CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex pool, första sommarens erfarenheter.  (läst 20771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CBLin

  • Gäst
CBLin
Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« skrivet: augusti 06, 2013, 00:07:48:48 »

Hade funderat på att köpa en badtunna eller ett SPA bad men viste inte hur mycket vi skulle bada eller om vi skulle gilla det, dessutom så kostar dom rätt mycket också. Kände inte heller till att det var så billigt med ovanmarkspooler och att det var så enkelt att sätta upp dom, så när jag såg en INTEX pool 305*76 för ca 700kr på Barnens hus så slog jag till för att testa.

klippte gräset och körde en runda extra med trimmern, sen så la jag ut en pressening och ställde poolen på den, det fungerade bra och vi har inte kännt av nån rutten gräslukt heller. Poolen var dessutom extremt lätt att montera.

Det enda negativa var att poolen var rätt kall på mitt på dagen och att den tapade rätt mycket värme över natten, vi hade 25grader sent på eftermiddagen och på morgonen därpå så var det ca 21. Temp mätt efter att pumpen snurrat en stund och blandat runt vattnet en stund. 

Hittade ett intex tillbehör "bubbelplastfolie" som man lägger på toppen av vattnet och sedan sätter man på pool överdraget. Nästa morgon kännde man att bubbelplast mattan var ljummen och pool vattnet var ca 24grader istället för 21. En otrolig förbättring då jag tycker 21 är för kallt och att vid 25 så börjar det bli skönt (badkruka :). Hur som helst 250kr var en mycket bra investering även om det är en enkel bubbelplast som kostar 30kr att tillverka.

Efter ca en månads badande så blev vattnet lite grummligt så jag hällde i "klar pool medel" som ska klumpa ihop små particklar till större klumpar, det resulterade i att vattnet blev ännu värre nästan mjölkigt, körde originalpumpen 24 timmar men det gav ingen förbättring. Åkte till Rusta och såg att dom precis hade halva priset på sandfilterpumparna så jag köpte en sådan och kopplade in den, efter ca 2 timmar var vattnet som nytt igen.

Så en sandfilterpump och en bubbelplastfolie är väl värt att lägga extra pengar på.

Då min lilla pool inte har skimmer så köpte jag en INTEX hov för att kunna plocka upp insekter och löv från poolen. Problemet var att nätet är väldigt grovmaskat och mycket åker rakt igenom annars var teleskop skaftet väldigt bra då man lätt kan dra ut det i tre delar och låsa dom till rätt längd. Klart prisvärt för större smuts saker i stora pooler, men köpte en billig hov på Toys R US med ett mer finmaskig nät som fungerar perfekt även för botten smuts.

Helhetsmäsigt så är det en av dom bästa och mest prisvärda produkter jag någonsin köpt.

I morgon på "barnens hus" höst rea så ska jag köpa en större pool 450*102 och den kommer att kopplas upp nästa sommar. Kommer även att köpa en saltvatten klorinator då många rekomenderar det samt en en luftvatten värmepump, eventuellt en billig från Jula, eller om någon på forumet kan rekomendera nåt annat som är någorlunda billigt och mobilt typ lätt att ställa in i förådet på hösten.

Tänk om dessa pooler funnits då vi vuxna var små, så billig enkel och smidig. Och tröttnar man är det ju bara att plocka bort den. Säljer man huset så kan eventuella köpare som inte vill ha pool lätt ta bort den så den påverkar inte hus värdet negativt som en riktig pool kan göra.

Syftet med tråden är inte att diskutera/argumentera för/emot vissa märken utan att helt enkelt skriva in era åsikter och erfarenheter om eran INTEX pool och dess tillbehör samt tips och trix för att få den att fungera bra. 

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2013, 08:35:25:25 »
Kul att ni får ett mervärde på sommaren nu med den :) Tycker precis som du att det är helt suveränt, men nu är min lite större 5,49x274x132  8)

Solfolie är ett måste, annars tappas det flera grader under natten som du säger.
Jaha... Du fick tag på sandfilterpumpen för typ 995kr från Rusta? Jag försökte men de var slut överallt :(

Jag har oxå samma problem med håven som du, jag har främst problem med björk-frön som håven inte fixar. Någon som vet var man hittar en finmaskig håv?

Jag har även en VP från Jula, och den värmer på ganska bra nu. brukar vara 27grader när jag vaknar och 29-30 på dagarna :) Jag har insett att under 28 grader är för kallt för mig, forumets största badkruka?

Intex saltklorinator är helt suverän, jag har den och så enkelt och smidigt !

Utloggad TommyC

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2013, 09:12:50:50 »
Jag har oxå samma problem med håven som du, jag har främst problem med björk-frön som håven inte fixar. Någon som vet var man hittar en finmaskig håv?
Den här har inga problem med björkfrön: http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-och-poolvard/poolvardsutrustning/lovhav-djup-modell-4900105
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

CBLin

  • Gäst
CBLin
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2013, 11:04:21:21 »
Kul att ni får ett mervärde på sommaren nu med den :) Tycker precis som du att det är helt suveränt, men nu är min lite större 5,49x274x132  8)

Solfolie är ett måste, annars tappas det flera grader under natten som du säger.
Jaha... Du fick tag på sandfilterpumpen för typ 995kr från Rusta? Jag försökte men de var slut överallt :(

Jag har oxå samma problem med håven som du, jag har främst problem med björk-frön som håven inte fixar. Någon som vet var man hittar en finmaskig håv?

Jag har även en VP från Jula, och den värmer på ganska bra nu. brukar vara 27grader när jag vaknar och 29-30 på dagarna :) Jag har insett att under 28 grader är för kallt för mig, forumets största badkruka?

Intex saltklorinator är helt suverän, jag har den och så enkelt och smidigt !

Såg att sandfilterpumparna tog slut på Rusta men någon dag senare fanns fler på hyllan. Kan vara värt att kolla igen eller be butiken kolla om den finns på lager i annan butik.

Hur fungerar det med Jula VP, såg att den vill ha ett Vattengenomströmning: 1,73 m³/t och tror att sandfilterpumpem ger 8,3 m³/t. Det kanske går att köra ändå.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2013, 11:48:43:43 »
Såg att sandfilterpumparna tog slut på Rusta men någon dag senare fanns fler på hyllan. Kan vara värt att kolla igen eller be butiken kolla om den finns på lager i annan butik.

Hur fungerar det med Jula VP, såg att den vill ha ett Vattengenomströmning: 1,73 m³/t och tror att sandfilterpumpem ger 8,3 m³/t. Det kanske går att köra ändå.


När köpte du sandfiltret? (jag kollade förra helgen tror jag det var)

Precis, VP 1,73m3/h och min pump pumpar 5,7m3/h men det går bra. Jag får då delta på 1 grad (dvs 1 grad varmare vatten ut än in, många säger att optimalt är 2 graders delta) 8,3m3 kanske blir för mycket... det låter jag vara osagt.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2013, 11:52:50:50 »
Hallå på er

Vi har med en Intex Ultra Frame 488x120cm, den grå varianten. Kör med sandfilter och egenbyggd solfångare + solfolie + skimmer och bottendamsugare.
-Sa själv till min sambo senast i går när barnen busade i poolen att detta måste vara vår bästa investering.
-Håller fullständigt med. Tänk om det fanns när vi var små.
-På den tiden fick man cykla nästan en mil till grannbyn för att bada och sen hem igen. Efter det var man så varm så att man med lite tur hittade någon förälder eller granne som hade vattenspridaren igång.

Vi har njutit enormt av vår i sin enkelhet fantastiska pool och har toppat temperaturen på 29 grader, men normalt ligger vi på 26-27 grader med enbart solfångaren.

Vad det gäller flödet i VP så löser man det med en bypassventil.


 
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad TommyC

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2013, 11:57:55:55 »
Om du behöver justera flödet genom VP ska du installera en s k bypass. Då går det även att stänga av cirkulationen via VP och köra resten av systemet utan VP t ex om VP behöver servas. Blir flödet rätt ändå så kan man ju skippa bypass.

Den här bilden från Erik N visar hans bypass http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8320.msg61559#msg61559
De tre ventilerna med röda handtag överst i bild ingår i bypass.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2013, 12:02:44:44 »
Intressant det du nämner om Delta-värdet.

-Min egenkonstruerade solfångare ger 8-900L / timma, dvs 0,8-0,9 m³/h

-Som mest har den gett ca +4 - 4,5 grader varmare vatten ut på sekundärsidan.
-Även om jag envisas med att köra den på timer istället för termostat så har den ännu inte gett kallare på sekundärsidan, dvs. den kyler aldrig vattnet under sin gångtid 08,00 till 19,30.
Det kan däremot hända att den enbart ger +0,1 - +0,5 vid dagens start och på kvällen eller vid en molnig dag, men jag får nog vara ganska nöjd trots allt.
Dock ska sägas att den cirkulerar bara halva volymen som passerar VP-n från Jula som ni diskuterar.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2013, 12:07:18:18 »
Här finns en förklaring på bypasskopplingen.
Jag kör själv med denna till min solvärme

http://www.poolklor.com/product_info.php?cPath=27&products_id=158
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad JohanW

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2013, 12:49:59:59 »
Precis samma erfarenhet av första sommaren. Samma pool (305cm Intex)och soltäcke. Köpte ett sandfilter direkt på Blocket för 300:- men det var nog inte helt OK men klarade två månader och gav mig bra erfarenhet med hur det funkar då jag fick trixa lite med det. Sen fick jag tag i ett nytt Intexfilter på Rustas rea för 995:-. Verkar väldigt gediget för dom pengarna. Även håven har jag upptäckt att man behöver en mer finmaskig. Köpte i början av sommarn även en grundsats El Nino men har inte fått upp det då jag ville ha det på taket och inte fått till det med pumpen än. Kommer dock inte att uppgradera till större pool då minsta barnet är "bara" 4år och jag byggt en grund som jag inte orkar göra om (grävt bort gräs, jämnat, markduk, ram i tryckimpregnerat, 5cm EPS, konstgräs). Vi har denna fina sommar konstaterat som ni att detta nog vara bästa investeringen på länge. Då bor vi ändå bara 10min cykling från stranden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag