CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilter JoF  (läst 11146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Sandfilter JoF
« Svar #10 skrivet: september 02, 2006, 10:45:24:24 »
Du stänger av pumpen innan du ändrar läge på filtret ?

Poolgiganten

Utloggad essgee

SV: Sandfilter JoF
« Svar #11 skrivet: september 06, 2006, 07:18:08:08 »
......jo, jag stänger av pumpen när jag ändrar läge på ventilen. Men det löser inte mitt problem ,ty ventilen är konstruerad helt knasigt, men skall tydligen vara så.
Har ialla fall löst problemet genom att sätta en liten boll eller något annat stopp i returmunstycket, så att allt vatten går ut via utloppet när jag kör filter i wasteläge.
Nu kan jag äntligen suga upp alla flockar utan att hälften kommer in i poolen igen.
Synd bara att jag inte tog tag i det här tidigare, då hade jag sluppit sand i poolen och i solfångarna.
Men köper man skit, så får man skit......
M.a.o, köper ni storpool från JoF, uppgradera till ett filter med sexvägsventil. Ett tips bara.

Utloggad riversswe

SV: Sandfilter JoF
« Svar #12 skrivet: september 13, 2006, 13:03:34:34 »
Vi har också ett sandfilter från JoF, precis samma problem med sand i poolen efter backspoolning. Vi provade dock att ta ur en skopa sand ur filtret och det löste problemet för oss, så kolla en extra gång så att du inte har för mycket sand i filtret!. För övrigt så har vårat filter fungerat alldeles utmärkt sen vi tog ur den överflödiga sanden.

Utloggad frasse

SV: Sandfilter JoF
« Svar #13 skrivet: november 07, 2006, 11:11:07:07 »
vi har åxå ett 4 vägs filter från jof med samma problem som du.
Enligt jof säljs inte det filtret längre för att det inte är bra.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Sandfilter JoF
« Svar #14 skrivet: november 07, 2006, 14:49:21:21 »
Frasse, som sagt. Töm ur lite sand !

Utloggad chris

SV: Sandfilter JoF
« Svar #15 skrivet: januari 09, 2007, 22:28:08:08 »
 Hej! Jag hittade den här texten på "Miamipool" tänkte att den kan lösa problemet, om du kopplar på en kran till, men på tilloppet, då kan du låta det första smutsiga vattnet åka ut i avloppet innan du växlar till Polen.
MVH. Chris 

"När filtersanden behöver rengöras så backspolar man filtret genom att ställa centralventilen i läge backwash. Då spolas sanden ren och det smutsiga vattnet leds till avloppet. PIC Sandfilter har 6-vägs centralventil som man enkelt ställer om när det är dags att rengöra filtret (backspola). Vid backspolning trycks vatten in i botten på filtret och lyfter sandbädden som därmed rengörs. Det smutsiga vattnet leds därefter ut i avloppet.
 
Efter backspoling ställer man centralventilen i läge "rense" då går vattnet normal väg genom sanden men ut i avloppet. Denna manöver förhindrar att smuts från backspolningen kommer ut i poolen. "
 
« Senast ändrad: augusti 18, 2007, 22:08:31:31 av Fia »
Intex pool 9.75 x 4.8 x 1.35 , 55 kbm

Utloggad Poolpojken

SV: Sandfilter JoF
« Svar #16 skrivet: juni 11, 2011, 21:00:06:06 »
Hej jag har ett sandfilter från jof också och nu helt plötsligt så började det bara läcka vatten från backspolnings utloppet när jag kör på filter :/ dock när jag kör på recirculate så läcker det inte! :/ vad är det för fel? Har haft isär filtret och kollat men allt ser bra ut.

//Erik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag