Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge  (läst 23416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dragkrok

JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« skrivet: juni 02, 2014, 21:56:22:22 »
Efter att ha funderat och velat ett tag frugan och jag så har vi då äntligen bestämt oss för skaffa pool.....eller??... ja, allt kan ju bli precis hur dyrt som helst om man vill, men då vi inte är riktigt säkra på att detta är vår grej så har vi bestämt oss för att göra allt för att hålla kostnaderna nere....så totalpriset är helt avgörande för om vi ska ro detta projektet i land eller ej.
Planeringen säger poolbygge i år, samt trädäcket nästa i år.....

Poolen som vi fastnade för är en Storpool - 6,1x3,6 (att JF i år har 20% rabatt gjorde beslutet lite enklare)

Efter att kollat runt lite på forumet kändes det som att priser för gropgrävande varierade enormt, samt om man skulle stöta på något obehagligt (läs berg) så kunde det bli bra mycket dyrare än så.....samtidigt är det ju faktiskt några på forumet som kommit riktigt billigt undan med gropen.

Sagt och gjort så kontaktades första bästa grävfirma och offert begärdes in (vad jag förstått av andra trådar så borde det ta max 3-4h för en van grävare att fixa en grop på 7x6x1,3).
Första firman ville ha 16kkr+moms för jobbet....på tok för dyrt tyckte vi....efter återkoppling till grävfirman om att det var för dyrt samt att vi faktiskt hade plats för massorna inom 2km från oss så slog dom av HELA 1000kr på offerten.....bemödade mig faktiskt inte ens att svara dom efter 2:a offerten.

Med något stukat självförtroende siktade jag in mig på en mycket mindre grävfirma med sin hemvist i vår lilla by......och se vilken skillnad 5-6000+moms för grävning inklusive bortforsling.....så nu jäklar kör vi!!!
« Senast ändrad: juni 02, 2014, 22:23:27:27 av dragkrok »

Poolgiganten

Utloggad dragkrok

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2014, 22:20:41:41 »
Planering och framförhållning är ju A och O sägs det ju.......hade jag vetat för två års sedan att vi skulle bygga pool så hade jag kanske inte behövt lägga stora delar av helgen 10-11 maj (ja, vi börjar resan i dåtid) med att demontera stora delar av det nybyggda soldäcket....men, men.....

Fast beslutna om att inte beställa någon pool förrän vi var säkra på att det skulle gå att gräva där vi ville, utan några obehagliga överraskningar så inväntades grävis med spänning....

Fredagen den 23/5 dånade så äntligen Grävar och lastbil in på tomten....ett par timmar, åtta lastbilslass och fem tusenlappar senare stod vi där med ett fint hål på tomten.

Inte en endast liten sten i sikte utan, under matjorden, bara sand i mängder.

Utloggad dragkrok

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2014, 22:50:04:04 »
Man lär av sina misstag (och av smärtan i ryggen)......självklart skulle jag ha bett Grävis att dra bort en "skopbredd" av gräsmattan runt gropen samt fasat av kanten något för att minska risken för att torr jord rasar ner i gropen hela tiden......ja,ja....spade, skyffel, skottkärra och en trött värkande rygg så var den saken åtgärdad.

Helgens (24-25/5) sysselsättning bestod sålunda i att, först och främst avlägsna gräsmattan runt gropen, därefter gräva dräneringsdiken runt den tänkta poolen, ner med makadam, dräneringsrör samt mer makadam innan allt täcks med markduk och tillbaks med en skopa sand......ska man spara på kostnader så ska man, vilket innebar att även detta arbete gjordes för hand (jag måste ju bli grymt stark innan detta är klart)

Lösningen som jag tänkt mig med dräneringen är att jag leder allt till en dagvattenbrunn där jag installerar en dränkbar pump som vid behov pumpar vattnet vidare till befintligt dagvattensystem.
Med tanke på sandbottnen så tror jag egentligen inte att dräneringen behövs, men det är skillnad på att jaga kostnader och att vara dumsnål, så här vågade jag helt enkelt inte chansa.

Dräningen nergrävd samt dagvattenbrunn & spolrör på plats 

Utloggad dragkrok

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2014, 23:05:28:28 »
Fredag 30/5.....så var även denna helgen räddad (tack gode gud för klämdagar  O0 )

Dagen började med att 8ton stenmjöl levererades rätt ner i gropen.....och innan jag ens hunnit sätt skyfflen i högen så backade även speditionsfirman in på tomten för leverans av poolpaketet.
Här måste jag faktiskt säga att jag är imponerad av leveranstiden. Med tanke på vår oro för kostnaderna så vågade vi ju inte beställa poolen förrän gropen var färdiggrävd, och endast en vecka senare (trots kortvecka med kristi himmelsfärd) så har vi leverans.....bra jobbat!
« Senast ändrad: juni 02, 2014, 23:09:23:23 av dragkrok »

Utloggad dragkrok

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2014, 23:17:44:44 »
Fredagkväll......markarbetet går i ett rasande tempo, och det är inte utan att det känns i kroppen också.

Stenmjölet är skyfflat, krattat, vattnat, paddat och avvägt om vartannat ett antal gånger.....men nu känns det bra, så från och med i morgon är det äntligen dags att börja montera.....behöver jag säga att barnen är något otåliga  ;)

Utloggad dragkrok

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2014, 23:30:41:41 »
Lördag....något sliten....inte på grund av något festanade utan pga att jag lagt all min lediga vakna tid, sedan Grävis var på besök, nere i gropen.....inte utan att det börja att kännas lite.

Men nu ska jag ju äntligen få börja med monteringen så vi kör på.
Först uppmärkning av alla tänkbara mått och linjer enligt instruktionen, därefter skruvas benstöden ihop ganska raskt. Nu ska dom "bara" ställas på plats och vägas in ordentligt.......men ajdå, det var tydligen något mer pilligt och krångligt än jag tänkt mig att få till detta på ett riktigt bra sätt.....tog hela lördagen.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2014, 18:02:42:42 »
Ser mycket bra ut, kommer vara värt allt slit när poolen är klar! O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Holton

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2014, 18:31:39:39 »
Helvete vad med stenmjöl! :) ja, vi verkar ha samma markyta som ni, 70 meter Badelundaås, det är rätt bra dränering, men i och med att du står i en grop så gör du helt rätt i att ha en brunn!
Jäklar vad det såg superslätt ut! Jag gissar att underlaget är rätt hårt nu.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad dragkrok

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2014, 19:50:43:43 »
Jodå Holton, med tanke på att jag aldrig fått leka med en padda tidigare så är det "möjligt" att jag kört några varv extra....så nog är det hårt alltid  ;)

Paddan ja....enligt instruktioner och manualer så skulle det ju på ytterligare 5cm stenmjöl, efter att väggen var monterad, för att bla täcka spännbanden.....här insåg jag min begränsning i muskelstyrka och konstaterade krasst att jag aldrig skulle få paddan ur poolen utan lyfthjälpmedel (kranbil e.dyl).....Lösningen blev istället en liten genväg, jag valde helt enkelt att plana ut och padda stenmjölet innan väggen slängdes på plats. Dock så höll jag de ca 10cm mot rälsen fria.....tanken är att den lilla ytan kan jag stampa sen, den ska ju ändå trots allt täckas av poolvallen.

Det var inte utan att det var lite nervöst första varvet med paddan när jag skulle köra över spännbanden, var lite osäker på hur stora vibrationerna skulle bli....men det funkade kanon.

Uppfyllning av stenmjöl innan väggen monteras

Utloggad dragkrok

SV: JF-Storpool 6,1x3,6 - budgetbygge
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2014, 20:05:36:36 »
Igår kväll så var det då äntligen dags för montering av ramen......gick över förväntan, inga som helst problem med inpassningen på slutet......verkar ha lyckats få allt i våg också OCH i rätt höjd (kanske dags att pausa och köpa en lott).

Klurade lite på det här med poolvallen, kollar man på JF:s instruktionsvideo (som förvisso byggs på isolering) så lägger dom mattan under poolvallen.....men läser man den skrivna instruktionen så ska man först bygga upp poolvallen, sedan dit med 5cm stenmjöl över resten och först därefter dit med mattan.
Kändes som betydligt enklare att få övergångarna snygga om man fyllde med 5cm stenmjöl hela vägen ut, sen lägga matta för att sist lägga poolvallen....efter en dags funderande och lite surfande bland byggtrådarna där jag hittade till slut någon som gjort precis så och det verkar ha funkat så får det bli alternativet med matta under poolvallen.
Detta innebär att kvällens arbete innefattar rostskyddsmålning längs innerrälsen samt återfyllnad av stenmjöl hela vägen ut......så strax har rostskyddsfärgen torkat och då bär det av ner i gropen igen beväpnad med skyffel och raka

Nu känns det rätt så bra när man på allvar börjar ana hur det kommer att bli:

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan