Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är nog egentligen inte någon större skillnad. Det viktigaste är att du får i mer klor i baljan.Det brukar stå på baksidan av burkarna vilken sorts klor det är, annars får man leta efter säkerhetsdatablad. Har försökt luska reda på varför det är bättre att chockklorera med hypoklorit än triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. Har läst att det är bättre effekt med just hypokloriterna för att "bränna" bort det bundna kloret. Men jag försöker att luska reda på varför som sagt, så ni får ta just det här med en nypa salt.
Vad jag har förstått så skall man använda hypoklorit vid chockklorering och inte triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat då de sakta ökar halten av cyansyran i poolen med klorblockering som följd. Produkter med triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat är avsedda för att hålla vattnet fräscht i mindre pooler som man byter vatten i då och då. Råkade själv ut för klorblockering i våras när jag använde snabbklor isf hypoklorit för att fixa mitt något gröngrummliga vatten. Jag fick tömma halva poolen för att spä ut vattnet och på så sätt sänka halten cyansyra. Inte kul men nu är vattnet kristallklart efter att jag justerat ph och chockat samt haft i algmedel och en flockningskudde i skimmern.
Hmm.. Är en ovanmarkpool på 6000L vi har, den byter vi (ju) inte vatten i under sesongen, kan det då vara risk för klorblockering om man klorar med snabbklor, dvs som innehåller triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. ?
byta ut hälften, 3 kubik är ju inte så mkt i pool sammanhang kan vara en bättre o billigare lösning än att köpa en massa olika kemikalier.
Nu besvarade du iofs inte min fråga =)Vi har egen brunn med väldigt mycket kalk i vattnet. Poolen är fylld med kommunalt finvatten.