CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt (grönt?) vatten  (läst 9148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hakvik

SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2014, 11:45:28:28 »
Är nog egentligen inte någon större skillnad. Det viktigaste är att du får i mer klor i baljan.

Det brukar stå på baksidan av burkarna vilken sorts klor det är, annars får man leta efter säkerhetsdatablad. Har försökt luska reda på varför det är bättre att chockklorera med hypoklorit än triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. Har läst att det är bättre effekt med just hypokloriterna för att "bränna" bort det bundna kloret. Men jag försöker att luska reda på varför som sagt, så ni får ta just det här med en nypa salt.

Vad jag har förstått så skall man använda hypoklorit vid chockklorering och inte triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat då de sakta ökar halten av cyansyran i poolen med klorblockering som följd. Produkter med triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat är avsedda för att hålla vattnet fräscht i mindre pooler som man byter vatten i då och då. Råkade själv ut för klorblockering i våras när jag använde snabbklor isf hypoklorit för att fixa mitt något gröngrummliga vatten. Jag fick tömma halva poolen för att spä ut vattnet och på så sätt sänka halten cyansyra. Inte kul men nu är vattnet kristallklart efter att jag justerat ph och chockat samt haft i algmedel och en flockningskudde i skimmern.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2014, 12:14:07:07 »
Du vill nog ha cyanursyra även i större pooler. Annars förbrukar du klor väldigt fort pga UV-strålningen. Men man ska känna till klorblockering och även hålla koll på nivån så att man inte drabbas av det. Vi kör med klorpuckar (triklorisocyanurat) normalt, men de (få) gånger jag behöver chocka kör jag med kalciumhypoklorit.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Martin Östlund

  • Gäst
Martin Östlund
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2014, 21:07:41:41 »
Vad jag har förstått så skall man använda hypoklorit vid chockklorering och inte triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat då de sakta ökar halten av cyansyran i poolen med klorblockering som följd. Produkter med triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat är avsedda för att hålla vattnet fräscht i mindre pooler som man byter vatten i då och då. Råkade själv ut för klorblockering i våras när jag använde snabbklor isf hypoklorit för att fixa mitt något gröngrummliga vatten. Jag fick tömma halva poolen för att spä ut vattnet och på så sätt sänka halten cyansyra. Inte kul men nu är vattnet kristallklart efter att jag justerat ph och chockat samt haft i algmedel och en flockningskudde i skimmern.

Hmm.. Är en ovanmarkpool på 6000L vi har, den byter vi (ju) inte vatten i under sesongen, kan det då vara risk för klorblockering om man klorar med snabbklor, dvs som innehåller triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. ?



Utloggad nyburjare

SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2014, 21:14:16:16 »
Hmm.. Är en ovanmarkpool på 6000L vi har, den byter vi (ju) inte vatten i under sesongen, kan det då vara risk för klorblockering om man klorar med snabbklor, dvs som innehåller triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. ?


byta ut hälften, 3 kubik är ju inte så mkt i pool sammanhang kan vara en bättre o billigare lösning än att köpa en massa olika kemikalier.

Martin Östlund

  • Gäst
Martin Östlund
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2014, 21:18:02:02 »


byta ut hälften, 3 kubik är ju inte så mkt i pool sammanhang kan vara en bättre o billigare lösning än att köpa en massa olika kemikalier.

Nu besvarade du iofs inte min fråga =)
Vi har egen brunn med väldigt mycket kalk i vattnet. Poolen är fylld med kommunalt finvatten.

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2014, 21:57:02:02 »
Nu besvarade du iofs inte min fråga =)
Vi har egen brunn med väldigt mycket kalk i vattnet. Poolen är fylld med kommunalt finvatten.

Nä det beror på att jag inte vet svaret, uttryckte bara en åsikt och kanske en annan möjlig lösning,  jag vet inte vad ni betalar för ert finvatten men hos oss kostar det ca 30 kr att tappa upp 3000 liter jämfört med kemikalier kan det vara en snabb o billig lösning

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #16 skrivet: augusti 06, 2014, 23:42:07:07 »
Risken är ju beroende av hur mycket klor ni förbrukar. Enligt Pahlens hemsida

http://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/

är ett lämpligt värde 30-50 ppm. Själv hade jag vid senaste mätningen 70 ppm, så jag får hoppas att det inte stiger för mycket innan säsongen är över.

Så frågan kan bara du svara på. Vilken nivå av cyanursyra har ni?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag