CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rätt storlek av pump?  (läst 6379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nichlas

Rätt storlek av pump?
« skrivet: augusti 10, 2015, 21:24:18:18 »
Hej!

Har ett bekymmer med att det kommer luft ur returen från pumpen.

Vi har grävt ner en pool på 20m3 och installerat ett sandfilter, pump och värmeväxlare till bergvärmen inne i huset.
Slangarna mellan pool och pump är ca 15m och 40mm grova. Ligger på gräsmattan under altanen och in i krypgrunden för att sen gå in i huset och pumpen. Detta placerar pumpen strax ovanför vattenytan på poolen.

Det som händer är att vi har bra flöde (hela grovfiltet på pumpen blir fullt) och ingen luft när vi kör på läge "waste" eller backwash men när vi ställer om till läge "filter" minskar flödet, nivån i grovfiltet sjunker och det kommer stora mängder luft i utgående slang från sandfiltret till värmeväxlaren.
Det blir heller inte nåt stort flöde ur värmeväxlaren som är sitter på väggen ovanför sandfiltret.

Alla kopplingar från pool till pump och mellan pump-filter-vxl har gjorts om med samma resultat. Packning i toppen på sandfiltret är ok.
Det går inte att montera automatluftare vid utloppet på vxl eftersom flödet är så dåligt är det blir omvänt, det drar in luft genom luftaren så den fick de ta bort...

Vad göra?
Är pumpen för liten eller är det nåt annat?

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2015, 21:31:11:11 »
Har du kollat så det inte blir virvel, låg vattennivå eller dyl i utloppet/skimmern som gör att det dras ner luft den vägen?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Nichlas

SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2015, 21:42:23:23 »
Har kollat, det är en djup skimmer som är gjord för att kunna sätta filterpatron i så där finns mycket vatten hela tiden.

Det har hänt att nån lekt med luckan till skimmers och det blivit tomt på vatten och så lägger pumpen ner direkt.
Enda sättet att få igång cirkulation är då att "mata" den med en trädgårdslang ner i botten på skimmern och sätta filtret på waste till den fått upp flödet för att sen skifta till vanlig filtrering.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2015, 10:05:19:19 »
Hur stor pump/sandfilter har du?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Nichlas

SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2015, 10:26:53:53 »
Jag tror filtret är på 35kg och pumpen på 180W och märkt 4m3/h.

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2015, 20:55:56:56 »
Jag tror ditt fel är att pumpen står över vattenytan på poolen. Den ska stå under. Den verkar dessutom vara lite väl liten, tänk på att hela volymen ska gås genom minst 4 ggr per dygn. Om du kör pumpen 12 h per dygn så måste den klara av minst 6 m3 per timme.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2015, 20:57:18:18 »
Aha, såg nu att din pump klara 4 m3 per timme. Då får du i princip köra den dygnet om.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad Nalle

SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #7 skrivet: september 28, 2015, 17:28:16:16 »
Jag tror ditt fel är att pumpen står över vattenytan på poolen. Den ska stå under. Den verkar dessutom vara lite väl liten, tänk på att hela volymen ska gås genom minst 4 ggr per dygn. Om du kör pumpen 12 h per dygn så måste den klara av minst 6 m3 per timme.

Den måste väl inte alls stå under vattenytan. Är ju helt fel.

Utloggad nyburjare

SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #8 skrivet: september 28, 2015, 23:00:58:58 »
Den måste väl inte alls stå under vattenytan. Är ju helt fel.

Nja rek, är ju att den skall stå under, det beror på att man inte skall riskera att den går torrt och går i sönder vilket den gör då väldigt snabbt. Men om systemet är tät spelar det inte så stor roll, eller kan du ha en backventil innan pumpen.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Rätt storlek av pump?
« Svar #9 skrivet: december 20, 2015, 09:54:52:52 »
Det blir ett jävla problem när pumpar står över vattennivån, då måste man typ fylla alla slangar manuellt med vatten. för att få ur all luft, sedan kan man använda den. Hade först en sådan setupp till mitt spa, men sedan bytte jag filter en gång. Och då började problemen med att fylla igen, slutade med att jag gjorde om allt och placerade pump under vattenytan, instruktionsboken rekommenderade också att pump står under ytan så att den automatiskt blir vattenfylld. Sedan verkar din pump väldigt för klen, beroende på rörlängder, dimensioner samt typ av vv så kan detta lätt strypa 50%.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag