CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärmestyrning med PLC  (läst 44122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Solvärmestyrning med PLC
« skrivet: maj 18, 2009, 06:24:53:53 »
Efter tips och inspiration här på poolforum har jag gett upp PC-varianten på styrning av solpaneler m.m. och ska testa PLC. Vi får väl se om jag har tagit mig vatten över huvudet (kunde inte låta bli... ;) )..

Har samlat på mig lite material och hittills har jag hittat en Siemens Logo PLC inkl. nätdel och en extra digital modul för en dryg tusing på Ebay. Det ger mig 12 ingångar och åtta reläutgångar. En Siemens spjällmotor från en skrotad ventilationsanläggning och två PT100 givare från en generator. En tryckgivare har jag också hittat på begagnatmarknaden.

Problemet är väl att dom analoga ingångarna är inte riktigt anpassade för utsignalen från givarna så jag behöver komplettera lite. Det kommer att ta en stund men det här är betydligt roligare än att måla vindskivor i alla fall... :)



Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2009, 09:08:43:43 »
Blir spennende å følge med på dette  O0

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2009, 19:05:39:39 »
För dom som inte orkar läsa allt mitt svammel så finns en sammanfattning av det viktigaste sist i inlägget.

Det snackas en del om digitala och analoga ingångar men vad är det egentligen? Analoga har jag nog koll på dom alternativ som finns på Logon men finns det digitala alternativ? Jag trodde det bara var frågan om kontakt eller avbrott över ingången. Är det det? Eller kan det vara en ingångsspänning? T.ex. 0 eller 24V från nätdelen? Pulser? T.ex. en flödesmätare som ger en frekvens beroende på flödet? Som någon slags räknare? Det är många funderingar nu.
 
Dessutom fick jag en läcka på filtret i går. På en timma hade det läckt ut några liter vatten på golvet. Inget som påverkade tryck eller flöde men det motiverar definitivt en "läcksensor". Efter en säsongs drift hade ett par anslutningar på filtret lossnat lite. Det räckte med att efterdra så var det tätt.

Läckage

 
En annan fundering är var man ska placera tempgivarna? Jag har svårt att mäta direkt i poolen så det får bli på inkommande vatten före pumpen till att börja med. Tänkte lägga in en fördröjning så att pumpen har gått några minuter innan jag jämför "temp pool" med "temp solpanel" för att få rätt värden, men var ska man montera tempgivaren i solpanelen? När När flödet är bypass solpanelerna så borde det stillastående vattnet i panelen kunna värmas upp lättare och då ställs flödet om till solpanelen. När det är fullt flöde genom solpanelerna så räcker sedan inte värmen till för att höja temperaturen mot inkommande tillräckligt och ventilen ställer om till bypass solpanel. Efter en stund har ändå det stillastående vattnet värmts upp och ventilen växlar igen till solpanel. Det känns som att vid "halvdassigt" väder, när värmen räcker till för att värma stillastående vatten men inte vatten vid fullt flöde, så kommer ventilen att växla hela tiden. Kan det bli ett problem? Var ska jag mäta för att det ska fungera bäst?

Mätpunkt pooltemp

 
Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex (t.ex. http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/item_show.asp%3Fcode_no%3D100720) utan att stoppa pumpen? Tänkte motormanövrera en sådan ventil mellan solfångarna och bypass. Nu tar ju säkert en sådan manöver en stund med en spjällmotor och jag vet inte om flödet helt stängs av i ett mellanläge så pumpen riskerar att skadas eller att driften löser ut på övertryck.
 
Det är många "svarta hål" i detta projektet, men så länge det inte blir ett svart hål i plånboken så är det jäkligt roligt. Jag försökte spåna ihop ett litet flödesschema på hur logiken skulle kunna fungera. Hur det ska fungera i praktiken med mjukvaran "Logo soft comfort" har jag ingen aning om än men det visar sig väl. Kan ni se några riktiga "tankevurpor" i mina funderingar enligt pdf:en? http://peterholm.nu/bilder/huset/flode.pdf Min tanke är att pumpen endast ska gå 05:30 till 20:00 och att man ska vänta tre minuter efter pumpen har startat innan man jämför temperaturen i poolen med tempertaturen i solpanelen. Kan man ens Tänka i form av "loopar" på det sättet? Det ska givetvis byggas ut med mer givare så småningom, men jag måste börja någonstans...
 
En annan fundering är var man köper brytare och indikeringslampor billigt? Till att börja med blir det två trelägesbrytare, 1 - 0 - auto, för pump och motorventil. Dessutom tänkte jag mig driftlägesindikeringar för pump, motorventil och larm, men det lär bli mer... Jag har ju utebelysning som utgår från garaget, och motorvärmaruttag, och... Det finns ju massor med roligt att hitta på här :)
 
Sammanfattning
- Finns det olika alternativ av digitala ingångar (kortslutning/avbrott, pulser, likspänning o.s.v.)?
- Var ska man placera tempgivaren på solpanelen?
- Kan det bli problem att mäta temperatur på stillastående- alternativt flödande vatten genom solfångarna?
- Var köper man manöverbrytare och indikeringslampor billigt?
- Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex utan att stoppa pumpen?
 
 
 
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2009, 21:07:35:35 »

Sammanfattning
- Finns det olika alternativ av digitala ingångar (kortslutning/avbrott, pulser, likspänning o.s.v.)?
- Var ska man placera tempgivaren på solpanelen?
- Kan det bli problem att mäta temperatur på stillastående- alternativt flödande vatten genom solfångarna?
- Var köper man manöverbrytare och indikeringslampor billigt?
- Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex utan att stoppa pumpen?

1. Det finns rätt många olika typer av ingångar, vissa finns med övervakning på korslutning, kabelbrott, hög strömförbrukning, andra med snabbräknarfilter för snabba pulser mm osv, kolla vad du har för typ av digitala ingångar, rätt säker på att du inte behöver specialingångar

2. Tempgivaren till solpanelen sätter du lämpligast på solpanelen, för att ventilen inte ska ställa om "stup i kvarten" kan du lägga in en hysteres som löser detta.

3. Classe, Jula eller liknande har säkert vred och lampor du behöver, eller kolla med Conrad.

4. Ja, det går att ställa om flödet utan att stoppa pumpen om du har en T-kula monterad.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2009, 21:42:30:30 »
Hej Drogen

Ser meget spændende og ambitiøst ud  O0

Desværre kan jeg kun skrive på dansk men håber det kan forstås alligevel.

Jeg har noget lignende kørende (PLC til solfangerstyring). Jeg har dog indrettet det således at solfangerdrift sker om dagen og filterdrift om aftenen - og filterdrift kun hvis pumpen ikke har kørt tilstrækkeligt i løbet af dagen.

Indløbstemperaturen måler jeg først efter at pumpen har kørt et par minutter, altså meget lig din ide. Bemærk at jeg har placeret føleren lige før pumpen  :( Den bør sidde efter, da blade mm. ellers kan stoppe røret ved feks. støvsugning (uden si i skimmeren).

Solfangerens temperatur måler jeg i toppen ved udløbet.

Om morgenen køres ventilen i stilling solfanger. Herefter starter pumpen når solfangeren er varm ( 5 grader over pool) og kører mindst 2 minutter (for at måle indløbstemperatur). Herefter kører pumpen indtil solfangeren kun er ca. 1 grad over indløbet, hvorefter pumpen holder en tvungen pause i mindst 7 minutter.

Om aftenen stilles ventilen tilbage i ren filterdrift og pumpen kører indtil den samlede pumpetid for dagen er opnået.

For billeder mm. se: http://privatpc.dk/?Swimmingpool

/Leif
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2009, 22:15:23:23 »
Tack för feedback!

RLA: Det jag tänker på i första hand är hur en "digital" ingång normalt manövreras. Om jag ska påverka en ingång med t.ex. en brytare - lägger jag brytaren över ingången och bryter resp. "kortsluter" ingången, eller lägger jag 0 resp. 24V på för att ändra status på ingången?

Leif: Jag tror nog jag löser danskan hyfsat, har läst både dina inlägg här, och en del på din sajt. Det är därifrån jag har fått idén om att köra pumpen en stund och mäta vid inloppet. Var det inte du som hade kurvor som visade tidsskillnaden till rätt mätvärde mellan dykrör och ytmonterad tempgivare?
"solfangerdrift sker om dagen og filterdrift om aftenen", betyder det att du kör bypass filter när du kör solfångarna?

Antar att man får trimma lite på tider och temperaturer medan man lär sig. Jag hoppas att det går att logga en hel del data med en PC inkopplad under drift. Har läst någon annan stans att det ska gå. Jag vill ju gärna ha kurvor på alla temperaturer och hur dom förändras vid olika driftfall och väderförhållanden. Det säger nog en hel del om hur man ska köra effektivast.

Nu ska jag installera en demo av "Soft Comfort" och testa lite :)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2009, 22:48:13:13 »
Tack för feedback!

RLA: Det jag tänker på i första hand är hur en "digital" ingång normalt manövreras. Om jag ska påverka en ingång med t.ex. en brytare - lägger jag brytaren över ingången och bryter resp. "kortsluter" ingången, eller lägger jag 0 resp. 24V på för att ändra status på ingången?

Eftersom du har en Siemens så har du (med största säkerhet) PNP ingångar, då ska du skicka in 24 VDC.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2009, 05:56:32:32 »
Tackar för det - RLA. Testade Logo!Soft Comfort lite igår kväll och det verkar suveränt enkelt. Efter tio minuter hade jag gjort lite start & stopp, tända lampor m.m. och simulerade allt i mjukvaran. Det som kan vara lite knepigt är väl att ställa nivåer och gränser  på dom analoga ingångarna, men det löser sig säkert. Det finns massor med demorutiner som är väl beskrivna både på tyska och engelska. Det jag inte har sett är om det går att logga olika värden på modulerna på en inkopplad PC under drift. Det vore tråkigt om det inte går... :(

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Generalsnus

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2009, 13:10:01:01 »
Hej skall du logga värden mm så tror jag att du behöver en speciell programvara som tex PLC analyzer
är en utmärkt logg programvara där kan du logga allt ifrån digital in och ut analoga värdern flyt tal mm .

//Generalsnus

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2009, 17:20:58:58 »
Tack för tipset! Det vore trevligt med en etablerad programvara som klarar jobbet. Jag har hittat lite länkar till VB-makron som importerar direkt till Excel men det känns inte så stabilt och så måste man ha office på datorn också.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2009, 08:16:44:44 »
Svetsar staket på dagarna och pular med mjukvaran Logo!Soft Comfort på nätterna. Jag har nog fått till rutinerna för pump och temperaturmätning hyfsat men det är ett par saker jag har problem med.

Jag har lagt in en "analog comparator" per PT100 som jämför temperaturerna. När T1<T2 - signal till en utgång, När T1>T2 - signal till en annan utgång. Men när T1=T2 har jag ingen signal ut. Jag vill att när T1=>T2 ska det vara signal ut. Alltså, aldrig något läge där man blir utan signal.

Problem 2 är tryckgivaren. Jag har en "analog threshold trigger" som skickar ut en signal när trycket är inom två bestämda gränsvärden. Men jag måste ju ha något som ersätter den signalen medan pumpen bygger upp trycket vid start. Jag får inte till det... Alla tips är välkomna!
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #11 skrivet: maj 22, 2009, 08:34:23:23 »

Problem 2 är tryckgivaren. Jag har en "analog threshold trigger" som skickar ut en signal när trycket är inom två bestämda gränsvärden. Men jag måste ju ha något som ersätter den signalen medan pumpen bygger upp trycket vid start. Jag får inte till det... Alla tips är välkomna!

Här kan du väl lägga in en tid? t.ex att analoga värdet skall vara fel i 5 sekunder (eller nå't) för att PLC ska aktivera utgång!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #12 skrivet: maj 25, 2009, 10:04:50:50 »
Jeg har det slik at PLC "spør" etter om signal fra trykk er OK etter 8 sekunder.
« Senast ändrad: maj 25, 2009, 22:31:18:18 av Bidda »

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #13 skrivet: maj 25, 2009, 21:28:00:00 »
Jeg har som Bidda koblet min trykvagt til at give "ok" signal når trykket ligger indenfor grænserne.

I min PLC - som er fra ABB - ser programmet for trykvagt således ud:



Den første blok TP aktiveres når pumpen starter og laver en TRUE puls på 30 sekunder.
Denne puls vender jeg så (inverterer) og AND'er med samme signal, således at disse tilsammen giver TRUE 30 sekunder efter pumpestart sålænge pumpen kører.

Signalet AND'es også med det inverterede signal fra trykmåleren InpTrykOk således at udgangen fra AND bliver TRUE hvis trykket fejler efter 30 sekunder.

Udgangen herfra bruger jeg til en SET-RESET "flipflop", således at "trykfejlen" bliver stående også efter at pumpen er stoppet igen.

Fejlen nulstilles af signalet TrigResetFejl (kommer fra min Stop-knap) og kan desuden blokeres med signalet ForbikoblingTryk som bruges ved støvsugning (dammsugning?). Sidste fungerer fordi RESET har højere prioritet end SET.

Citera
Jag har lagt in en "analog comparator" per PT100 som jämför temperaturerna. När T1<T2 - signal till en utgång, När T1>T2 - signal till en annan utgång. Men när T1=T2 har jag ingen signal ut. Jag vill att när T1=>T2 ska det vara signal ut. Alltså, aldrig något läge där man blir utan signal.
Du kan bruge T1<T2 til den ene udgang og så den inverterede værdi til den anden.

/Leif
« Senast ändrad: maj 25, 2009, 21:36:41:41 av leifo »
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #14 skrivet: maj 25, 2009, 22:29:25:25 »
Jag tror att mitt alternativ liknar leifos ganska mycket. jag använder även tryckgivaren att "reseta" timern så att funktionen även klarar att trycket stiger eller sjunker p.g.a. t.ex. ventilmanövrar, skräpsugning och annat. Detta så att inte pumpen ska stoppa vid minsta dip eller spik på trycket.

Temperaturerna löste jag med ett extra "AND-block" om T1 AND T2 är samma o.s.v... Jag börjar bli ganska nöjd med funktionerna i PLCn.

Förrådet som används till pumprum hyser också ölkyl, frys m.m. så jag har tidigare haft ett element som frostvakt där. Problemet är att termostaten inte går så lågt ner i temperatur utan elementet slår till för tidigt. Nu blir det att bygla termostaten så får en extra PT100-givare sköta frysskyddet i förrådet nästa vinter. Dessutom utgår utebelysning från förrådet, och motorvärmaruttag m.m. Det finns ju hur mycket som helst att hitta på ;)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #15 skrivet: juni 02, 2009, 08:58:18:18 »
Äntligen landade det in ett paket från England. Jag började misströsta när det drog upp mot tre veckor utan leverans för mitt Ebayköp. Men igår kom det. Tre moduler i obrutna originalförpackningar för totalt 1100.-. I butik kostar dom mellan 1000-1500.- per styck. Jag är helnöjd. Nu väntar jag bara på en kabel från Kina för att kunna ladda över programmet och provköra "skarpt".

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #16 skrivet: juni 03, 2009, 15:50:58:58 »
Fungerar det att programera PLC'n med Demoversionen av Logo!Soft? Eller betyder Demo bara att man "simulerar" i datorn?

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #17 skrivet: juni 03, 2009, 22:47:18:18 »
Demo betyder att man kan bygga och simulera i PCn. För att föra över till PLCn måste jag ha en fullversion.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #18 skrivet: juni 03, 2009, 22:53:27:27 »
Vet du vad fullversionen kostar?

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #19 skrivet: juni 04, 2009, 08:35:24:24 »
Jag har sett den för runt en femhundring.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #20 skrivet: juni 04, 2009, 08:43:10:10 »
Det är ju en överkomlig summa i sammanhanget.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #21 skrivet: juni 04, 2009, 16:25:22:22 »


Nästa pusselbit är en kapsling från AEG. Översta raden innehåller nätdel och grundmodul samt en digital expansion. I rad två tänkte jag få plats med två analoga moduler samt kotaktor till pumpen och huvudbrytare. Nedre raden tänkte jag försöka lämna tom för att få plats bakom en rad med indikeringslampor samt två trelägesbrytare i luckan. Det blir två gröna, två gula och en röd lampa. Dom gröna lyser när solvärme samt pump går på automatik. Dom gula lyser när solvärme respektive pump ligger i ”manuell”. Den röda är givetvis larm.

Trelägesbrytarna får lägena av, på samt auto för pump resp. solvärmeventil. För pumpen blir det då givetvis: av – pumpen avstängd, på – pumpen går konstant, auto – pumpen går ca 12 timmar under veckodagarna och lite mer på helgerna. För solventilen blir det: av – alltid bypass solpaneler, på – alltid via solpanelerna, auto – via solpanelerna när delta > 1 grad och tillbaka när tempen är samma i solpanel och pool. Temperaturerna blir det säkert anledning att justera senare.

Jag har gjort programmet så att när man kör pump eller solvärme manuellt så kopplas tryckvakt samt fuktsensorn förbi. Det kan ju hända att man vill köra pump eller ventil trots att tryck eller läckagekotrollen inte är OK. För att ”reseta” ett larm måste båda brytarna läggas i läge ”av” innan man kan starta igen.

Pumpen har 10s på sig att bygga upp tryck annars stoppas pumpen igen. Likadant är det under drift (i läge auto), om trycket stiger eller sjunker utanför satta gränser mer än 10s så stoppas pumpen. Om fuktsensorn löser ut så stoppar pumpen omedelbart. Vid alla typer av ”nödstopp” stänger även ventilen till solpanelerna. Om det skulle vara en läcka på ”rätt sida” av ventilen så slipper man ju tömma solpanelerna i pumprummet. I övrigt är det ingen risk för större läckage i pumprummet eftersom pump och filter sitter över vattenytan. Då är nog tryckvakten nyttigare som känner om pumpen suger luft mer är 10s.

Det blir säkert läge att justera massor så småningom men nu längtar jag efter en kabel från Kina så jag kan börja testköra. Fast tyvärr så vill nog frugan hellre att jag rallar in dom två billassen med matjord som ligger på baksidan, och börjar med gräsmattan...

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #22 skrivet: juni 04, 2009, 16:54:21:21 »
Fast tyvärr så vill nog frugan hellre att jag rallar in dom två billassen med matjord som ligger på baksidan, och börjar med gräsmattan...

Du får köra jord när det är ljust och "leka" med PLC styrningen när det är mörkt ;)

Hur har du tänkt att mäta temperaturer? Ska du använda de analoga ingångarna och i så fall med vilken typ av givare?


Funderar också på att använda samma typ av PLC moduler. En förutsättning för min del är att jag kan få tag på ett par AM2 moduler genom en bekant så jag kan göra lite temperaturmätningar (om inte dom analoga i CPU modulen kan göra det).

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #23 skrivet: juni 04, 2009, 17:36:00:00 »
Jag har fått tag på två fina PT100-givare gratis så jag satsar på en "riktig" AM2 PT100 modul från Conrad. Helst skulle jag vilja mäta utetemp och temperatur i pumprummet (som också är förråd) också. Men en modul här och en modul där gör ju att priset sticker iväg. Jag får se lite hur jag gör.

Till tryckmätningen kommer jag att försöka använda dom befintliga analoga ingångarna på huvudenheten. Jag har en 4-20mA-givare men Modulen tar bara 0-10V. Jag har dock sett något schema med en 500Kohm resistor i serie med givaren för att lösa detta.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #24 skrivet: juni 09, 2009, 14:37:13:13 »
Är det OK att förlänga kablaget till PT100-givare? Jag tänkte sätta en givare direkt i poolen men då behöver jag förlänga kablaget med drygt 10m. Jag tänkte koppla med "3-ledarsystem" och då kompenseras ju kretsen för resistansen i ledningarna så länge den individuella ledningsresistansen är lika. Jag tänkte dra 3x1,5m2 RK i en slang. Vad tror ni om det?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #25 skrivet: juni 09, 2009, 15:19:50:50 »
Det finns PT100 givare som klarar flera hundra meter lång kabel så 10m kan inte vara några problem


Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #27 skrivet: juli 09, 2009, 16:40:16:16 »
Till tryckmätningen kommer jag att försöka använda dom befintliga analoga ingångarna på huvudenheten. Jag har en 4-20mA-givare men Modulen tar bara 0-10V. Jag har dock sett något schema med en 500Kohm resistor i serie med givaren för att lösa detta.

Här finns ett exempel på temperaturmätning med 4-20mA givare. Borde gå att göra exakt samma sak med din tryckgivare.

http://weborder.siemens.se/Item/UploadFiles/1179/Mikroautset%202b.zip

Utloggad tracker

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #28 skrivet: juli 09, 2009, 18:04:16:16 »

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #29 skrivet: juli 09, 2009, 19:02:53:53 »
Stort tack för den .lsc-filen! Ska kika lite noggrannare på den senare. Ang. gratismjukvaran så är det en demo där allt fungerar utom att föra över programmen till Logon. För det måste man ha en licens, eller något...

Panelerna ligger på taket, rör och ventiler ligger i garaget, och jag ligger i sängen med årets halsfluss... :'(
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad tracker

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #30 skrivet: juli 09, 2009, 21:04:58:58 »
Jag har sett den för runt en femhundring.

man kan väl hämta den här gratis ???
http://www.automation.siemens.com/logo/html_76/support/01ToolsDownloads/index.html
sorry om jag var otydlig men kan du inte ladda ner upgradefilen som är under demon, har för mig att mjukvaran ska vara gratis.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #31 skrivet: juli 10, 2009, 09:11:42:42 »
Hmmm, det tror jag inte , men jag har inte kollat så noga. Det verkar vara uppgraderingar av äldre versioner till 6.1 samt servicepack och språkpack. Tittar man på t.ex. RS-online och andra officiella återförsäljare så tar dom ca 500.- + moms så det vore konstigt om den är gratis hos Siemens. Däremot kan man köpa vissa paket med hårvara och få mjukvaran "på köpet".
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #32 skrivet: juli 10, 2009, 12:06:48:48 »
Tänkte dela med mig lite av min styrning.

Programvaran är inte riktigt klar ännu men den kommer att styra både solpaneler och värmepump. Även om jag har Nibes egen SOL 10 styrning så är jag inte speciellt nöjd med deras lösning. Framförallt är det vad som kan hända om värmepumpen går väldigt länge. Det kan t.ex. vara vid start på våren eller om den stått utan värme en längre tid.

Det jag upptäckt är att det finns en viss risk att värmepumpen värmer även huset en liten stund efter det att den värmt poolen. Det kan vara svårt att åtgärda i den lösning som Nibe har till min VP som är några år gammal. I de nyare så fins inte det problemet.

För att säkerställa att värmepumpen bara värmer poolen så har jag valt att styra uppvärmningen med PLC istället och där ha en sensor som känner av om det fortfarande finns kvar värme i rörledningen från VP till min VVX. Så länge som det röret är varmt så växlar jag inte tillbaks till husvärme. Det finns även en enkel termostat i huset som signalerar till PLC att inte tillåta poolvärme alls från VP (värme tillåtet från solpaneler).

Har fortfarande lite tankar kvar runt detta men det ska nog lösa sig med tiden.

Och så en bild på det som ska bli kontrollpanelen. Jag tor att den är ganska självförklarande. Det saknas en röd lampa för driftfel och en grön för belysning aktiv. Den gröna som det står "VP aktiv" på ska bytas till en gul.

De första vredet styr om allt ska ske automatiskt eller om styrningen står i service läge. I MAN läge så är det bara poolpumpen som går, den kommer att gå att slå av med fjärrkontroll (från Kjell & Co). Jag ska byta namn på MAN till SERVICE

I läget AUTO styrs värmen med automatik. Vad som kan tillföra värme styrs av de två mittre vreden. Jag var ett tag inne på att även ha menuella lägen på VP och solfångare men skippade det för att inte komplicera det för mycket. Det kanske kommer i nästa "version".

Belysningen runt poolen (inte lampan i poolen) kommer även den att styras av ett PLC enligt ett dygnsschema. Sen sker en dagsljusstyrning via extert ljusrelä. Belysningen kan även köras i manuellt läge och då är även poollampan tänd. Skälet till att jag även lägger in en del av styrningen av belysningen i PLC beror på att den fjärrkontroll jag valt från Kjell & Co ger mig flera kanaler och då är det ganska enkelt att ta med styrning av belysningen via PLC.


Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #33 skrivet: juli 10, 2009, 16:56:06:06 »
Va, fjärrkontroll  <antman> Vilken fjärr, va, va?? Artikelnummer, länkar!!  ;)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #34 skrivet: juli 10, 2009, 17:10:47:47 »
Här finns lite att välja på
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=201874&path=239000000,242500000,247000000,249500000

till exempel
http://www.kjell.com/?item=87778&path=239000000,242500000,247000000,249500000
http://www.kjell.com/?item=87705&path=239000000,242500000,247000000,249500000


Jag har valt en tvåkanalsmodell, främst för att fjärren är liten och passar att ha i en snodd om halsen när man servrar poolen. Den ena funktionen får styra poolpump av/på och den andra poollampa av/på

EDIT Redigerat länkarna
« Senast ändrad: juli 11, 2009, 00:17:42:42 av utopiazz »

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #35 skrivet: juli 10, 2009, 21:32:21:21 »
Tackar, det där går ju att göra en del roligt med. Lite kul beskrivning av fjärren dock. "Drivs med ett  batteri 12V 23A". Det låter som ett tungt batteri att ha runt halsen...;D 23A var visst storleken, inte amperestyrkan..
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #36 skrivet: juli 11, 2009, 00:16:58:58 »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #37 skrivet: juli 11, 2009, 08:54:36:36 »
kanontips O0 blir beställning idag, fast med 8-kanal sändare/mottagare ;D

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #38 skrivet: juli 12, 2009, 20:46:50:50 »
Febern har lagt sig lite och det är dags att fortsätta med solpanelerna. I dag har jag förberett genom att limma anslutningarna samt bypass mot pump/filter.

Inpassning av bypass. Det är trångt i pumprummet och jag vill undvika 90-graders vinklar om det går. Ett par stycken kommer jag dock inte undan.



Klar med två ventiler och en backventil. Jag hoppas klara mig med en ventil så jag kan köra hela flödet genom solpanelerna. Men eftersom jag bara har "fullt öppet" eller "helt stängt" på spjällmotorn som ska styra en av ventilerna så sätter jag en ventil parallellt. Då kan jag bypassa panelerna lite grann om det skulle behövas. Jag hade ändå en ventil över så det är lika bra att göra jobbet på en gång...



Så här ser det ut runt (den skitiga) pumpen nu. Ingen uppvärmning och flödet går genom pump/filter och tillbaka till poolen den "blåa vägen".



Genom att ta bort böjen och ersätta den med hela bypass-paketet tänkte jag skapa anslutningar för solpanelerna. I morgon hoppas jag det blir väder för lite takarbete.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #39 skrivet: juli 16, 2009, 10:22:26:26 »
@Drogan

Jag vet inte om du beställt en AM2 PT100 modul ännu men annars så kommer här ett tips

Jag hittade en liten "kul" pryl hos Conrad i Tyskland. Den omvandlar värdet från en PT1000 givare till en 0-10V signal. Det innebär att man skulle kunna använda I7 och I8 på Logo! modulen utan att behöva köpa en AM2 PT100. Omvandlaren finns inte på den Svenska siten men jag har pratat med Conrad på telefon och dom säger att den går att beställa via telefonorder från Sverige. Priset i Sverige på omvandlaren är priset i Euro * 12 vilket skulle bli ungefär 325:-. Nu är det ju ett löst kretskort och så kan man ju inte ha det så en kapsling behövs. Vill man göra det seriöst så har ELfa en tomlåda för dinmontering som är lämplig (50-259-11) och kostar 75:- ink moms.

Summan blir att man för 725:- får tillgång till de två 0-10V ingångarna med en ganska seriös lösning. Nu tillkommer ju frakter men man får väl beställa lite andra "leksaker" samtidigt.

Naturligtvis tillkommer ju också PT1000 givarna men det gör det ju även med AM2 PT100 modulen så det räknas inte.

« Senast ändrad: juli 17, 2009, 13:39:47:47 av utopiazz »

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #40 skrivet: juli 16, 2009, 10:30:35:35 »
Tack för tipset! Jag har haft mailkontakt med Conrad och dom hänvisade mig till en annan omvandlare som skulle kosta ungefär lika mycket som en PT100-modul för två givare. Nu har jag redan köpt en AM2-PT100, men jag har fyra PT100-givare. Jag vill köra två givare (pooltemp och paneltemp) direkt i AM2-PT100. Sedan vill jag logga utetemp och "maskinrumstemp" (frostvakt). Till det skulle Conrads lösning funka fint.

P.S. länkarna verkar inte funka...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #41 skrivet: juli 17, 2009, 13:54:23:23 »
Jag blir så j-a trött på både conrad och Elfa att det ska vara så svårt att visa riktiga länkar till produkterna.

Elfas artikelnummer finns med i förra meddelandet men jag lägger till det här med 50-259-11

Här kommer även Conrads artikelnummer 502152 - 62 Om du vill se vad det är så måste du använda den tyska hemsidan www.conrad.de och söka på deras artikelnummer.


Har dy lyckats få över programmet i din PLC? Jag får ett intetsägande felmeddelande när jag försöker ladda över mitt program, "Download PC --> LOGO! failed, details in Info Window". I informationsfönstret står precis samma sak så det ger ingen ledtråd.

Det verifierar helt ok i Logo!soft och mitt schema ska vara kompatibelt med den version av PLC jag har. Min version är vald under tools/options. Jag har till och med en del minne över för framtida utbyggnad så det kan knappast bero på minnsesbrist.

Jag har testat att skapa ett litet program och det laddar över som det ska. Nästa steg blir väl att ta delar av mitt program och se om det är någon funktion som spökar.


Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #42 skrivet: juli 18, 2009, 09:10:40:40 »
.....Jag har gjort programmet så att när man kör pump eller solvärme manuellt så kopplas tryckvakt samt fuktsensorn förbi. ......

Jeg har valgt å koble manuell helt forbi PLC så kan jeg kjøre pumpen uten at PLC er aktiv.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #43 skrivet: juli 20, 2009, 10:19:42:42 »
Nu har jag inte mjukvaran här så jag kan kolla men jag vet att på vissa block måste man ansluta utgången i Soft Comfort även om man inte har behov av det. Har man t.ex block bara för övervakning eller loggning så måste man ändå ansluta utgången mot t.ex. en flagga eller något. Typ som en terminering. Det kanske kan vara något sådant som går att den inte tar emot överföringen?

Bidda: Det är ju klokt att koppla på det sättet så det går att köra även om PLCn totalhavererar, eller om man kopplar bort den av andra anledningar.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #44 skrivet: juli 20, 2009, 10:34:22:22 »
Nu har jag inte mjukvaran här så jag kan kolla men jag vet att på vissa block måste man ansluta utgången i Soft Comfort även om man inte har behov av det. Har man t.ex block bara för övervakning eller loggning så måste man ändå ansluta utgången mot t.ex. en flagga eller något. Typ som en terminering. Det kanske kan vara något sådant som går att den inte tar emot överföringen?

Jag fick hjälp att testa programmet av Tracker. Han ledde in mig på rätt spår och det var mycket riktigt ett problem med att jag hade några räknare utan anslutning på utgången. En liten flagga på utgångarna löste problemet.

Ikväll ska jag börja bygga på min egen ventilmotor mot solfångarna. De komponenter jag ska använda kommer från Conrad. En rejält nedväxlad 12V motor kopplad till en snäckväxel vilket ger en ställtid på ca. 50sek. Ett relä kommer att tillhandahålla öppning/stängning mot solfångarna och två microbrytare ser till att motorn stannar i öppet respektive stängt läge.

Normalläge på motorn är stängt. När relät aktiveras via PLC så växlar polerna på motorn och den går sedan tills microbrytaren bryter den ena polen. Motsvarande funktion sker sedan vid stängning.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #45 skrivet: juli 20, 2009, 10:49:36:36 »
Fyll på med bilder  O0 Jag tror att min spjällmotor är byggd för att kunna stå med spänning på i öppet och stäng läge hela tiden. Men jag har byggt in en liten "timer" som stänger spänningen när ventilen, med lite marginal, har öppnat och stängt. Med det hoppas jag slippa ändlägesbrytare.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #46 skrivet: juli 20, 2009, 12:54:59:59 »
Samme som min, min motor tar 70 sek fra stengt til åpen og jeg sender strøm i 80sekunder fra PLC, slipper da mikrobrytere.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #47 skrivet: juli 20, 2009, 16:37:47:47 »
Lite ändrade planer, jag trodde att mina delar låg på posten för avhämtning men det visade sig vara en rest från en tidigare beställning från Conrad. Så ni får vänta på byggbilder

Här kommer iaf lite bilder på de ingående delarna. Artikelnumren finns i bildnamnet
Motorn är nedväxlad 600:1 så den snurrar med 10rpm tillsammans med snäckväxeln som har 40:1 så borde det ge ungefär 50-60sek för en ventilmanöver (lite beroende på drivspänning som i mitt fall är 12,3V).

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #48 skrivet: juli 20, 2009, 16:44:42:42 »
Här är de delar jag beställt för temperaturmätningen. Även här finns artikelnumret i bildens namn

Kapslingen är en modul bred och har 6st skruvanslutningar. Det ger mig egentligen för få plintar (behöver 8st) men det får gå ändå på något sätt. Utrymmet i min central är kraftigt begänsat


Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #49 skrivet: augusti 03, 2009, 09:01:16:16 »
Så här blev min temperaturmodul. Det sitter två stycken mätomvandlare i en modulkappsling vilket gör att dubbla temgivare av typen PT1000 kan anslutas. Eftersom kappslingen från början bara har 6st plintar fick jag modifiera den så att jag kan ansluta flera trådar.

Genom att flytta upp två trepoliga plintar en bit i lådan fick jag plats med totalt 12st anslutningar. Nu behövar jag egentligen bara 9st men det blev rätt bra att kunna "gruppera" anslutningarna efter funktion.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #50 skrivet: augusti 04, 2009, 16:36:14:14 »
Monterade in kappslingen igår i min central som det bara blir mindre och mindre plats kvar i. Det visade sig att jag antagligen har någon typ av störning eftersom mätvärdena "fladdrar" rätt mycket. Det kan ha att göra med att det är en 0-10V mätning och de värden som sedan ska utvärderas i PLC programmet då inte längre är "temperaturer" utan spänningar.

En teori kan vara att jag får minska upplösningen. Egentligen räcker det med en decimal i upplösning fast givaren ger tre decimaler (eg. 0,000V - 9,999V). En relativ enkel ändring i programmet. Det kan också vara störningar från antingen spänningsmatningen eller från någon annan signalkabel. Felsökning blir det ikväll.


Sen ska det byggas en egen styrmotor till trevägsventilen. Förhoppningsvis lite färre felkällor ;)

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #51 skrivet: augusti 07, 2009, 00:46:09:09 »
Efter diverse testande så har jag konstaterat att mätningen är så exakt den kan bli. Vi pratar om 1/10 delar (eller kanske t.o.m 1/100 dels grad) vilket är klart overkill. Tyvärr klarar inte min PLC av att avrunda (för gammal) men det spelar mindre roll. Enda problemet är att utgången kan "självsvänga" om utvärderingen ligger på marginalen och pendlar. Jag har bara ett tröskelvärde att jobba med och skulle egentligen behöva både ett övre och ett undre värde. Går iofs säkerligen att lösa med ytterligare en analog jämförelse men jag tar den enklaste vägen med tider istället.

Självsvängningen löser jag med två tidsfaktorer, en vid tillslag och en vid frånslag. Dessa hade jag behövt iaf eftersom jag inte vill trigga motorventilen bara för att solen går i moln eller för den delen tittar fram under någon minut. Jag tänkte börja med att lägga tiden på två minuter så får vi se om det är en rimlig tid.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #52 skrivet: augusti 07, 2009, 23:36:50:50 »
Det är ju ett trögt system som du mäter på om du mäter vatten temperaturen. Denna hinner inte ändras bara för att solen går i moln en stund.

Om du nu bara ha ett värde att jobba på så skulle jag lägga in 10-20min fördröjning, men bäst vore ett övre o undre värde.

Jag har en grad i skillnad för att slippa massa onödig start/stopp av mina VP.

Du får gärna förklara var du mäter temperaturer på, verkar som jag missat det eller?!

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #53 skrivet: augusti 09, 2009, 12:18:03:03 »
Det jag kommer att mäta på är poolvattnet och solfångarna. För att bestämma om styrningen ska använda solfångare eller VP så har jag följande kriterier.
En vanlig externa poolltermostat med brytande kontakt som ställs in på t.ex 28gr.
En givare som mäter temperaturen på poolvattnet.
En givare som mäter temperaturen på solfångaren.

Pooltermostaten kallar på värme. Om skillnaden mellan solfångaren och poolvattnet är större än 3gr så används solfångaren, är skillnaden mindre än 3gr så används VP.

Egentligen skulle jag använda den ena givaren för att styra temperaturen i poolen men jag vill kunna ställa ner tempen på ett lätt sätt om vi t.ex. åker bort en vecka eller två. Prolemet är att jag inte kan styra temperaturvärdet från t.ex. knappsatsen på min PLC på ett enkelt sätt. Skulle iofs kunna gå med en brytare för "semesterläge" men jag använder redan alla ingångar till andra saker och är rätt nöjd som det är.

Det är just med temperaturgivarna jag har lite problem med. Det ena pendlar lite upp och ner och vad det beror på vet jag inte. Om jag gör ett mindre program som bara mäter temperaturer så är värdet stabilt så det verkar inte ha med givarna att göra utan snarare min PLC som kanske inte "orkar" med.

Jag använder rätt mycket olika timers idag just för att inte vP ska få för många start och stop. Kommer nog att lägga till ytterligare en timer som säger att VP ska gå minst 20-30min när den startat. Detta oavsett temperatur i poolen.

För solfångaren har jag lagt till en tillslagstimer och en frånslagstimer på vardera 10minuter. Jag en blockering av VP om solfångaren går.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #54 skrivet: november 08, 2009, 11:42:25:25 »
Nu är det dags att dra igång slutfasen av poolstyrningen. Eftersom jag inte fick alla detaljer förrän i slutet av säsongen så körde jag manuellt med panelerna sista tiden. Nu har jag vinterstängt och gamla centralen är nedmonterad för återanvändning av vissa detaljer.



Så här har jag tänkt:

En trelägesbrytare (37 722 11 från Expressel.se) för cirkulation med lägena 'på-av-auto'. I läge 'på' går pumpen kontinuerligt, i läge 'av' är cirkulationen avstängd, i 'auto' går pumpen enligt ett programmerat schema i PLCn, ca. 10-12h per dygn i veckan och lite mer på helgen.

En trelägesbrytare för solvärmen med lägena 'på-av-auto'. I läge 'på' går flödet alltid genom panelerna, i läge 'av' bypassas panelerna oavsett temperatur, och i läge auto regleras ventilen om det finns värme att hämta i panelerna. Så långt är det väldigt pedagogiskt, eller hur.. ;)

 

Kontaktor och motorskydd plockar jag från den gamla centralen. Jag kommer också att återanvända det gamla mekaniska tiduret och en huvudbrytare med lägena '1-0-2' monterat inne i skåpet. I läge 0 är all manöverspänning bruten, i läge 1 är spänningen bruten till PLCn och man kan köra manuellt via det gamla tiduret och trycket kan läsas på en gammal hederlig manometer. I läge 2 går det via automatiken. På det sättet kan jag köra manuellt om jag behöver, precis som jag har kört dom sista månaderna. Jag kan också köra pumpen även om tyckvakt eller fuktsensor skulle krångla.

 

Fem indikeringslampor (37 722 2X från expressel.se två gula, två gröna och en röd) visar: Gult om brytaren för cirkulation resp. solvärme ligger i läge 'på'. Gult betyder att allt är OK men inte riktigt normalt driftfall eftersom det då går konstant. Grönt betyder 'läge automatik' och allt fungerar, vilket är det normala driftfallet. Blinkande rött är för larm.

 

På det sättet tror jag det blir lätt för hela familjen att köra poolen. Alla brytare i läge auto ska fungera 95% av säsongen. Vid flockning, forcerad rening, felsökning, skräpsugning o.s.v. kan jag köra manuellt och vid totalhaveri i elektroniken så kan jag köra "mekaniskt" som tidigare.



Jag kommer att ha fyra PT100-givare. En direkt i poolen istället för på inkommande ledning. Då slipper jag ha cirkulation igång för att mäta pooltemp och jag kan följa variationer i pooltempen även om inte pumpen är igång. En givare på utgående rör från panelen som mäter solfångartemp. En givare ute i skuggan någonstans som mäter utetemperatur för att kunna se hur den påverkar temperaturen i poolen och även se hur temperaturen varierar över säsongen. En givare i maskinrummet bara för att jag kan... ;) Jag har plats för en givare till och den ska få styra en frostvakt i förrådet under vintern.



Alla givare samt ventilläge och drifttid kommer att loggas på en PC. Eftersom statistik är ett stort intresse så är ju Exceldiagrammen halva nöjet:)




Säkerhetsfunktionerna blir en vattendetektor och en analog tryckgivare. Vattendetektor (191317) från Conrad monterad i ett tråg under pump och filter. Om den detekterar vatten där så stoppar pumpen och ventilen till solpanelen stänger.

 

Tryckgivaren har ett intervall som godkänner drift. Trycket kan stiga eller falla utanför intervallet i max 10s sedan stoppas pumpen och solventilen stänger. Detta gör att man kan tillåta spikar och dippar i trycket vid t.ex. inkoppling av skräpsug m.m. utan att pumpen stannar. Pumpen har också 10s på sig att bygga upp tryck vid start. Alla utlösta säkerhetsfunktioner måste nollställas genom att ställa båda brytarna i läge 'av'.

 

Till våren ska jag bygga en ställning till solpanelerna för att få rätt vinkel mot solen eftersom dom nu ligger på ett plant tak. Jag kommer att göra vinkeln justerbar med tre fasta lägen. Ett lite brantare läge för vår och höst, ett flackare läge (ca 30 grader) för sommarperioden, samt ett läge plant mot taket. Då kan jag fälla ner det efter dränering på hösten så det blir skyddat mot väder och vind. Tanken är att krama ur absolut max ur den relativt lilla ytan solpaneler jag har tillgänglig.

 

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #55 skrivet: november 08, 2009, 12:26:42:42 »
Mycket bra info O0 Fölljer med spänning ( ;D) resten av projektet.

Tiden för pumpen att bygga upp trycket räcker gott o väl med 3s. Onödigt att köra den torr i 7st till.

Vad har du för hysteres på tryckvakterna? Jag är lite missnöjd med mina för att det är för stora intervall mellan till o frånslag, speciellt på den lågt tryck.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #56 skrivet: november 08, 2009, 12:44:38:38 »
Tackar för feedback! Pumpen står ovanför vattenytan och bygger upp trycket ganska sakta. Den får vatten direkt, men manometern rör sig ganska sakta upp mot normalt drifttryck. Tryckgivaren är analog så jag väljer själv vilken hysteres jag vill ha. Antingen får den slå till efter en kort tid och lågt tryck, eller får jag ha en mindre hysteres och tillåta en längre tid utanför driftområdet. Det blir nog anledning att trimma lite på det när jag får köra "skarpt" framåt våren. Men det är ju en stund dit... :(

Under tiden får jag fundera på hur jag ska montera spjällmotorn på ventilen. Det är en väldigt kort spindel på ventilen så det kan bli lite problematiskt att fästa spjällmotorn.



Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #57 skrivet: november 08, 2009, 13:01:45:45 »
Jag har också min pump ovanför vattenytan o den kommer upp i normaltryck på 1-2s. Verkar nästan som om du har någon liten läcka på sugsidan om det tar så lång tid att bygga upp trycket.

Var hur du tryckmätaren inkopplad någonstans? Min sitter direkt på filtret.

Vet inte ifall du kan få något tips via Bidda´s ventil....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #58 skrivet: november 08, 2009, 15:21:42:42 »
Du kan nok løsne spjellmotorens innfesting og sette den i på undersiden slik får du tak på den korte spindelen. Se bilde av vår løsning eller vår ventil-motor-byggetråd

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #59 skrivet: november 09, 2009, 09:46:32:32 »
Precis som du skrev, Bidda, fästet till axeln var vändbart så det räcker med 20-30mm ventilaxel och det är vad som finns  O0.

Under tiden som man funderar på alla möjligheter med PLC så dyker det upp en del vilda tankar. Visst vore det coolt med ett vridbart stativ till solpanelerna och en dån här:


Då kunde panelerna följa solens rörelse under dagen... Overkill - Ja, med definitivt roligt  ;D
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #60 skrivet: januari 11, 2010, 17:08:46:46 »
@Drogen: Jag ser att du använder samma typ av brytare och lamphus som jag har. I mina lamphus sitter det det glimlampor men jag tycker dom lyser för svagt :(
Vilken typ av ljuskälla använder du?

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #61 skrivet: januari 11, 2010, 17:37:24:24 »
Jag har också glimlampor. Jag kommer inte ihåg effekten på dom men sockeln är tydligen någon standard så jag köpte faktiskt lite starkare lampor på Mekonomen. Men det var mest för att det var vad dom hade på hyllan, inte för att jag upplevde dom som svaga.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #62 skrivet: maj 31, 2010, 20:26:11:11 »
Då har det blivit lite fortsättning på solvärmestyrningen. Till att börja med så fick jag hjälp av en god vän med att svetsa ett rostfritt tråg att sätta under pump och filter. Tanken är att ev. läckage eller dränage samlas i tråget och kan ledas ut istället för att hamna på golvet i förrådet. Dessutom ska jag sätta en läckagevakt i tråget som stoppar cirkulationen om det blir blött...

Tempgivaren för pooltempen tänkte jag sätta på inkommande vatten till pumpen men jag ångrade mig och grävde fram givaren till bräddavloppet för att kunna mäta rätt temperatur även om pumpen inte går. Lite enklare att programmera och lite roligare att logga temperaturförändringarna under t.ex. natt när pumpen inte alltid går.

Jag har nu kört skarpt några dygn och det funkar kanonbra. Jag gjorde en "bänkyta" för att kunna placera dator, våg m.m. till poolskötseln. Den funkar också som fäste för spjällmotorn som styr flödet. Programmet har justerats lite och det verkar funka som jag har tänkt.

Här följer lite bilder:


Här är givaren fäst uppifrån sargen på bräddavloppet så det inte ska bli några hål som måste tätas under vattenlinjen.


Här syns (kanske) hur givaren sticker ner i bräddavloppet och hamnar 4-6 cm under vattenytan när poolen är uppfylld.


Filterhörnan med tråget monterat och skåpet till styrningen på väggen.


En anslutning för slang att leda ut läckage eller dränage vid vintertömning av filtret.


Axeln till ventilen som styr flödet via, eller bypass solpanelerna. Spjällmotorn monteras över axeln och fästs med en skruv bara.


Här är spjällmotorn monterad. Till höger syns en bypassventil som kan ge ett justerbart bypassflöde även om den automatiska ventilen är stängd. Tanken är att kunna sänka difftrycket lite manuellt om det skulle behövas.


Datorn är ansluten och loggar statusen på alla parametrar i PLC:n med ett macro direkt till Excel. Datorn behöver givetvis inte vara ansluten för att köra anläggningen, men det är ju mycket roligare med dator... ;)


Så här kan en enkel graf se ut direkt ifrån systemet. Här har jag forcerat loggningen till var 5:e sekund så skalan är lite knepig. I början är temperaturen i poolen ca 12 grader och i panelerna 26 grader. När blå linje går till "1" startar pumpen. Efter en lite stund startas värmeautomatiken (röd linje). Ventilen behöver ett par minuter på sig att öppna sedan stiger temperaturen från givaren i solpanelen (som sitter på utgående vatten) tillfälligt när det varma vattnet når givaren. Efter en lite stund når poolens kalla vatten givaren, och tempen på utgående vatten från panelen sjunker till 15 grader. Jag har alltså +3 grader från panelerna vid detta tillfälle. Efter en lite stund stänger jag av solvärmen och tempen på det stillastående vattnet i panelen stiger. Detta gick på några minuter så tempen i poolen hann naturligtvis inte stiga...

Det som står på "att göra" är att handla, och koppla in, en läckagevakt. Dessutom skulle jag vilja ha en PT100-modul till så jag kan ansluta två tempgivare till. En för utetemperatur och en som jag tänkte montera på pumpmotorn så den stoppas om den blir för varm. Men det får bli en senare fråga...

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag