CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppstart värmepump  (läst 12259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matez

Uppstart värmepump
« skrivet: maj 15, 2014, 14:12:39:39 »
Tänkte slå igång poolvärmepumpen för första säsongen idag efter allt bök och stök med att få poolen ren och fin.

Har fått info tidigare ang. bypassen att låta alla 3 ventiler stå fullt öppet och sen slå på cirkulation. Då skall ju allt gå förbi vp ändå. Sen stänga bypassen på huvudledningen tills det att vp startar. Så långt är jag med för att få så lågt flöde som krävs för att den ska starta. Dock är det ju 3min fördröjning så man får väl stänga lite sen vänta osv tills man hittar rätt läge på ventilen.

Men hur länge dröjer det innan man kan kolla att det är 1-2 graders skillnad på in/ut? Direkt eller måste vp gå ett visst tag först? Är det bäst att kolla det i displayen eller ska man kolla nåt på manometern? Står väldigt dåligt med info i luxlamas instruktionsbok.  <hmm>
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppstart värmepump
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2014, 14:45:25:25 »
Jag skulle nog testa med att vrida ventilen nästan 45 grader först. Kolla sedan i menyn på VP om du får den önskade tempdiffen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad matez

SV: Uppstart värmepump
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2014, 16:25:02:02 »
Jag gjorde som du sa Erik N med 45 grader. Nu har pumpen gått ca 1 timme, och water in är 12 grader och water out är 13 grader. Är 1 grad skillnad okej eller ska man försöka få till 2 graders skillnad?

I övrigt inga läckage och fortfarande lika bra cirkulation. :)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad TommyC

SV: Uppstart värmepump
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2014, 19:01:06:06 »
1 grad är nog ok, säger inte Luxlama något om det?

Så här står det i manualen till G&J:

Injustering av bypass
För att justera bypassen rätt kan man göra på olika sätt. Ett av
de enklare sätten kan man sammanfatta enligt följande:
1. Låt alla ventiler vara öppna
2. Kontrollera in- och utloppstemperaturerna, parameter A
och b på displayen. Se avsnitt 3.
3. Om skillnaden ligger över 2 grader stäng gradvis
bypassventilen tills skillnad ligger mellan 1-2 grader
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad matez

SV: Uppstart värmepump
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2014, 19:34:07:07 »
Jag har läst på massa ställen och uteslutande står det 1-2 graders skillnad över vp. Dock i min manual står ingenting om det, bara att ca 1/3 (30%) skall passera genom bypassen. Svårt att ha koll på det, så jag jämför in/ut på displayen iaf. Nu visar den för tillfället in 13 och ut 13. Så kanske skall prova stänga ventilen lite till??
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Jocke1897

SV: Uppstart värmepump
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2014, 21:34:02:02 »
Jag skulle nog öppna bypassen lite istället så det blir mindre flöde genom vp, då får du lite högre skillnad
Pool: 4.5x1.5 Future Pool
75kg sandfilter TM 500 med pump Aquaplus 11
Luxlama 9kW värmare

Utloggad matez

SV: Uppstart värmepump
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2014, 22:17:10:10 »
Tankevurpa av mig, såklart den skall öppnas lite och inte stängas. :p Har dock inte ändrat den idag, låter den gå till imorn efter jobbet. Nu visar den 13 in och 14 ut, termometern visar 13,7. Så snart visar den väl 14 in och 14 ut. Kanske klokt att låta ventilen stå kvar som den gör? Fått upp tempen med nästan 2 grader på 6 timmars körning. Nu är det ca 7 plusgrader ute.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Fossnesgrillen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Fossnes Norge
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ständigt renovernade
    • Visa profil
SV: Uppstart värmepump
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2014, 22:23:19:19 »
Temperatur skillnaden du får ut varierer med vilken temperatur du har på ingående vatten.  När du får upp temperaturen i poolen upp mot 20 grader är det lättare att krama ur mer ur värmepumpen.  Efter några säsonger med en Brilix pump har jag lärt mig att moderera mina förhoppningar om hur fort och hur tidigt på säsongen jag kan starta upp. Min enda erfarenhet innan jag köpte pumpen var luft - luft pumpen som vi har till huset och den är betydligt mer effektiv vid låga temperaturer. Man ska komma ihåg att det går åt betydligt mer energi att värma upp vatten än luft så det gäller att ha tålamod. Överdimensionering rekommenderas:-)
Oval 3,6x7,2 nedfälld i altandäck.
Brilix värmepump.
Familjens flitigaste badare är 4-bent efter att barnen har blitt tonåringar....

Utloggad Jocke1897

SV: Uppstart värmepump
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2014, 22:27:57:57 »
Det blir lätt så :) . Jag har en likadan pump som du o jag har ca 1 till 2 grader skillnad
Pool: 4.5x1.5 Future Pool
75kg sandfilter TM 500 med pump Aquaplus 11
Luxlama 9kW värmare

Utloggad matez

SV: Uppstart värmepump
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2014, 07:53:44:44 »
Tackar för bra information!! Tålamod har jag gott om då jag vet att det tar tid att värma upp från 12 gradigt vatten. Verkar ju iaf ligga mest på 1 grad mer ut och temperaturen höjs sakta men säkert. Dock bara ökat med 0,5 grader under natten (totalt 2,5 sen igår eftermiddag) men då hade vi bara ca 6 grader ute inatt. Och nu verkar ju sommarvärmen komma ordentligt i helgen och hålla i sig långt framöver. :)

Och vad jag förstått är väl 2-3 grader per dygn en okej höjning eller?
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag