VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpaket betongpool  (läst 34401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #40 skrivet: september 03, 2015, 20:58:41:41 »
Haha antagligen "skit bakom spakarna" på min sida för jag ser inga mail;-)!!
Får jag besvära dig att skicka mail t mkjellberg1@gmail.com?
Jag menade färgad betong för att slippa måla. Det lutar nog ändå åt kakel/klinker. Om betongen är "vattentät" måste man trots det lägga membran/duk osv eller är det "bara" att panga på kaklet?

Poolgiganten

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #41 skrivet: september 13, 2015, 08:11:24:24 »
Lägger man dräneringen plant eller med fall när man har högt grundvatten? Dräneringen hamnar 1,8m under mark och den behövs till 99,9% för att leda bort grundvatten som stiger relativt plant. Lägger jag slangen med 15cm fall så lär den högre ändan av dräneringen aldrig nås av grundvattnet... Regnvattendränering bör ha fall men grundvattendränering ska ligga plant säger jag, utan att ha en aning.... Finns det någon expert som kan svara och motivera svaret?

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #42 skrivet: september 13, 2015, 15:55:21:21 »
Jag föreslår att dräneringes högsta punkt är den högsta nivå du accepterar vatten på. Därefter lägger du dräneringen med lätt fall mot ditt utlopp. Var vattnet kommer ifrån ser jag inte som relevant, det kommer fylla rören från alla håll ändå.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #43 skrivet: september 26, 2015, 11:40:58:58 »
Är klar med dränering grus osv. nu. Börjar fundera kring isoleringen av poolbotten... Gör denna verkligen nytta? Om man tar "vanlig" cellplast så kommer den bli blöt så småningom av markfukten. Antar att poolen läcker (?) och grundvatten kan komma att blöta ner den ytterligare. Summa summarum så kommer cellplasten att bli blöt på ett eller annat sätt och nästan 2m under marken i slutet tillstånd så kommer den inte att torka.... Nästa fundering är att använda plast för att skydda mot fukt MEN om det är så att poolen "läcker" så stannar ju vattnet kvar iom. plasten vilket borde bli ännu sämre....? Nästa fundering är att använda en isolering med slutna celler typ divinycell. Trots det så kommer poolen att "stå i vatten/fukt".
Jag har ingen erfarenhet av att bygga pool, funderingarna är därför baserade på min amatörmässiga kunskap. Har sett en del som klär poolen med platonmatta och plast. Detta borde ju betyda att de som gör så räknar med att poolen INTE läcker (vilket den kanske inte gör)...
Frågor:
Vilken isolering har ni GDS'are använt?
Kan någon säg om det verkligen hjälper?
Hur tjock isolering har ni?
/Mattias

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #44 skrivet: september 26, 2015, 12:06:25:25 »
Låter knastänkt.

1. Cellplasten ska ligga torrt om du gjort dränering och dränerande material under cellplasten rätt.
2. Om poolen läcker så mycket att cellplasten blir blöt har du byggt fel. Följer du instruktionerna tidigare i tråden kring rätt konstruktion för betongpool utan invändig tätning så kommer det inte komma vatten från poolen i någon omfattning som har någon betydelse.

När du grundlägger för pool så ska du tänka på samma vis som om du bygger hus eller garage. Samma principer. Standard för de som isolerar är ett eller två lager S80, dvs 100-200mm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Konrad

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #45 skrivet: september 28, 2015, 16:53:09:09 »
Hej.
Självklart skall du isolera din betongpool, precis som MathiasS skriver, både botten och väggar skall isoleras.
Anledningen? Jo du har inte mer än kring 5-6 grader i marken (ca 1.5 meter ned, året runt), du får lägga kostnaden mångdubbelt på ökade uppvärmningskostnader om du snålar in på isoleringen.
Gör du konstruktionen såsom jag tidigare beskrivit kommer du inte få ngt läckage.
Har du format och armerat plattan? Om inte! satsa på isolering.
Konrad

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #46 skrivet: september 28, 2015, 21:11:20:20 »
Nejdå jag har inte armerat än. Har ca 80kvm isolering hemma S100 till botten o väggar. Det var mer en fråga av nyfikenhet, huruvida cellplasten förblir snustorr. Även om poolen inte läcker så lär åtskilliga liter vatten tränga ner på utsidan vid bad o plaskande. Kraftiga regn lär göra detsamma... Därav funderingen på hur mkt nytta blöt cellplast gör.

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #47 skrivet: september 28, 2015, 22:17:52:52 »
Sett till badvatten så är det ingenting som blöter ner cellplast. När 10 ungar tokbadar i ett par timmar försvinner det 300liter ur min pool. Det händer några gånger om året. Oftast är det mycket mindre eller inget alls som försvinner. Detta tål cellplast och avsevärt mer därtill. Cellplast är gjort för att vara i fuktig miljö.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #48 skrivet: september 28, 2015, 22:25:22:22 »
Skönt! Då e de bara att köra på med cellplast armering mm. Tack för inputen! O0

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #49 skrivet: september 29, 2015, 13:07:20:20 »
Ja, tuta och kör, vi ser fram emot projekttråden!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag