CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare - PEM-slang på tak  (läst 24469 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #20 skrivet: juni 16, 2014, 15:21:09:09 »
Det absolut största felet är att du inte har bubbelplast.
Där tappar du mycket.

Det andra jag kommer att tänka på är hur länge, dvs vilka tider du kör din solfångare då jag antar att du inte har någon form av tempgivare.
Jag kör min mellan 0900-19.00.
Det är lite vinst och förlust då dåliga dagar inte tillför så mycket, men mycket troligt tack vare att jag har min "kasett" så får jag i alla fall inte kallare vatten ur solfångaren även om det är mulet.

Det tredje jag tänker på är därför kasetten. Den gör att jag kan köra solfångaren även en dålig dag utan att kyla vattnet i poolen. Den gör även att perioden då solfångaren ger Bra tillskott förlängs.
-Tänk på att lika mycket som en solslinga kan ta till sig värme när det är sol lika väl kyler den av vattnet när det är molnigt och vinden kyler av dina slingor. Detta vinddrag + en viss termoseffekt får jag i min kasett.

Det sista jag tänker på är grovleken på din slang.
Jag kör med 16mm, dvs ungefär som en trädgårdsslang som du beskriver.
Mina 3oo meter är delade på tre slingor, dvs jag kan trycka igenom mer vatten även om jag får en mindre värmeökning än dina 10 grader ( jag ligger på ca 6 grader) men summan av kardemumman kan mycket väl vara att jag får en snabbare och bättre total uppvärmning.

Mest vinst för pengarna får du om du lägger pengarna på ett soltäcke/ bubbelplast till att börja med.

Lycka till
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Poolgiganten

Utloggad Bulldus

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #21 skrivet: juni 16, 2014, 20:32:51:51 »
Var köper jag den då? Förslag?
Dom jag hittar är antingen för stora eller för små. Ska jag köpa en stor och klippa till den själv.
Och varför är det så stor prisskillnad? Får man det man betalar för, är dyrare bättre?

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #22 skrivet: juni 16, 2014, 23:56:17:17 »
Jag hittade min på blocket från ett företag här i Skåne. Köpte den 5x5 och klippte till den.   Har du tur hittar du en begagnad. Kolla även i toys r us butiker.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Hansmarten

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #23 skrivet: juni 22, 2014, 19:09:34:34 »
Bubbelplast på min pool höjde tempen med 4-5C (ingen täckning alls tidigare år). Köpte en billig på rubinpool, tror det var 700 kr för 4*7 meter, går att klippa till själv.
Hur många grader din slinga höjer är oväsentligt, +10C eller +0,5C kvittar, slingan tar åt sig samma mängd energi från solen ändå. Det viktiga är att slangen i slutet är nästan kall (dvs bara liite varmare än pooltemp), är den väsentligt varmare än omgivningstemp har du för lågt flöde.

ps Tittade på en stump pemslang jag hade över, det var 40mm inte 32 som jag skrev tidigare. Håller på med något liknande hos en vän, där ska vi lägga upp 300 meter 40mm jordvärmeslang på ett garagetak till hans 4*8 meters. Ska drivas av en 250w xtra-poolpump.
Glasfiberpool 5*3*1,5 Garden 1
Hydropro ECO 3 VP
+200m 40mm pem-solslinga

Johnny Lindén

  • Gäst
Johnny Lindén
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #24 skrivet: juli 28, 2014, 18:43:55:55 »
Kolla tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10188.0

Den gör att solfångaren inte kyler poolen en molnig stund/dag.
Kompletterad med pooltäckplast får du kanon utväxling av valfri solfångaranläggning

Utloggad Mr kanon

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #25 skrivet: juli 29, 2014, 13:20:49:49 »
1: Jag har 200 m PEM 25 slang i fyra lådor med glas på å ca: 2 m3 st. Så du får plats med 500 m på taket. Tänk bara på att du måste paralellkoppla dom mao inte gärna över 100 m per slinga.
2: Du får säkert ut 5-10 kw/h om du bygger in slangarna i lådor med glas eller liknande på.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag