Kan inte detaljerna men principen (tror jag) är
- Storleken på vxlaren ger hur många kW den kan föra över från varma till kalla mediet.
- Flödet på varma sidan ger hur mycket energi som kommer till vxlaren (givet att vi pratar om samma temperatur). Förmodar att 2kubik/h ger dubbla mängden mot 1kubik/h.
- Flödet på poolsidan har oxå en påverkan men jag har absolut ingen koll på hur den mattematiska formlen ser ut.
Kolla specen längre ner i pdf dokumentet så ser du denna vxlares prestanda, den kanske kan ge några hintar.
http://www.elecro.co.uk/images/data_sheets/elecro_g2_heat_exchanger_data_sheet.pdfVissa fabrikat av plattvärmevxlare verkan man kunna bygga ut (fler plattor) om man inte är nöjd med effekten, vet inte om det gäller alla. Rör/tub är i den storlek den är och går inte att göra något åt, mer än att man köper ny. Om man inte är nöjd.
Nu när jag köpte ny vxlare tänkta jag så här:
Tappar 1,3grad per natt (dygn)
poolen är på 24,3 kubik
kostar 1,16kW att värma 1 kubik med 1 grad
Mitt behov är 24,3*1,16 = 28,2kW * 1,3 grader = 36,6kW/dygn
Eftersom jag inte vet hur flöden påverkar så förbisåg jag den.
Beroende på hur lång tid man vill att det ska ta att värma poolen samt vilken framledningstemperatur man har kommer man fram till lämplig storlek. Sen finns det givetvis begränsningar i att min bv inte kan leverera mer än ca 11kW.
Efter att frågat på
varmepumpsforum.se och sedan surfat priser på webben. slutade det med att jag beställde en 122kW i England, till ett pris som är lägre en vad den minsta fjuttiga vxlare kostar här hemma. Väntar på leveransen och kommer givetvis att lägga in en blänkare i forumet när jag vet skillnaden med att gå från en 40kW vxlare till en 122kW.