CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Val av storlek/poolvärmepump  (läst 16980 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #20 skrivet: mars 25, 2014, 13:50:01:01 »
Så är det på min också. Den står stilla tills den känner av att det är flöde.

OT.
JE, jag ser att du monterat en sån jag har liggande i kartong. Den där klorpucksautomaten. Fungerar det bra?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #21 skrivet: mars 25, 2014, 14:20:32:32 »
Hej Erik, vi hamnar väl lite på sidan i förhållande till trådens tema, men den risken får vi ta.
Som du ser har jag en by-pass på denna också, men tyvärr experimenterade jag inte så mycket med denna under den halva säsongen jag körde under förra sommaren. Mycket annat som skulle läras också som nyutnämnd poolboy! Det jag har lärt så långt är att allt vatten måste gå via klorpucksautomaten för att den ska fungera. När jag körde med by-passen öppen, eller delvis öppen, hände inte speciellt mycket. Puckarna var lika stora efter en vecka eller två. Troligen er motståndet i automaten såpass stort att det inte blir någon genomströmning om inte by-pass'en är helt stängd. (Trycket i anläggning ökar 0,1-0,2 bar när jag stänger by-passen, så det är en del motstånd i automaten). Här skiljer seg säkert in-line och off-line automater avsevärt. Mot slutet av säsongen körde jag med by-pass'en stängd, så allt vatten passerade automaten, och det verkade som mina klorvärden var hyfsat stabila under den korta tiden jag han att testa. Jag får återkomma i temat när jag har fått lite mer erfarenhet.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag