CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sur lukt av hud efter spabad!  (läst 26742 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #10 skrivet: januari 15, 2015, 12:28:16:16 »
Varför vill ni inte använda kalciumhypoklorit? Hos Folkpool kallas det Aktionchock. Innehåller ingen cyanursyra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad falmarkspeter

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #11 skrivet: januari 15, 2015, 19:16:14:14 »
Varför vill ni inte använda kalciumhypoklorit? Hos Folkpool kallas det Aktionchock. Innehåller ingen cyanursyra.

Jag har läst en tråd på detta forum där du rekommenderade just detta.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8520.msg63642#msg63642
Emira skrev: "Jag var ute hos Folkpool för att köpa deras  Aktionchock. När dom fick höra att jag tänkte använda den till ett SPA bad så avrådde de bestämt. De sa att SPA badet kan ta skada och att Aktionchock dessutom blir svårhanterlig då den påverkar PH starkt."

Jag hittade aldrig någon kommentar från dig angående att Folkpool avrådde från detta... Vad säger du, Erik N?

Jag läste i en manual från en Spabadstillverkare som direkt varnar mot att garantin blir ogiltig vid användning av bl.a kalcium- och natriumhypoklorit. Samma leverantör säger "Det bästa kloret för ditt spa är en granulär "diklor"-förening". Vilket då innehåller Cyanursyra.

Spatillverkarna och kemtillverkarna håller ungefär samma linje om klor som decinficeringsmedel, dvs att det är diklor granulat alternativt långsamma triklortabletter i en flytande dosör, som gäller. Inte ett pip om CYA. Och inga rekommendationer att använda kalcium- och natriumhypoklorit, från deras håll...

Sen får man råd som som direkt går stick i stäv mot varningstexter...

Som en känd gävle-bo skulle ha sagt: "Vem ska man tro på, tro på, tro på..."

En sak vet jag. Det är jävlart säkert inte lätt att vara nybörjare i den här branschen.   :-\
« Senast ändrad: januari 15, 2015, 19:21:24:24 av falmarkspeter »

Utloggad Magnus D

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #12 skrivet: januari 15, 2015, 20:47:47:47 »
Tack för en bra och saklig dialog, saknar den hos fackhandeln, men som ni skriver, det är ingen positiv reklam. Jag har begärt ett svar från leverantören, ska bli intressant och se om jag får något svar (denna gång, har provat tidigare utan feedback)
Ni som har delat med er i denna tråd är både seriösa och har kunnande om vattenkemi, min känsla är att de flesta spaägare inte hört talas om CYA och att merparten spabad troligen har skyhöga CYA nivåer. Man hör aldrig om någon som blivet dålig p.g.a. låg vattenkvalitet/ mycket bakterier. Är problemet med CYA förstorat ? Som jag fattat det så tar det mycket längre tid för kloret att oxidera föroreningar men det är inte helt verkningslöst, stämmer det och kan vatten med hög CYA trots allt vara tillräckligt tillsammans med en Ozonator ?Kör med Folkpools Granulatklor, ni andra som har problem med Cya, är det andra märken ? eller kan det vara så att vissa märken innehåller mer CYA än andra ?

Håller med, det är inte lätt att vara nybörjare och få allting bra, det enda jag önskar är att ha bra vatten, slippa bada i en bakteriehäd och inte byta för ofta.

Tack för bra synpunkter

Utloggad Erica

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2015, 21:06:50:50 »
Har du väl fått en klorblockering genom för hög halt av cyanursyra så har du ju förlorat alla normala samband mellan klornivå och desinfektion. Det må vara att en viss liten verkan kanske finns kvar, men du har ju ingen möjlighet att hålla kontroll på läget. Klormätning kan visa jättehöga värden på kloret, men trots detta har du inte ens tillräcklig nivå för att hålla vattnet säkert ur bakteriesynpunkt.

Varför tillverkarna ej rekommenderar oorganiskt klor som natrium- eller kalciumhypoklorit kan man ju undra. Själva karen måste ju tåla det, man har ju samma material i pooler och där fungerar det utan problem med de aktuella klortyperna. Möjligen skulle man kunna tänka sig att de är rädda för att man i den  mindre vattenmängden i ett spa lättare kan tappa kontrollen över pH-värdet, som ju måste hållas i schack om man t.ex. använder natriumhypoklorit. Det enda andra jag skulle kunna tänka mig vore om de har något speciellt material som inte tål det så bra. Det skulle ju i så fall behöva vara något som inte finns i pooler och de enda jag kan tänka på är mjuka kuddar och liknande, som ju finns i span men inte i pooler. Med tanke på eventuella skadliga effekter så är det inte heller lätt att se att brom skulle vara bättre än klor. Kemiskt ligger inte ämnena särskilt långt ifrån varandra.

Utloggad Magnus D

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #14 skrivet: januari 15, 2015, 22:16:40:40 »
Hej Erica,

Om CYA börjar bli hög men att jag samtidigt kan se att kloret förbrukas under veckan, kan jag tolka det som att det inte inträffat en låsning och det fortfarande är ganska OK desinfektion ?

Vad tror du om min andra fråga gällande obefintlig klornivå under ett par dagar, är det OK. För precis det sker om jag följer tillverkarens rekommendation av dosering, om jag tar en matsked klor och mäter 6 dagar senare är kloret helt förbrukat. Har kört så ett tag för att minimera CYA stigning for fort.

Tack på förhand

Utloggad sipen64

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Sojourn
    • Visa profil
SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #15 skrivet: januari 15, 2015, 22:25:40:40 »
Detta är mycket märkligt och svårt tycker jag! Har nu fått detta 2ggr (sur lukt på hud) (köpte spa i Augusti 2014), var till min Folkpool handlare redan i början av oktober ang att jag enligt mät stickan hade hög ppm stabilizer och huden luktade lite surt. Svaret jag fick var att jag inte behövde bry mig om detta, det gäller bara pooler och att man kunde få klorblockering. Körde på detta vatten från 21 aug till 15 december då jag bytte vatten.
Runt den 14 Jan (1 månad efter byte 2 ggn) började det lukta lite surt igen!Var till folkpool idag igen och fick samma svar av handlaren, och han visste ingen som fått detta! Och jag beskrev hur jag klorerade efter bad och under veckorna och han sa att jag gjorde helt rätt!
Har ingen lust att byta vatten igen! Ska man fortsätta bada? Det luktar inget i vattnet och det ser bra ut! :-\

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #16 skrivet: januari 15, 2015, 23:41:45:45 »
Jag kanske ska börja med att säga att jag har inget spa, jag har bara en pool.

Jag sa ju inte direkt att ni skulle använda kalciumhypoklorit, jag undrade varför ni inte ville använda det.

Jag kan tänka mig att kalciumhypoklorit är mer effektivt för att "bränna" bort kloraminer (finns både som di- och tri-) vid den kemiska reaktionen. Vid den kemiska reaktionen bildas saltsyra, och det är därför man behöver rätt hög alkalinitet (bikarbonat) för att neutralisera syran. Med för låg alka så sjunker pH som en sten eftersom syran inte neutraliseras.

Jag har sökt men inte hittat någon förklaring till varför de oorganiska klorerna (hypokloriter) skulle orsaka snabbare kemisk reaktion, men jag har sett det nämnas. Dessutom så står det på Folkpools hemsida att man efter chockklorering med Aktionchock ska vänta med att täcka över poolen.

Citera
Varning! Täck inte över poolen direkt efter chockklorering, vänta med detta i ungefär 1 timme för att inte materialet i överdraget skall skadas.

Eftersom chockklorering påskyndar processen så bildas nog mycket trikloraminer. Trikloraminer (som gärna går upp i luften ovanför som gas) bildar med vatten (t.ex. tårar i ögonen om de går upp i luften) saltsyra, fritt klor och kvävgas. Det är nog därför man inte ska täcka över, kan bli koncentrationer av saltsyra. I ett spa är det väl risk att man sätter på locket för snabbt.

Har skrivits en del om just vattenkemi förut vad gäller kloret, mycket googling och nedskrivet det man hittat just då, jag kan det egentligen inte. Mycket googling så fort man inte kan och sedan bearbeta den infon man hittar.

Dock brukar pH höjas lite just efter chockklorering med hypoklorit (kommer inte ihåg varför just nu och hittar det inte) men hos mig sjunker det ganska snabbt igen till min stabila nivå på 7,6.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8762.msg65474#msg65474
« Senast ändrad: januari 15, 2015, 23:47:06:06 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #17 skrivet: januari 16, 2015, 08:48:19:19 »
Hej Erica,

Om CYA börjar bli hög men att jag samtidigt kan se att kloret förbrukas under veckan, kan jag tolka det som att det inte inträffat en låsning och det fortfarande är ganska OK desinfektion ?

Vad tror du om min andra fråga gällande obefintlig klornivå under ett par dagar, är det OK. För precis det sker om jag följer tillverkarens rekommendation av dosering, om jag tar en matsked klor och mäter 6 dagar senare är kloret helt förbrukat. Har kört så ett tag för att minimera CYA stigning for fort.

Tack på förhand

Att kloret förbrukas KAN väl vara ett tecken på att det gör sitt jobb, men det är nog inget säkert tecken. Kloret kan ju sönderfalla / förbrukas av olika orsaker, ungefär som när klor bryts ned av solljus. För att man skall få en korrekt fungerande desinfektion måste det ju finnas fritt klor som kan ta sig an bakterierna. Men om det nu handlar om klorblockering p.g.a. för hög halt cyanursyra så lär det ju säkert finnas en övergångszon - det blir knappast så att det vid en viss nivå plötsligt går från "kloret fungerar perfekt" till "kloret helt overksamt". Det finns säkert en rätt rejäl mellanzon där kloret fungerar men inte fullt ut.

Att låta ett spa vara helt oklorerat under några dagar tror jag är helt olämpligt. I den höga temperatur som råder i ett spa växer bakterier till jättesnabbt om de inte motarbetas på något sätt. Visserligen har du inga bad vid de tillfällena då klor saknas, men bakterier kan ju alltid slinka in på något sätt, alternativt kan bakterier finnas kvar från senaste badet om desinfektionen ej har fungerat helt perfekt. Om ett utespa står även kortvarigt med öppet lock alt. lock saknas så finns ju t.ex. även risken att bajsande fåglar kan spä på med bakterier.

Utloggad falmarkspeter

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #18 skrivet: januari 16, 2015, 11:19:58:58 »
Jag kanske ska börja med att säga att jag har inget spa, jag har bara en pool.

Jag sa ju inte direkt att ni skulle använda kalciumhypoklorit, jag undrade varför ni inte ville använda det.

Att få följande information från Spabadstillverkarna gör ju att man blir tveksam, minst sagt.
  • SPA badet kan ta skada
  • garantin blir ogiltig
Du har ju som sagt inget Spa, men du kanske förstår att jag blir tveksam?  :-\

Sen skulle det vara fint om de som ger råd kunde hänvisa till någon källa och/eller ange om de har fördjupade sakkunskaper i ämnet.

Det är riktigt glädjande att fler börjar gräva i följande "heliga kor" i ett klorerat Spabad:
  • Intervall för vattenbyte. Branschen säger 3-4 månader, vilket inte är möjligt om man använder klor som innehåller CYA
  • Klorets påverkan på CYA. Branschen hävdar att CYA-nivån aldrig blir ett problem i ett Spabad eftersom man byter vatten så ofta = Var 3e var-4e månad. Jag säger Bullshit! (Se föreg punkt)



/Peter
Spaägare sedan juli 2014
Självlärd på Spakemi

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2015, 14:10:51:51 »
Jag har grävt i vattenkemin, för det är där magiken ligger. Vattenkemin är i princip samma mellan spa och pool, det som skiljer är temperaturen och mängden vatten. En person påverkar vattnet mer i ett spa än i en pool pga mängden vatten, men principen är det samma. Personen/utomhusmiljön tillför ammoniak och bakterier som ska tas om hand av klor och filter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag