Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärmestyrning med PLC  (läst 43937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #50 skrivet: augusti 04, 2009, 16:36:14:14 »
Monterade in kappslingen igår i min central som det bara blir mindre och mindre plats kvar i. Det visade sig att jag antagligen har någon typ av störning eftersom mätvärdena "fladdrar" rätt mycket. Det kan ha att göra med att det är en 0-10V mätning och de värden som sedan ska utvärderas i PLC programmet då inte längre är "temperaturer" utan spänningar.

En teori kan vara att jag får minska upplösningen. Egentligen räcker det med en decimal i upplösning fast givaren ger tre decimaler (eg. 0,000V - 9,999V). En relativ enkel ändring i programmet. Det kan också vara störningar från antingen spänningsmatningen eller från någon annan signalkabel. Felsökning blir det ikväll.


Sen ska det byggas en egen styrmotor till trevägsventilen. Förhoppningsvis lite färre felkällor ;)

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #51 skrivet: augusti 07, 2009, 00:46:09:09 »
Efter diverse testande så har jag konstaterat att mätningen är så exakt den kan bli. Vi pratar om 1/10 delar (eller kanske t.o.m 1/100 dels grad) vilket är klart overkill. Tyvärr klarar inte min PLC av att avrunda (för gammal) men det spelar mindre roll. Enda problemet är att utgången kan "självsvänga" om utvärderingen ligger på marginalen och pendlar. Jag har bara ett tröskelvärde att jobba med och skulle egentligen behöva både ett övre och ett undre värde. Går iofs säkerligen att lösa med ytterligare en analog jämförelse men jag tar den enklaste vägen med tider istället.

Självsvängningen löser jag med två tidsfaktorer, en vid tillslag och en vid frånslag. Dessa hade jag behövt iaf eftersom jag inte vill trigga motorventilen bara för att solen går i moln eller för den delen tittar fram under någon minut. Jag tänkte börja med att lägga tiden på två minuter så får vi se om det är en rimlig tid.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #52 skrivet: augusti 07, 2009, 23:36:50:50 »
Det är ju ett trögt system som du mäter på om du mäter vatten temperaturen. Denna hinner inte ändras bara för att solen går i moln en stund.

Om du nu bara ha ett värde att jobba på så skulle jag lägga in 10-20min fördröjning, men bäst vore ett övre o undre värde.

Jag har en grad i skillnad för att slippa massa onödig start/stopp av mina VP.

Du får gärna förklara var du mäter temperaturer på, verkar som jag missat det eller?!

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #53 skrivet: augusti 09, 2009, 12:18:03:03 »
Det jag kommer att mäta på är poolvattnet och solfångarna. För att bestämma om styrningen ska använda solfångare eller VP så har jag följande kriterier.
En vanlig externa poolltermostat med brytande kontakt som ställs in på t.ex 28gr.
En givare som mäter temperaturen på poolvattnet.
En givare som mäter temperaturen på solfångaren.

Pooltermostaten kallar på värme. Om skillnaden mellan solfångaren och poolvattnet är större än 3gr så används solfångaren, är skillnaden mindre än 3gr så används VP.

Egentligen skulle jag använda den ena givaren för att styra temperaturen i poolen men jag vill kunna ställa ner tempen på ett lätt sätt om vi t.ex. åker bort en vecka eller två. Prolemet är att jag inte kan styra temperaturvärdet från t.ex. knappsatsen på min PLC på ett enkelt sätt. Skulle iofs kunna gå med en brytare för "semesterläge" men jag använder redan alla ingångar till andra saker och är rätt nöjd som det är.

Det är just med temperaturgivarna jag har lite problem med. Det ena pendlar lite upp och ner och vad det beror på vet jag inte. Om jag gör ett mindre program som bara mäter temperaturer så är värdet stabilt så det verkar inte ha med givarna att göra utan snarare min PLC som kanske inte "orkar" med.

Jag använder rätt mycket olika timers idag just för att inte vP ska få för många start och stop. Kommer nog att lägga till ytterligare en timer som säger att VP ska gå minst 20-30min när den startat. Detta oavsett temperatur i poolen.

För solfångaren har jag lagt till en tillslagstimer och en frånslagstimer på vardera 10minuter. Jag en blockering av VP om solfångaren går.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #54 skrivet: november 08, 2009, 11:42:25:25 »
Nu är det dags att dra igång slutfasen av poolstyrningen. Eftersom jag inte fick alla detaljer förrän i slutet av säsongen så körde jag manuellt med panelerna sista tiden. Nu har jag vinterstängt och gamla centralen är nedmonterad för återanvändning av vissa detaljer.



Så här har jag tänkt:

En trelägesbrytare (37 722 11 från Expressel.se) för cirkulation med lägena 'på-av-auto'. I läge 'på' går pumpen kontinuerligt, i läge 'av' är cirkulationen avstängd, i 'auto' går pumpen enligt ett programmerat schema i PLCn, ca. 10-12h per dygn i veckan och lite mer på helgen.

En trelägesbrytare för solvärmen med lägena 'på-av-auto'. I läge 'på' går flödet alltid genom panelerna, i läge 'av' bypassas panelerna oavsett temperatur, och i läge auto regleras ventilen om det finns värme att hämta i panelerna. Så långt är det väldigt pedagogiskt, eller hur.. ;)

 

Kontaktor och motorskydd plockar jag från den gamla centralen. Jag kommer också att återanvända det gamla mekaniska tiduret och en huvudbrytare med lägena '1-0-2' monterat inne i skåpet. I läge 0 är all manöverspänning bruten, i läge 1 är spänningen bruten till PLCn och man kan köra manuellt via det gamla tiduret och trycket kan läsas på en gammal hederlig manometer. I läge 2 går det via automatiken. På det sättet kan jag köra manuellt om jag behöver, precis som jag har kört dom sista månaderna. Jag kan också köra pumpen även om tyckvakt eller fuktsensor skulle krångla.

 

Fem indikeringslampor (37 722 2X från expressel.se två gula, två gröna och en röd) visar: Gult om brytaren för cirkulation resp. solvärme ligger i läge 'på'. Gult betyder att allt är OK men inte riktigt normalt driftfall eftersom det då går konstant. Grönt betyder 'läge automatik' och allt fungerar, vilket är det normala driftfallet. Blinkande rött är för larm.

 

På det sättet tror jag det blir lätt för hela familjen att köra poolen. Alla brytare i läge auto ska fungera 95% av säsongen. Vid flockning, forcerad rening, felsökning, skräpsugning o.s.v. kan jag köra manuellt och vid totalhaveri i elektroniken så kan jag köra "mekaniskt" som tidigare.



Jag kommer att ha fyra PT100-givare. En direkt i poolen istället för på inkommande ledning. Då slipper jag ha cirkulation igång för att mäta pooltemp och jag kan följa variationer i pooltempen även om inte pumpen är igång. En givare på utgående rör från panelen som mäter solfångartemp. En givare ute i skuggan någonstans som mäter utetemperatur för att kunna se hur den påverkar temperaturen i poolen och även se hur temperaturen varierar över säsongen. En givare i maskinrummet bara för att jag kan... ;) Jag har plats för en givare till och den ska få styra en frostvakt i förrådet under vintern.



Alla givare samt ventilläge och drifttid kommer att loggas på en PC. Eftersom statistik är ett stort intresse så är ju Exceldiagrammen halva nöjet:)




Säkerhetsfunktionerna blir en vattendetektor och en analog tryckgivare. Vattendetektor (191317) från Conrad monterad i ett tråg under pump och filter. Om den detekterar vatten där så stoppar pumpen och ventilen till solpanelen stänger.

 

Tryckgivaren har ett intervall som godkänner drift. Trycket kan stiga eller falla utanför intervallet i max 10s sedan stoppas pumpen och solventilen stänger. Detta gör att man kan tillåta spikar och dippar i trycket vid t.ex. inkoppling av skräpsug m.m. utan att pumpen stannar. Pumpen har också 10s på sig att bygga upp tryck vid start. Alla utlösta säkerhetsfunktioner måste nollställas genom att ställa båda brytarna i läge 'av'.

 

Till våren ska jag bygga en ställning till solpanelerna för att få rätt vinkel mot solen eftersom dom nu ligger på ett plant tak. Jag kommer att göra vinkeln justerbar med tre fasta lägen. Ett lite brantare läge för vår och höst, ett flackare läge (ca 30 grader) för sommarperioden, samt ett läge plant mot taket. Då kan jag fälla ner det efter dränering på hösten så det blir skyddat mot väder och vind. Tanken är att krama ur absolut max ur den relativt lilla ytan solpaneler jag har tillgänglig.

 

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #55 skrivet: november 08, 2009, 12:26:42:42 »
Mycket bra info O0 Fölljer med spänning ( ;D) resten av projektet.

Tiden för pumpen att bygga upp trycket räcker gott o väl med 3s. Onödigt att köra den torr i 7st till.

Vad har du för hysteres på tryckvakterna? Jag är lite missnöjd med mina för att det är för stora intervall mellan till o frånslag, speciellt på den lågt tryck.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #56 skrivet: november 08, 2009, 12:44:38:38 »
Tackar för feedback! Pumpen står ovanför vattenytan och bygger upp trycket ganska sakta. Den får vatten direkt, men manometern rör sig ganska sakta upp mot normalt drifttryck. Tryckgivaren är analog så jag väljer själv vilken hysteres jag vill ha. Antingen får den slå till efter en kort tid och lågt tryck, eller får jag ha en mindre hysteres och tillåta en längre tid utanför driftområdet. Det blir nog anledning att trimma lite på det när jag får köra "skarpt" framåt våren. Men det är ju en stund dit... :(

Under tiden får jag fundera på hur jag ska montera spjällmotorn på ventilen. Det är en väldigt kort spindel på ventilen så det kan bli lite problematiskt att fästa spjällmotorn.



Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #57 skrivet: november 08, 2009, 13:01:45:45 »
Jag har också min pump ovanför vattenytan o den kommer upp i normaltryck på 1-2s. Verkar nästan som om du har någon liten läcka på sugsidan om det tar så lång tid att bygga upp trycket.

Var hur du tryckmätaren inkopplad någonstans? Min sitter direkt på filtret.

Vet inte ifall du kan få något tips via Bidda´s ventil....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #58 skrivet: november 08, 2009, 15:21:42:42 »
Du kan nok løsne spjellmotorens innfesting og sette den i på undersiden slik får du tak på den korte spindelen. Se bilde av vår løsning eller vår ventil-motor-byggetråd

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #59 skrivet: november 09, 2009, 09:46:32:32 »
Precis som du skrev, Bidda, fästet till axeln var vändbart så det räcker med 20-30mm ventilaxel och det är vad som finns  O0.

Under tiden som man funderar på alla möjligheter med PLC så dyker det upp en del vilda tankar. Visst vore det coolt med ett vridbart stativ till solpanelerna och en dån här:


Då kunde panelerna följa solens rörelse under dagen... Overkill - Ja, med definitivt roligt  ;D
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag