CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Val av storlek/poolvärmepump  (läst 16978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #10 skrivet: mars 24, 2014, 12:58:59:59 »
På sidan 6 i min byggtråd ser du hur min VP är placerad. Inga rör dragna när bilden blev tagen, men jag har gjort det på det viset du beskriver. Rören kommer rakt ut genom väggen, och ansluts till pumpen med 90 graders böjar. (Jag har använt böjar med stor radie alla ställen detta var möjligt för att undvika för stort tryck-/flödes- reduktion)
Kan ta ett kort senare om du gärna vill se hur det blev med rördragningen.
Då VP'en är lägsta punkten i min anläggning dräneras allt vid att öppna bottenpluggen på denna, inga bekymmer.
Jag tycker du gör rett om du drar rör inomhus istället för slang, mycket snyggare. Rören är enkla att ha med att göra också meta, kappa och limma. Då jag började med mitt projekt hade jag aldrig limmat en enda rörskarv, men det fungerade hur bra som helst. Inte ett enda läckage vid första försök, det får vara godkänd!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad matez

SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #11 skrivet: mars 24, 2014, 15:04:26:26 »
Har kollat igenom din byggtråd ordentligt nu.  O0 Men ser gärna också bild på rördragningen du gjort. Nu har jag mätt exakt 3,5m från sandfilter till vp.
Desstom står sandfiltret inne ca 1,20 under marknivån ute där vp ska stå.
Dock är det väldigt bra tryck i cirkulationen så det ser jag inte som nåt bekymmer.

Men en annan sak jag stötte på, är ju att de befintliga hålen ut ligger ca 20-30cm från marknivå, (båda hålen på samma höjd) och värmepumpens anslutningar kommer bli en bit högre upp ju. Inte så kul att borra 2st nya med den storleken i betong.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #12 skrivet: mars 24, 2014, 17:33:10:10 »
Här har du några bilder på hur det ser ut hos mig. Jag ser nå att jag la in en skruvkoppling på röret så att det är enklare om jag måste koppla bort pumpen.
Tog också några bilder på mina "stygga" slangar, så ser du hur stor skillnaden är.
Tror inte det er något bekymmer att dina befintliga hål ligger på en annan höjd.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad TommyC

SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #13 skrivet: mars 24, 2014, 18:04:46:46 »
Vilken effekt du behöver på värmepumpen beror förutom på poolens storlek framförallt på hur bra isoleringen fungerar samt hur lång säsong du tänker köra. Jag stod inför samma dilemma för ett år sedan och landade på 9,2 kW till 31 kubikmeter. I vårt fall är en kortsida dåligt isolerad men å andra sidan har vi pooltak. Vi ångrar inte valet av den större värmepumpen. De flesta rekommenderar 6-7 kW till en så liten pool.

När dygnsmedeltemperaturen i luften sjönk ner mot 10 grader i september höll vattnet 28 grader. VP gick max 11 timmar per dygn styrt via timer. 25-28 september hade dygnsmedel legat på 5-7 grader och vattentemperaturen var 28 september nere på 24 grader. Då tog vi sista doppet för året och stängde sedan poolen.

Jag tror som Rickard skriver att man oftast får vad man betalar för så det blev en G&J. Om 10 år kan jag berätta om det var rätt val.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad matez

SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #14 skrivet: mars 24, 2014, 19:58:37:37 »
Supertack för bilderna JE!
Stor skillnad på rör och slang, men jag avvaktar så länge med att köpa rör/slang.
Men visst går det att koppla 50mm flexislangen rätt in i vp?

Jag har iaf beställt en Luxlama Professional LX09HP och en by-passventil nu.
Så nu är det bara att vänta och se hur den fungerar inkopplad och i drift. :)

TommyC, jag antar att LX09HPn klarar mina behov. Isoleringen tror jag fungerar rätt så bra också. Dock så är ju pooltak säkert massvis gånger bättre än solfolie som jag har. Men jag hoppas iaf på det bästa, men dom flesta jag pratat med har rekomenderat en 9kw värmepump och säger att det ska funka kanon.

Angående badsäsongens längd så hade jag tänkt starta upp i mitten/slutet på maj och kanske köra en bra bit in i September, beror ju såklart på hur vp sköter sig och hur länge den vill hålla värmen i vattnet. :)

Ska man undvika att köra en värmepump på natten? Verkningsgraden är ju sämre och så har jag hört när man rör om vattnet med cirkulationen så kan det få en bitvis kylande effekt. Om det stämmer har jag ingen aning om alls :P
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #15 skrivet: mars 25, 2014, 00:04:16:16 »
Bara trevligt att kunna bidra!
Inga bekymmer att dra slang hela vägen till pumpen om du önskar det. Där du kan limma rör, kan du också limma slang, så länge du inte menar PEM slang! Där funkar inte limning speciellt bra!
Jag har aldrig hört om att man inte skal köra VP på natten. Om du inte gör det kommer det att ta låååång tid att få upp värmen i poolen på våren, det är jag rett så säker på.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad matez

SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #16 skrivet: mars 25, 2014, 08:16:56:56 »
Okej, har du någon styrning på cirkpump/vp? Issåfall hur länge per dag kör du cirkulation? Eller är allt igång dygnet runt? Stänger man av cirkpump manuellt så stannar ju vp automatiskt. Dock försöker väl vp återstarta med jämna mellanrum? Tänkte om det sliter nåt extra typ. Förstår att vp  lär gå dygnet runt ett par dygn för att komma upp i önskad temp. Kul att veta hur du kör eftersom vi kommer köra på samma märke av vp :)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #17 skrivet: mars 25, 2014, 09:16:32:32 »
Jag har bara kört en halv säsong, så jag kom aldrig in i detta med styrning m.m. Allt gick dygnet runt. Jag har satt in en timer i proppskåpet, så jag kan tidsstyra pumpen, och jag har också en pump som kan varvtalsstyras, (2000 / 2430 / 2830 rpm). Det jag gjorde under vanlig drift istället för att stanna pumpen var att sänka varvtalet. Även på lägsta inställningen hade jag flöde nog genom VP'en, så den fortsatte snurra. Vid lägsta varvtal drar pumpen bara 0,28kw istället för 0,75kw, så jag tycker detta alternativet är bättre än att stanna och starta pumpen. På så sett kan min VP gå när det är behov för tillskottsvärme, jag har ett konstant flöde genom UV lampan, så jag tror detta är bättre for min del. (Understryker att jag tror detta, jag har inget som underbygger detta på något vis.)
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad matez

SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #18 skrivet: mars 25, 2014, 11:56:27:27 »
Det får bli lite av att prova sig fram helt enkelt :) Det allra bästa är väl om cirkulationen är på så mycket som möjligt, och värmepumpen kan tillföra värme varje ggn det behövs. Så är man ju garanterad en varm pool även tidigt på morgonen. Så i början får allt gå dygnet runt, sen får man se på förluster osv med grejerna avstängd under en natt tex.

Har iaf införskaffat ett tidrelä och kontaktor idag, (eftersom cirkpumpen har 3-fas) så att jag kan styra både cirkpump och värmepump på klockslag om det behövs.
Så att först bryts strömmen till cirkulationspump och då stannar ju vp när flödet försvinner, sen efter ca 3-5min bryts strömmen till vp. (Så att den slipper försöka återstarta flera ggr)

Misstänker att det är bästa lösningen, istället för att om värmepumpen står och går bara pang bryts strömmen och nånting slits pga det.
Kan ha fel men det är min teori :)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Val av storlek/poolvärmepump
« Svar #19 skrivet: mars 25, 2014, 12:03:49:49 »
Jag er ingen expert på VP'er, men jag upplever inte att pumpen försöker starta om flödet är för lågt. Det kommer en fel kod på kontrollpanelen, och det värkar som att inget händer för flödet är tillbaks, och har stabiliserats.
Fråga leverantören kan jo vara ett alternativ?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag