Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur menar du? Vid nytt vatten tillsätter jag 40 ml oxibooster (diklor och syre) och klormängd jag försöker hålla kontinuerligt är 0,90-1,00 ppm.Ovanstående passar ju mitt bad och mina rutiner, det är inte alls säkert att det är 100% applicerbart på ditt bad och din/er användning av det.
Om jag vill använda klor men inte få med cyansyra så borde tex Nitor chockklor (som jag inte kan se innehåller DIKLORISOCYANURSYRA) vara att föredra framför tex snabbklor: Chockklor: http://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda%202015/NITOR%20CHOCKKLOR%20clp.pdfSnabbklor: http://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda%202015/NITOR%20SNABBKLOR%20clp.pdfMissar jag det finstilta? Vad finns för övriga alternativ utan cyansyra? Pulver känns att föredra framför flytande men absolut inte ett måste.MVHKalle
Både natriumhypoklorit (flytande) och kalciumhypoklorit (pulver) finns som alternativ som saknar cyanursyra men ändå har klordelen med sig. Bildning av saltsyra ? Det måste väl vara en missuppfattning
Nope. Kolla nedre delen på sidan jag länkar till som beskriver hur kloraminerna bryts upp (eller ner, beroende på hur man ser det), bl.a. till saltsyra. Det är därför alkaliniteten är så viktig, utan den skulle pH störtdyka vid uppbrytning av kloraminer till syra.http://www.swimmingpoolchemicals.co.uk/spcblog/?p=345
Dessa typer av produkter funkar ju där man har en automatiserad dosering med sensorer för konstant mätning av klorvärdet m.m.Men nu pratar vi ju om vanliga helt fristående spabad som i de flesta fall står utomhus. Då blir man nog hänvisad till de traditionella produkterna som finns att köpa hos poolhandlarn.Som det ser ut idag så ligger ju inget fokus hos spabads tillverkarna att jobba med annan vattenbehandling än Ozonator, UV rening och saltsystem med klor eller Bromin produktion. Ingen av dessa system kan ännu mäta, justera eller hålla koll på vattnet per automatik, så man är fortfarande tvungen att testa vattenbalansen, justera, hålla koll på när det är dags att chocka m.m.Tror att de automatiska system som finns för t.ex den privata poolmarknaden inte direkt går att applocera då de vattenvolymer som är i ett spabad är för små.Om nu någon skulle uppfinna ett automatisk system för både vattenbalans och saneringskemikalie med mät prober och hela kitet, så tror jag att det skulle bli ganska kostsamt och dessutom svårt att rymma all utrustning och alla kemikaliedunkar under skalet. Kanske till och med skulle kunna bli en explosions risk om man har all under samma skal på en liten yta.Av egen erfarenhet så tycker jag att det funkar riktigt bra med utrustningen jag har i mitt bad med Ozonator, UV lampa och salt Bromine system. Det är ytterst lite skötsel som normalt sett behövs under normala förutsättningar, utan det är endast då badbelastningen varit mycket hög under t.ex ett party som man måste lägga i lite extra Bromin pulver till hjälp.Och som jag tidigare sagt så hjälper det givetvis till att ha en bra kontinuerlig rutin för att testa vattnet, även om man inte badar just den veckan. Bara för att slippa öppna locket och det ser ut som skit i vattnet.Krångla inte till det så mycket utan skaffa bra rutiner istället så kan ni ha ett bad som alltid är inbjudande att hoppa ner i.
Med grundesinfektion menade jag hur ofta och mycket klor du tillsätter för att hålla en klornivå på 0,9-1,0 ppm? Dvs hur mycket klor uppskattar du att du tillsätter/vecka med dispensern? Hur länge räcker en 20 g tablett?