Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VP&SF: Av/På?  (läst 4855 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jpson67

VP&SF: Av/På?
« skrivet: juni 21, 2013, 08:22:30:30 »
Hur kör ni eran VP och SF? Funderar på timmer men är lite osäker på hur och när den bör gå och hur långa intervaller den ska va igång respektive avstängd

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2013, 10:03:31:31 »
SF? VP = värmepump, men SF?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ompalompa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Furulund, Skåne
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Thermopool 6x3,5 i Furulund, Skåne
    • Visa profil
SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2013, 11:21:31:31 »
SolFångare?
Thermopool 6x3,5, Nitro wallscrubber, Brilix THP100, 150kg sandfilter, 0,75hk pump, platssvetsad Carraramönstrad liner från Alkorplan och täcke från Jensen Protect.
Byggtråd:  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7364.0

Utloggad Jpson67

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2013, 21:25:34:34 »
Jag mena såklart Sandfiltret :)

Utloggad Nordman

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2013, 00:01:49:49 »
Sandfiltret är väl inte kopplad till el? Inte min i alla fall.
Jag har vattenpump och värmepump som går över en timer som sitter i centralen. Den har jag ställt in så den ska gå mellan 7-22. Vet dock inte om det är optimalt eller ej...
Enligt instruktionerna för värmepumpen ska den gå minst 8 timmar då den fasvänder var 4'e timme.
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Jpson67

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2013, 10:32:57:57 »
Sandfiltret är väl inte kopplad till el? Inte min i alla fall.
Jag har vattenpump och värmepump som går över en timer som sitter i centralen. Den har jag ställt in så den ska gå mellan 7-22. Vet dock inte om det är optimalt eller ej...
Enligt instruktionerna för värmepumpen ska den gå minst 8 timmar då den fasvänder var 4'e timme.
Själva sandfiltret går ju inte på ström men pumpen som sitter brevid, och stannar pumpen så stannar ju även cirkulationen i filtret, har hört nått om att har man 28 grader i poolen ska filtret gå 14 tim alltså hälften. Men ska den gå konstant 14 timmar eller ska man köra tex 7 tim, uppehåll 2 tim, köra igen 7 tim? Nu har den gått dygnet runt i några dagar.

Utloggad TommyC

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2013, 11:06:08:08 »
Hela vattenvolymen bör cirkuleras 3-4 gånger per dygn. Om belastningen i form av antal badande och/eller att de duschar innan bad är låg så går det att snåla lite på cirkulationen. Vi brukar köra cirkulationspumpen 8 timmar per dygn. Värmepumpen jobbar effektivast när det är som varmast så den kan ju få vila på natten. Att köra cirkulationen hela dygnet är oekonomiskt då pumpens energiförbrukning är betydande.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jpson67

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2013, 11:38:17:17 »
är det inte smartast att låta vp gå på natten då poolen är som kallast? Våran pump skickar runt 6000l/tim så det blir lagom om den går totalt 11 tim/dygn då
« Senast ändrad: juni 22, 2013, 11:50:20:20 av Jpson67 »

Utloggad MathiasS

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2013, 12:02:36:36 »
.....eller så är det smartast att låta vp gå när uteluften är varmast och vp mest effektiv.

Gullberg&jqnsson säger: låt gå dygnet runt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2013, 12:22:13:13 »
G&J betalar inte min elräkning. På sikt ska jag nog få till loggning av elförbrukningen. Enda sättet att få reda på vilket som är bäst är nog att mäta både elförbrukning och utetemperatur och pröva att låta pumpen gå vid olika tider om jämföra förbrukningen. Tills motsatsen bevistats så fortsätter jag tro att det är bäst att köra värmepumpen från mitt på dagen och hela eftermiddagen.

Idag loggar jag bara utetemperaturen på en liten linuxdator med 1-wire och en Dallas/Maxim temperaturgivare. Behöver komplettera den med en extra elmätare men det är så jäkla trist att dra kabel.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jpson67

SV: VP&SF: Av/På?
« Svar #10 skrivet: juni 22, 2013, 13:23:15:15 »
.....eller så är det smartast att låta vp gå när uteluften är varmast och vp mest effektiv.

Gullberg&jqnsson säger: låt gå dygnet runt.
Ligger nått i det du säger, ska låta min gå 9.00-20.00 och prova

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag