Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För vår del tycker vi att det ljud som är högst/mest störande oftast är ljudet från avfuktarna. Är det tyst i övrigt i rummet hörs de ju tydligt. Vi kör dem dock ine när vi inte badar. Har vi party eller så är ljudnivån i rummet högre så hör man dem inte, så det är inget problem heller. Vi skall ha midsommarfest ikväll, ingen lär höra varken pump eller avfuktare då.Om man skulle få ned ljudnivån på själva poolpumpen maximalt borde man nog ha två pumpar - en mindre (tystare) för den vanliga cirkulationen och en större för backspolning av filtret. Alla vanliga filtrerpumpar blir ju överdimensionerade just för att klara backspolningen.
Har precis installerat en Pentair Intelliflo (0,3-3 hk), variabel. Det är den outstanding tystaste pumpen på marknaden, dessutom extremt energisnål. De vattenkylda varianterna säljs i princip inte längre, då det varit en del problem med dem. I en sådan har du ändå högt varvtal konstant vilket lätt skapar resonansljud. Pentairen kör jag nu på 1000 rpm ( då drar den 150 watt att jfr mot vanlig 1hk som drar det fyrdubbla). Pumpens kapacitet är då 7-8 kubik/tim vilket är absolut tillräckligt för en vanlig 4x8 pool om man kör den dygnet runt. Sedan kan du programmera den hur du vill över dygnet, busenkelt och bra. Du sparar dessutom en hel del slitage på övriga delar. Det är även erkänt bra för vattenkvaliteten att filtrera det långsamt istället för snabbt. I de varvtalen, ca 1000 rpm, har pumpen en ljudnivå om 45 db, den är nästintill helt tyst. Jag kan varmt rekommendera den även om den är rätt pricy (ca 15 tkr). Tänk dock på att du sparar in energikostnaden på ca 4 år jfr vanlig pump samtidigt som det är positivt för miljön
Två pumpar är bara försvarbart om man köper billigt skräp. Ska man ha kvalitetspumpar är det billigare att komplettera fartkontroll a la NFO Sinus som funkar med jfb......men det har vi ju snackat om tidigare.
Ursäkta min okunnighet... men avfuktare har du för att din pool är inomhus väl? Inget jag kommer behöva då jag bara vill ha en enkel utomhuspool Men tolkar det som att de tystgående pumparna går tyst över lag.Borde med andra ord fungera bra att gräva ned pumpen för att få bort ljudet.