Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kör cirkulationspumpen dygnet runt så länge du håller på med chockklorering. När vattnet är bra så är grundregeln att hela vattenvolymen ska omsättas 3-4 gånger per dygn men mer kan behövas vid stor badbelastning. Jag kör pumpen på timer ca halva dygnet. Dess bidrag till elförbrukningen är inte försumbart.
Hur mkt vatten pumpen drar runt i timmen kan du inte räkna ut,den datan måste du leta på pumpen eller hos tillverkaren,sen kan du räkna ut hur länge den måste gå för att filtrera din vattenvolym 3-4 gånger per dygn
Här är en bra sida hur du kan räkna.Däremot, du hade väl 9x4.5 meter? Isåfall har du 60.75 Kubik vatten däri om djupet är 1.5 meter.Den här sidan har lite tips om hur du skall räkna, men din utrustning liknar ju min och jag kör pumpen runt 12 timmar per dygn, visserligen med 48 kbm vatten men jag har aldrig någonsin haft problem med alger med det intervallet.Du borde också klara dig med 12 timmar per dygn, men tills det ser fint ut, kör dygnet runt.http://www.pooltips.se/?page_id=390