VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Eget poolbygge i Leca - uppdatering  (läst 93640 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christian

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #40 skrivet: juli 28, 2007, 19:24:10:10 »
Hej HappyDigger,

Inte utan att man blir inspirerad att bygga pool själv - i st f att leja bort arbetet - när man ser bilder som dina. Hade nog inte tänkt bygga pool som innebär gjutning men det ser ju inte svårt ut så kanske borde jag tänka om. Har du ngn uppfattning mellan tummen o pekfingret vad betongen o armeringen för bottenplattan kostade. Fick ett förslag från en byggare på 70000 för betong o pumpbil för bottenplattsgjutning vilket verkligen var avtändande.

christian 

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #41 skrivet: juli 28, 2007, 23:31:14:14 »
Hej Christian,

Gjuta var nog bland det enklare men som du kanske läst ovan borde jag kanske ha gjort lite annorlunda även om det fungerar (dubbla mattor med armering) och bättre underlag men annars relativt enkelt. Kostnaden... 13.000 kr för betongen vilket var lite mycket men det var under semestertider och det fanns inte så många att spela med. Dessutom beställde jag 8 m3 men behövde 7 m3 vilket innebar att det blev två leveranser istället för en. Gjutform av 2x8 tums plank, frigolit under, hyra en vibrator på Cramo och en kompis som hoppade ned i betongen....  Inte mer en ett par tusen för det men du behöver dräneringen också.

Armeringen för det första lagret lecablock mot plattan borrade jag uppifrån men det är för att det inte ska tryckas ut. Säkert inte som proffsen gör men funktionsdugligt ::)

Om det bara var plattan för 70' tror jag nog att du defintivt kan spara 50 av dem och dessutom erfarenheten att ha gjort det  8)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Rulle

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #42 skrivet: augusti 02, 2007, 21:35:36:36 »
Hej HappyDigger!

Är en absolut nybörjare som börjat läsa detta forum.

När jag tittar på dina bilder av linermontaget så måste jag fråga: Är det ingen "matta" eller liknande mellan linern och den putsade ytan? -Det syns inte på bilderna.

Jag har tidigare murat några garage och husgrunder av leca och börjar bli sugen på en pool men jag behöver en hel del information innan jag törs dra igång.

mvh
Rulle

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #43 skrivet: augusti 03, 2007, 09:12:49:49 »
Hej Rulle,

Helt rätt, ingen matta bakom linern. Johan som svetsade den tyckte att putsningen var tillräckligt jämn, och eftersom den är 1,5 mm tjock med armering så jämnar linern också ut.
Samtidigt kanske det hade blivit mjukt och skönt med matta och man inte hade behövt lägga så mycket tid på puts och spackel...
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Janne

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #44 skrivet: augusti 03, 2007, 10:20:24:24 »
Hej HappyDigger,

Det ser kanon bra ut.  O0
Bygget är väldigt likt våran nya pool, fast ni har en annan form.
Vi har också 1,5 liner och utan matta på väggarna.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #45 skrivet: augusti 03, 2007, 11:23:50:50 »
Tack Janne,

Jodå, har tittat på er pool och fått inspiration av den. Den passar så otroligt bra mot huset och uteplatsen. Snyggt jobbat!!!

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad erista

SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #46 skrivet: augusti 06, 2007, 11:01:42:42 »
Hej, ny på denna sida.
Jättebra med dina bilder som visar hur du gjort. Blir klart sugen. Antar att det ser lättare ut än det var. Bra jobbat. Behövs så tjock bottenplatta? 15-20cm?
Kan man hyra din maskin?

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #47 skrivet: augusti 07, 2007, 13:06:55:55 »
Hej Erista,

Näe, det behövs inte så tjock. Det var mer av okunskap och oerfarenhet som den blev så. Skulle jag göra om det så skulle jag göra den tunnare med dubbel armering med några cm emellan för styvheten och använda makadam under istället för att lita på andra som sa att orörd jord håller. Nu fungerar allt utan problem, inga sättningar eller sprickor trots 45 ton vatten.

Jag tror inte maskinen är så mycket att hyra. den är  för gammal, lite glapp i lederna och lite krånglig att flytta eftersom det krävs en lastbil för 3,5 ton.

Lättare, ja det är inget krångligt men som en given tidsoptimist så sprack alla tidsramar tidigt  ::)

Det är en spännande resa hur som helst och jag har lärt mig massor - och det går inte att sätta ett värde på det  ;)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #48 skrivet: augusti 26, 2007, 23:25:10:10 »
Såååå, första dagen efter  ??? semestern stod en 5x2 meters låda på däcket. I kombination med högtryck och kick-off säsong på jobbet fick den stå ett tag innan vi kunde suga tag i dem. Med hjälp av några grannar så lyftes de fyra paketen ur och visade ett Ikea-kit upphöjt till två. Jättekul för en som är uppväxt på Lego och modellplan  :D Det var tom med ett antal verktyg som förutom pop-nit tången var av bra kvalitet (tack för tipset Lotteröd)

Det knepigaste var att få rälsen på rätt plats, parallellt och korsmätt, muren var ju inte lika bred som skenorna och som det visade sig så var dessutom murningen 1 cm icke-parallell från kort- till kortsida men det är det nog ingen utom jag som ser. 

Själva byggandet var enkelt. En fantastisk passform och kvalitet på bågar och stag. Det enda var att det inte stog i beskrivningen att man inte ska försöka bygga spinnakerliknande pooltak i friska vindar...

Här är de första två modulerna på plats:



Ett av de platta paketen (frun hade jag sedan tidigare - hon fanns inte med i lådan)



Bra vindfång... Det krävdes stege för att passa in den övre bågen



Ganska läckert innifrån. Temperaturen steg ca 3 grader på två dagar.



Däcket används till andra saker än sollapande efter bad. Gymnastiska övningar


« Senast ändrad: augusti 26, 2007, 23:47:42:42 av HappyDigger »
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« Svar #49 skrivet: augusti 26, 2007, 23:40:17:17 »
Så var det äntligen dags att koppla in belysningen. Så blir det när man använder upptagna elektrikervänner... (sent men bra)

Ledbelysningen är köpt från Italien. I trappan är det 4 st 20-gradiga 1-wattare och på det grunda en 55 gradig 1 wattare. I djupdelen är det 6 st 1W led i en kapsel - tre 20-graders och 3 st 55-graders. Dessa är kopplade till 2 st trafos. I dessa energitider känns det rätt bra att hela belysningen är på 11 W.

Smolket i bägaren är att det verkar vara något olika färgtemperatur på dem. Det är två som är gulare än de andra, kanske varm vit medans de andra är kall vit (mycket snyggare i en pool)

Här är några kvällsbilder:



Närbild på trappa och lekavsats. Nackdelen är att svetsfogarna som inte alls syns på dagen kommer fram väldigt klart



Grundtanken vi hade var att det skulle vara mörkare på mitten vilket förlänger poolen (frun har jobbat med belysningsdesign)



Och så den sista med pooltaket på med månen och min grävmaskin i bakgrunden. Life is good  >rulla<




« Senast ändrad: augusti 27, 2007, 06:52:34:34 av HappyDigger »
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag