CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För finkornig filtersand?  (läst 6868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
För finkornig filtersand?
« skrivet: april 09, 2015, 06:41:18:18 »
 <hmm> Inför poolstarten har jag en fundering kring varför det hamnade en hel del sand i poolen.
Jag har kollat alla dysor och kan inte se någon dålig packning. ....vad mer kan det vara?
Om jag fyller en dysa med sand och skakar, så åker det ut sand....ska jag tolka detta som att det är för finkornig sand alt för stora springor på dysorna?
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #1 skrivet: april 09, 2015, 08:06:11:11 »
När jag haft de där problemen så har det berott på läckage i centralventilen (Astral), har bytt två gånger på 12 år...
Filersanden skall normalt inte ta sig genom dysorna om du väntar så att sanden hinner sätta sig efter backspolning, men OM det kommer lite sand i början så skall den åka ut i avlopp, det är bland annat därför man skall köra "rinse" efter backspolning.
Kommer det kontinuerligt sand så har du en trasig dysa eller en defekt centralventil, det är i alla fall min virtuella diagnos.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: För finkornig filtersand?
« Svar #2 skrivet: april 09, 2015, 11:29:58:58 »
"Skakningsprovet" som du gjorde säger nog i praktiken ingenting alls. Sanden packas ju runt dysorna och att skaka sandkornen igenom ger någonting helt annat.

Jag håller med om diagnosen, sand skall ju inte komma ut hela tiden, då har du trots allt fel på någon dysa eller i centralventilen, eller möjligen i någon rörskarv på vägen mellan centralventilen och dysorna (t.ex. vid spridningspunkten eller liknande).

Du är säker på att det du ser i poolen är filtersand och inte yttre "vanlig" sand som kommer i - t.ex. blåser i från någon gång eller sandlåda, följer med de badandes fötter eller liknande ?

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #3 skrivet: april 09, 2015, 18:01:10:10 »

Tack för svar, både  Rickard o Erica.
Jag vet att det är filtersand, då det syns under inloppet i trappan.
Filtret är i princip nytt med garanti, men jag måste ju hitta felet för att få det fixat. Om det inte är storleken på sandkornen, så måste det vara någon packning, men det finns inget synligt fel.
« Senast ändrad: april 09, 2015, 19:55:18:18 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #4 skrivet: april 10, 2015, 07:41:47:47 »
Det skulle kunna vara en packning inuti centralventilen som itne håller tätt, det är MYCKET vanligt att de åker ur läge eller går sönder t.ex. om du (eller någon annan) har vridit på centralventilen med pumpen igång.

När det där hände mig första gången öppnade jag centralventilen och kontrollerade, rengjorde och fettade in packningarna/o-ringarna i centralventilen, det fungerade hela den säsongen, men felet återkom följande säsong, och då räckte det inte med rengöring/infettning...

Huruvida du vill gå så långt som att demontera centralventilen eller ej bör vara en ö.k mellan dig och ÅF.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Espen

  • Gäst
Espen
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #5 skrivet: april 10, 2015, 12:22:00:00 »
Byttet til AFM Glass sist år.
Kom ut en del meget finkornet glass i poolen.
Antok at dette var normalt, og at det kun var såkalt glass støv som ble skilt ut første sesong i bruk.

Kan det være at det er en lekkasje i central ventilen som gjør at dette skjer?

Har en automatisk Besgo ventil. Har vært i drift siden 2008. På tide å bytte O-ringer i denne???


Espen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #6 skrivet: april 10, 2015, 16:33:34:34 »
Ja, jag tror att det är nåt fel om det kommer sand eller glas, normalt sett skall det inte vara så.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #7 skrivet: april 10, 2015, 19:16:56:56 »
Jag har mailat återförsäljaren, så jag får se vad dom säger. Nästa steg kommer förmodligen bli att plocka isär centralventilen och hoppas hitta något fel där. Det är ju inte superkul att tömma ett filter på sand, även om det var min älskade fru  <love> som gjorde det under protest samt en hel del pustande och svordomar, så vill man ju helst slippa böka med sånt.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Lennart pH

  • Gäst
Lennart pH
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2015, 23:03:20:20 »
Du skriver," inför poolstart undrar du varför det hamnade så mycket sand i poolen" menar du i samband med att du vinterstängde eller var det nu när du startade upp den?

Jag har problem med att det kommer in en hel del sand då jag kör igång filterläge igen efter att ha backspolat. Har nu läst mig till att man bör köra rinse och/eller vänta en stund innan man sätter igång filtrering igen. Jag hoppas att detta ska lösa mitt problem då det endast är efter backspolning eller om jag råkat få in luft i rören som det kommer in sand, låter så jobbigt att byta dysor, säkert dyrt med?!

Jag fattar ju dessvärre inte hur filtret funkar, borde det spruta sand om man inte väntar eller kör rinse efter backspolning eller låter det som att det trots allt är nåt fel på mina grejer? Det har blivit ett par rejäla nävar.

Om det är normalt och inte fel på grejerna, har jag tappat för mycket sand så jag borde fylla på eller vad tror ni. Tror filtret har 6år på nacken så kanske läge att byta sand snart men jag hade kunnat hoppas på nästa år. ?

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: För finkornig filtersand?
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2015, 23:28:15:15 »
Jag har bytt till mer grovkornig sand samt att jag fick nya dysor på garanti, även om jag inte kunde hitta något fel på dem. Jag skruvade även isär centralventilen och fettade in alla packningar, inget synligt fel där heller.
Jag hoppas att det kommer funka med de åtgärder som gjorts.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag