. låg vattennivå på skimmern.Men jag vill ha en totalt säkert och idioproof system som skall fungera automatisk under längre perioder när jag är bortrest.Vad händer om till exemplel sandfiltern blir mattad med smuts om flödet kraftigt minskar eller upphör? Eller om man starta pumpen med en stängd Inloppsventill? Bara en flödesvakt kan skydda i såna tillfälle!/Dimitris
Ett sätt att skydda själva pumpen om du vill ha både hängslen och livrem är att sätta en termostat eller termoswitch. Om flödet blir noll kommer pumpens temperatur att stiga när den vispar runt vattnet hela tiden. Så småningom stiger temperaturen så pass att pumpen når utlösningsgränsen. Den lösningen skyddar dock inte pumpen mot om den går torr för att det har kommit in luft, då stiger ju inte temperaturen. Flödesstopp p.g.a. luft i pumpen lär endast en flödesvakt klara av att detektera, alternativt att du då ser det på att motoreffekten sjunker drastiskt när pumpen slutar att pumpa vatten.