Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Eget poolbygge i Leca - uppdatering  (lst 67913 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad HappyDigger

Eget poolbygge i Leca - uppdatering
« skrivet: september 11, 2006, 11:52:59:59 »
Hej,

r en stor fan av den hr sajten  ;D och som eftersom jag ftt s mnga tips kanske mina erfarenheter kan hjlpa ngon annan och samtidigt visa hur det gr.

Frsta spadtaget... Halvnervst, men nr det vl r taget mste man fortstta. Kpte en grvmaskin p ntet frra ret (alltid drmt om en egen grvmaskin :D)

Grvning - en granne ville ha massor och passande nog hade han ven en traktor med tippslp

Kul -kul

Mste njuta lite med nyfdde sonen  8)

Sjlvklart grvde man som nybrjare alldeles fr snlt p bredden och fr djupt. Hrde frn en insatt granne att det gick bra att gjuta p "orrd" jord (prima pinmo) men d fick man padda fr att terstlla...

Gjutform

50 mm frigolit och armering. Ca 15-20 cm tjocklek

« Senast ndrad: februari 22, 2008, 01:18:19:19 av HappyDigger »
Lngsamt pgende poolbygge i leca med svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak frn Idealcover och italiensk led-belysning. Anvnder Baquasil och vrmer via bergvrme och vrmevxlare. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jrgen

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #1 skrivet: september 11, 2006, 12:54:29:29 »
 Hej Happy Digger, vlkommen hit

Det r nog mnga som har drmt om att ha en grvmaskin tillgnglig, s du gjorde helt rtt nr du lt drmmarna falla in. Det ser ut att bli en hyfsad storlek p poolen? Du har ngra timmar kvar att lgga in, men den som som "vntar" p nt gott... Hur har du tnkt mellan lecan o vattnet? det finns lite olika varianter dr har jag frsttt.

God fortsttning          Hlsn. JPe

Utloggad HappyDigger

« Svar #2 skrivet: september 11, 2006, 13:01:08:08 »
Hej Jrgen,

Som det ser ut s kr jag med Ex-liner, en polyuretan liner som sprejas. Vntar p besk frn firman som gr det fr att se vilket grad av underarbete jag mste gra.

Fortstter att lgga in lite bilder - det blev lunchpaus.
Lngsamt pgende poolbygge i leca med svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak frn Idealcover och italiensk led-belysning. Anvnder Baquasil och vrmer via bergvrme och vrmevxlare. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jrgen

« Svar #3 skrivet: september 11, 2006, 13:09:13:13 »
Ex- liner har jag hrt om tidigare hr p forumet, det lter spnnande. ppnar mjligheter som verkar roliga, inte bara fr pool-byggen. Hur str det sig kostnadsmssigt till andra alternativ?

JPe

Utloggad HappyDigger

Mera bilder
« Svar #4 skrivet: september 11, 2006, 13:30:14:14 »

Kpte betong. Trodde att det skulle g t mera s det hade rckt med en bil p 7m3 men eftersom jag sa runt 8 s delade de upp leveransen p tv... Bra med vnner som gjort det hr frut. Kenneth greppade vibratorn och hoppade ned medan jag stog och kliade mig i huvudet :-)

Hr ser man vad trngt det blir om man grver fr snlt...

Svrfar visade p frsta lagret - han kan inte lta bli trots 80 rs lder

Leverans av leca (Byggmax 19,90 per sten) och en pall murbruk. Chaffren var tvungen att bromsa hrt och tippade ett par pallar men de klarade sig...

Dttrarna tyckte att de fick en riktigt bra kltterstllning

Sonen fick vara med ibland

Hela familjen hjlper till (brder boende Canada och dttrar)

Den lilla muren r kanten p grunda delen.

Drnering utdragen till en ca 1,5 m3 stenkista. Var konfunderad att den vattenfylldes vid regnen i augusti innan jag sg att halva takets dagvatten rann ned i poolhlet... >ohno> Rask utlggning av temporra rr

Packade 16-32 makadam (och tyvrr lite lera) fr att gjuta nsta bottenplatta

Det gick t 75 sckar frdigblandat... Nsta gng blir det frdigt i bil.

Frun hjlper till och vibbar och drar av.

Provar oss fram hur trappan ska byggas

Startade med den frsta skopan i brjan p juli men jobbar p ;D Det r skn terapi och bra omvxling mor skrivbordet. Det knns rtt hrligt utmattat i kroppen efter att ha burit 1 ton cementsckar ;-)

Fortstter att posta allt efterom arbetet fortskrider. Ska lgga hit budget och leverantrer av olika delar ocks.

Utloggad HappyDigger

« Svar #5 skrivet: september 11, 2006, 13:45:55:55 »
Ex- liner har jag hrt om tidigare hr p forumet, det lter spnnande. ppnar mjligheter som verkar roliga, inte bara fr pool-byggen. Hur str det sig kostnadsmssigt till andra alternativ?

JPe

Jag hller med dig om mjligheterna :-)
Jod det blir dyrare men ocks mjligheten till ett tjockare lager vilket r rtt sknt med trappan och den grunda delen. Man kan dessutom anvnda en del kontrastfrg fr att markera kanter liksom att blanda in halkskydd. Prisnivn som jag har ftt r mellan 390-490 kr/m2 beroende p fretag som utfr jobbet. Samtidigt r jag inte till 100% vertygad, alternativet med formsvetsad liner finns kvar liksom epoxybaserad mlning.

Det knns nd lite kul att prova ngot nytt - vi fr se hur angelgna Ex-liner r. Har vntat ett par dagar p besked frn dem nu ::)

Utloggad Maffe

« Svar #6 skrivet: september 11, 2006, 19:27:30:30 »
Tnk bara p att vggarna mste vara helt stumma om du skall mla med epoxi. Och om du nu skulle vlja epoxi, rusa inte ivg och kp frsta bsta burk. Det finns mycket skit p marknaden. Har du funderat p betongputs? Sdant som anvnds i vattenkanaler i sydeuropa?

//Maffe

Utloggad HappyDigger

« Svar #7 skrivet: september 11, 2006, 22:46:14:14 »
Hej Maffe,

Tell me more...
Sg din trd om betongpool och du verkar veta vad det handlar om. Vi hade en offert frn ett fretag som gr betongelement till en betongpool som verkade vldigt seris, som din :-) men det r ven en helt annan budget.

Det jag hrt om betong r att det r vldigt svrt att inte f ngon spricka, vad ska det d vara med leca... :-\ Det r drfr vi tittar p ex-liner som r flexibelt. Eftersom vi nd frmodligen mste ha ngon grund under linern s r det nog ngon form av puts, men som en riktig amatr tror jag inte det gr att gra sjlv utan man br nog ta in ngon som vet vad de gr, annars ligger nog strre delen av putsen p botten  ;).

Utloggad HappyDigger

Mera bilder
« Svar #8 skrivet: september 11, 2006, 23:09:42:42 »
Till aktuell niv...

Mrkt, regnigt men sista varvet med leca :D

Trappan p plats, ska bara jmnas av eller putsas och sedan gjutas ovanp det sista varvet leca.

Fick ta ett hrn t gngen. Var lite imponerad att det bara diffade p 1,5 cm mellan det hgsta och lgsta hrnet men det jmnar vi ut med toppgjutningen.

Fortsttning fljer...
« Senast ndrad: september 11, 2006, 23:15:18:18 av HappyDigger »

Utloggad Bidda

• Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitr
  • Stad/land: Hnefoss, Norge
  • Antal inlgg: 1359
  • Total likes: 0
  • Total likes: 0
  • Kn: Man
  • Den som har flest prylar nr en dr -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
« Svar #9 skrivet: september 12, 2006, 10:01:24:24 »
 O0 Imponerende, teknisk? innomhus eller i en friggebod?

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!