Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt (grönt?) vatten  (läst 9149 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Martin Östlund

  • Gäst
Martin Östlund
Grumligt (grönt?) vatten
« skrivet: augusti 05, 2014, 09:58:48:48 »
Hejsan!

Har en Intex rörpool 366x076 (6000l) med patronfilter som ingick i köpet.
Har haft en fylld ca 3v, fyllde med kommunalt vatten. Senaste 10 dagarna så har vattnet blivit grumligare & grumligare.

Har använt Nitors teststickor och de har visat på ok pH.
Försökte till en början att dammsuga botten oftare, med den värdelösa dammsugaren som följer med, har även rengjort filterpatron samt bytt filter patron, dock utan resultat.

Blev osäker på Nitors stickor efter lite läsning här i forumet, så köpte som referens stickor från Biltema. De visade på förhöjt PH (ca 8.0) men okej alkanitet (ca 120-130).

Igår köpte jag Sänk PH och körde efter doseringsanvisningarna.

Gjorde en ny mätning efter ca 2 timmar med stickorna från Nitor, dom visade på ca 3.0 i klor, men för lågt PH (ca 6.8), gjorde samtidigt test med stickorna från Biltema som visade bra PH (ca 7.5), bra alkanitet (ca 120-130) men för högt klor.

Jag lät poolen stå någon timma oövertäckt innan jag la på överdraget för natten. 

Spänd av förväntan om mitt reglarade PH värde gjort vattnet klarare över natten så drog jag nu på morgon av överdraget till poolen, och möttes av vatten som var något grönaktigt till tonen.

Gjorde nytt prov med biltemas stickor som visade på samma PH som igår, dvs ca 7.5, bra alkanitet men 0 i klor.

Vad rekommenderar ni att jag vidtar för ytterligare åtgärder??? Vill ju ha fint och kristallklart vatten som jag hade förrut :(

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2014, 10:23:04:04 »
Chockklorera vilket dödar algerna,  dessa måste sen filreras bort o har det gått så här långt fixar du knappsast detta med ett patronfilter.... patronfilter är det största skämtet i om enklare poolert och som gör att nya poolare tror att pool är jobbigt o besvärligt,  på sin höjd funkar patronfilter att filtrera hår och annat större smuts,

Martin Östlund

  • Gäst
Martin Östlund
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2014, 10:26:00:00 »
Så du tror det är alger? Vattnet känns bra, inget klet/slajm och innerväggarna känns okej i poolen också..

Utloggad Erica

SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2014, 10:38:35:35 »
Algtillväxt skall ha gått rejält långt innan du får klet/sörja/klibbiga väggar o.s.v. Det handlar nog om alger men har inte gått så långt så att du får de där problemen. En algtillväxt av måttligt slag stoppas lätt med chockklorering. Har det gått så långt att hela poolen blivit hal eller klibbig väntar ett beydligt tuffare rengöringsjobb där ytorna även kan behöva rengöras mekaniskt (med svamp, borste etc).

Martin Östlund

  • Gäst
Martin Östlund
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2014, 10:48:44:44 »
Borde en rimlig lösning på problemet vara att flocka och låta flocket passera filtret? Har beställt ett sandfilter som skall levereras till helgen, kanske kan låta det vara som det är just nu fram till dess och köra igång med flockning till helgen ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2014, 10:52:55:55 »
Iom att kloret sjönk från 3 till 0 på en dag så har du något i vattnet som förbrukar kloret. Gör som Erica skriver och chockklorera. Kalciumhypoklorit är det vanligaste.

Sedan är det två sorters klor du behöver mäta, fritt klor och totalt klor. Totalt klor minus fritt klor = bundet klor. Bundet klor ska inte överstiga 50% av fritt klor. Har man mer bundet så ska man chocka.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Martin Östlund

  • Gäst
Martin Östlund
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2014, 11:25:40:40 »
Iom att kloret sjönk från 3 till 0 på en dag så har du något i vattnet som förbrukar kloret. Gör som Erica skriver och chockklorera. Kalciumhypoklorit är det vanligaste.

Sedan är det två sorters klor du behöver mäta, fritt klor och totalt klor. Totalt klor minus fritt klor = bundet klor. Bundet klor ska inte överstiga 50% av fritt klor. Har man mer bundet så ska man chocka.

Jag trodde jag chockklorerade igår när jag tillsatte ca 250g av Nitors Snabbklor? Du skriver om Kalciumhypoklorit, vad marknadsförs detta som i handeln?

Hur mäter jag fritt resp. bundet klor? De mätstickor jag har visar bara "Cl".

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2014, 11:36:41:41 »
stickorna mäter fritt klor, som sagt något äter upp ditt klor, på det igen hög klorhalt under något dygn sen sandfilter, sök på forumet många har haft samma problem, löses med just detta

Martin Östlund

  • Gäst
Martin Östlund
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2014, 11:39:45:45 »
Men är det någon skillnad mellan att dosera 200g Snabbklor eller 200g Chockklor? Behöver jag köpa just Chockklor ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt (grönt?) vatten
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2014, 11:46:24:24 »
Är nog egentligen inte någon större skillnad. Det viktigaste är att du får i mer klor i baljan.

Det brukar stå på baksidan av burkarna vilken sorts klor det är, annars får man leta efter säkerhetsdatablad. Har försökt luska reda på varför det är bättre att chockklorera med hypoklorit än triklorisocyanurat eller diklorisocyanurat. Har läst att det är bättre effekt med just hypokloriterna för att "bränna" bort det bundna kloret. Men jag försöker att luska reda på varför som sagt, så ni får ta just det här med en nypa salt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag