Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Diskussionen i länken ovan verkar föreslå en helt annan strategi för rening. 3-4ppm fc är ju skithögt, jag har 0,5ppm. Inte skulle jag vilja öka det med 600% bara för att kunna ha högre cya (och i mitt fall ev minska klorförbrukningen.
Erica, jag tror att solen bryter ner kloret även genom ett pooltak. Min blåa solfolie tar bort ca 75% av solens nedbrytning av kloret, och ett transparent pooltak borde släppa igenom mer av solstrålningen? I övrigt håller jag med dig .
Med en särskild UV blockerande behandling av ett pooltak så borde det ju stoppa solens effekt som ni säger.Du missar lite av poängen tycker jag. Om du har 0,5ppm fritt klor utan cya alls, så är det 5ggr starkare än om du har 3ppm fritt klor och 30ppm cya, dvs hår, skinn, baddräkter angrips 5 ggr fortare i din pool än i en pool med cya och högre halt klor. (Klorets effektivitet är omvänt proportionellt mot cya halten).Detta är dock som du säger en annan strategi för rening än vad som oftast lärs ut. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att säga att det stämmer till 100% eller att rekommendera andra att gå emot våra gängse rutiner och anpassa klornivån efter cya halten. Det verkar dock mkt väl underbyggt både från ett teoretiskt kemiskt perspektiv och från praktisk erfarenhet av dem på forumet.
"Snabbklor" är ofta diklorisocyanursyra (t.ex. Folkpools Snabbklor är diklor), och det ökar cya halten t.o.m. snabbare än veckopuckar gör.