Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60  (lst 12222 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Carsten

Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« skrivet: april 06, 2015, 18:02:13:13 »
Igr var grvaren hr, jag hll andan de fem timmar det tog honom att grva ur hlet mellan huset och gststugan. Jag lgger upp bilden s ni kan se hur det ser ut. Nu behver jag hjlp med en del saker.

1: Ska vi bygga en brunn och montera drneringspump? Vi bor p en rullstenss, men just hr var det en del lera i backen. Vart n vi har grvt tidigare har marken besttt av sten, bumlingar och lite grusaktig jord.

2. Hur ska pumphuset se ut? Var ska vi placera det? Jag tnker bredvid nedfarten till garaget under uterummet. Plattan utanfr garaget ligger ett par decimeter ver hlets botten. Dr finns en dagvattenbrunn som jag inte vet var den leder, den tar inte emot ngra strre mngder vatten. Vi funderar p en mur mellan poolhlet och plattan, vad tycker ni erfarna poolare?

3. Denna pool kan terfyllas mot. Ska vi eller ska vi inte?

4. Mannen vill stta isolering utanp plten. Vad tycker ni?

5. Vi ska ha ett pooltak Dallas Melani B klarglas och tnker kpa en vrmepump i storleken 8,5 kW. Funkar det? Vilken vrmepump rekommenderar ni? Den ska vara tyst och billig.

6. Vilken typ av stege/trappa rekommenderar ni?

Hoppas p stort intresse fr mina frgor frsts... tack p frhand! /Kicki

Nu gr jag ett tillgg och lgger in nya bilder frn idag 2015-04-11. Jag har inte rknat ut hur man gr ett nytt inlgg, kan ngon upplysa mig?
« Senast ndrad: april 11, 2015, 17:27:07:07 av Carsten »
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #1 skrivet: april 19, 2015, 14:17:07:07 »
I helgen har vi sttt p de frsta motgngarna. Mannen kpte en rotationslaser p ntet som han hmtade p vrt lokala Icas postkontor och fanskapet fungerade inte. Vi hade hyrt padda och nu stod vi dr utan lasern. Lrdagen passerade med bara ett vattenpass till hjlp, men idag ljusnade det lite nr en snickarvn till svrfar lnade ut en laser till oss. Under dagen har jag kuskat runt med slpkrran fr att kpa markisolering, men ingenstans fanns rtt sort i rtt mngd. Nu blir det att bestlla p ntet eller kpa frn Beijer, som bara har ppet nr vi jobbar. Mannen har svurit ver de sm vallarna som bildas efter paddan i 0-8-singlet, r det fler som upplevt det som ett problem? Jag antar att de plattas ut nr man lgger isoleringen. Vi har frresten valt XPS 300 KPa (minst), tycker ni att det r ett bra val?

Hromdagen bestllde jag vrmepump och lite annat frn Rubinpool:

216100    SCUBA II TESTER    1st.    1.195,00 kr
216100-1    REFILL SCUBA II TESTER    1st.    159,00 kr
39-300001    FOTBAD    1st.    39,00 kr
780006_002    POOLVRMEPUMP BRILIX XHPFDP 100 (MED BYPASS VENTIL)    1st.    11.895,00 kr

Behver vp:n ha ngot tak? Finns det knda problem med denna modell?

Vr pool har samma mtt och egenskaper som en J&F Fritid 7,3*3,6. Skillnaden r att det inte sticker ut ngra std t sidorna, frutsttningen fr att kunna grva ned den p det enda stllet som Stadsbyggnadskontoret tillt.

Frra sommaren hjlpt mannen till att bygga en J&F, och frhoppningsvis kommer vi att f lite hjlp tillbaka den hr vren.

« Senast ndrad: april 19, 2015, 17:55:11:11 av Carsten »
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

« Svar #2 skrivet: april 19, 2015, 14:49:34:34 »
 <antman> <dontkn> Har jag lagt min trd p fel stlle? Ska den ligga i ovanmarkspooler?
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

« Svar #3 skrivet: april 25, 2015, 23:21:20:20 »
Idag har vi monterat ihop de sex stdbenen. Passningen var amerikansk enligt mannen. Gummiklubba och vld var ymnigt frekommande. Amerikansk passning r tydligen ett epitet som erstter "inte helt perfekt". Knns dock stabilt efter montering.

Poolen r gjord fr att ha en helt betongblock nedgrvt och fyllt med betong utanfr varje stdben. Detta ska ta upp trycket utt svl som nedt. Den r allts inte gjord fr ett lager med geoduk, drneringssingel, geoduk, isolering. Drfr fick i idag avbryta vidare montering fr att skaffa oss tre pltar som ska fungera som sammanhllande i konstruktionen, enligt J&F-modell. Jag terkommer med bilder p hur det blir.

I det hr lget vore det trevligt att f kontakt med andra poolare. sikter, ngon?
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

« Svar #4 skrivet: april 25, 2015, 23:34:13:13 »
Frresten blev isoleringen XPS250. Jag ringde runt och jagade XPS300 och fick till slut tag i det p Bauhaus i rebro. Dr fanns en hel pall, tolv paket. Jag bokade sex paket p rot. Mannen fick ka direkt efter jobbet fr att hmta dem. Det r typ tta mil till rebro och tar minst en timme med slpkrra ven om man str p en aning. Vi var glada nd, eftersom det visat sig vara snudd p omjligt att kpa XPS300 i trakten. Men hr och hpna, slyngeln som lovat mig de sex paketen XPS300 och sjlv ringde upp en halvtimme senare och talade om att han sjlv hade gtt ut fr att kontrollera att de fanns p plats och inte bara i lagersaldo - han har en framtid som solochvrare. Det var nmligen XPS250. Mannen gav upp och kpte dem i alla fall. Mannen avslutade med att meddela slyngelns kollegor att om det inte blev som det skulle med poolen s skulle hans tant komma och hmta slyngeln s att denne fick lra sig ta ned och stta upp en pool. De frskrade dock att XPS250 var fullkomligt tillrckligt under en pool. Vi fr vl se om det blir hlmrken i botten nr ungarna hoppar i den...
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

« Svar #5 skrivet: april 27, 2015, 17:43:03:03 »
Vi krde fast igen igr nr vi skulle brja med utlggning av isolering och nedgrvning av sidostd. Hur vi n mtte och diskuterade kunde vi inte begripa hur mtten p ritningen och mtten i verkligheten skulle g ihop. Till slut rotade Carsten fram den amerikanska ritningen med tumangivelser. Mycket riktigt var djupet fr den liggande delen av stdbenet fel p den svenska versionen.  Hade vi gtt efter den hade vi haft mer en tums hjdskillnad mellan stdbenen i radierna mot kortsidorna. Inget gjort igr allts... :'(

Utloggad RoffeN

« Svar #6 skrivet: april 27, 2015, 20:37:22:22 »
Duktiga ni r. Verkar vara ett bra team. Det kommer skert bli jttebra ven om det knns lngt borta. Sjlva har det tagit en mnad bara att f grunden klar... Att det tog en dag fr er att klura ut vad som var rtt r bra gjort! O0

Ska bli spnnande att flja utvecklingen  :)
Block-pool frn Tjllden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trtrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vr byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vr trdgrd: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

KickiCarsten

• Gst
« Svar #7 skrivet: april 28, 2015, 11:02:11:11 »
"Duktiga ni r. Verkar vara ett bra team. Det kommer skert bli jttebra ven om det knns lngt borta. Sjlva har det tagit en mnad bara att f grunden klar... Att det tog en dag fr er att klura ut vad som var rtt r bra gjort! O0

Ska bli spnnande att flja utvecklingen  :)"

Vad kul att ngon tittar! Jag mste erknna att jag har undrat om det r meningsfullt att dokumentera, nr det verkar som ingen lser, men nu knns det bttre! Bygger du ocks en doughboy?

Utloggad Carsten

« Svar #8 skrivet: april 28, 2015, 18:46:33:33 »
Roffe, jag var inne p trden som gst nr jag var p jobbet, nr jag postat mitt svar till dig sg jag att du byggde en "riktig" pool.

Idag hade vi tnkt att limma isoleringen. Jag kte hem aningen tidigare bara fr att finna att mannen var upptagen av att hjlpa en kompis med hans bil som havererat hundra meter frn vrt hus. Nr klockan blivit 18.30 tog vi fram limmet som Bygg-Max sagt skulle anvndas till beskdan. Nr vi lste p tuben sg vi att det skulle vara 10-30 grader under monteringen och att det skulle ta ett dygn att torka. Mannen blev misstnksam och googlade, genast kom det upp en diss frn ngon som varit ute fr att det inte tlde vatten utan lstes upp av fukt och ngon annan som sade att det inte hllit till poolen var monterad ens. God bless the internet sger jag bara. Nu sitter jag hr och planerar vad jag ska sga till Bygg-Maxpersonalen nr jag lmnar tillbaka en hel kasse limtuber som de sade var det enda rtta nr man skulle isolera under en pool.

Mannen har hmtat de rostfria pltbanden som ska ligga tvrs under poolen fr att erstta betongblocken. De var dyra. Fortsttning och bilder fljer... nr vi kpt nytt lim... inget gjort idag heller.

« Senast ndrad: april 28, 2015, 19:02:05:05 av Carsten »
Carsten och Kicki

Utloggad Engan

« Svar #9 skrivet: april 28, 2015, 19:14:48:48 »
250 i hrdhet r nog inga problem.

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!