VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013  (läst 59769 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

Det ska vara dränhål i hörnorna på poolen, rakt genom plattan (även om det nu inte var exakt det som jens frågade om)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Föresten,, ingen liner ännu :(
Var ett 10cm fräscht snötäcke utanför dörren imorse :(

Sen har vi kvar att koppla in hela teknikdelen oxå,, o karln jag har har fått för sig att vi måste putsa klart väggen i källaren där innan vi börjar koppla ihop nåt.... suuuck... fast när man tänker efter lite närmre så låter det ju rätt så smart ändå....  <love>
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Det ska vara dränhål i hörnorna på poolen, rakt genom plattan (även om det nu inte var exakt det som jens frågade om)

Ahaa, ja nä det har vi inte ännu i alla fall. Finns det inte risk för att det vid ett tillfälligt stort vattentryck utifrån kan komma in mer vatten om man har dessa hål?
Eller är nyttan större att ha dem än att inte? :)
Är det utifall man har hål i linern som det skall kunna rinna bort vatten eller är det pga ev. kondens.. eller varför har man hålen... som sagt, man får ju förlita sig på allas erfarenheter här inne så lite tips ang dessa hål skulle varmt emottagas  :)
/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad MathiasS

Om det kommer in vatten i dessa hål har du större problem..... Dräneringen ser till att det rinner UT vatten. Avsikten med dessa hål är att släppa ut vatten som hamnar bakom linern av ett eller annat skäl. Dels är det ju inte perfekt tätt i hörnorna, dels kan det bildas kondensvatten som ska ledas bort.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Om det kommer in vatten i dessa hål har du större problem..... Dräneringen ser till att det rinner UT vatten. Avsikten med dessa hål är att släppa ut vatten som hamnar bakom linern av ett eller annat skäl. Dels är det ju inte perfekt tätt i hörnorna, dels kan det bildas kondensvatten som ska ledas bort.

Du menar alltså att om det skulle vara så att det mot förmodan skulle komma in vatten genom dessa dräneringshål så är mina problem runt poolen större ... Alltså då skulle jag ha stora problem med att dräneringen runt och under poolen inte fungerar som det ska?
Tack för input :)
/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad MathiasS

Ja. Vatten ska inte komma in där eftersom din dränering ska leda bort vattnet mycket längre ner.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #46 skrivet: mars 24, 2014, 19:31:01:01 »
Jag har i stort samma konstruktion som er, och jag borrade ett 20mm rakt genom plattan i varje hörn. Det synas inte alls när duken är på plats. Fram med borrhammaren!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Ja, verkar som att vi lär göra det då :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #48 skrivet: april 14, 2014, 14:12:56:56 »
Hej Kakan! Fråga angående gjutningen av väggarna, vilken betongkvalite använde ni? Planerar att gjuta nu på torsdag och betonggubben verkade rätt tveksam till att man skulle kunna gjuta med "öppna förbindelser" mellan ytterväggen och grunddelen.

Hans förslag var därför att använda en stabbigare betong i de första skiften och sen den "vanliga" i de övre. Hur gjorde ni?

Tacksam för svar.

Mvh,
//Jens

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej Kakan! Fråga angående gjutningen av väggarna, vilken betongkvalite använde ni? Planerar att gjuta nu på torsdag och betonggubben verkade rätt tveksam till att man skulle kunna gjuta med "öppna förbindelser" mellan ytterväggen och grunddelen.

Hans förslag var därför att använda en stabbigare betong i de första skiften och sen den "vanliga" i de övre. Hur gjorde ni?

Tacksam för svar.

Mvh,
//Jens

Hej Jens,

Vi hade samma betong i allt. Kommer inte ihåg vad det var för kvalite nu, men det ville bösa över litegranna i ena hörnet där det var öppet mellan grunddelen och kanten av GT-hyllan,,
Kolla bilden o längst ner till höger, där ser man lite där betongen tränger ut (egentligen var det i det vänstra hörnet det läckte över (för mycket) men jag hade ingen bild på det),, jag höll emot där en liten stund med en spade (Då stannade det av) och så fyllde vi runt ett varv innan vi gjöt resten av trappdelen om jag minns rätt.

Hoppas det är svar nog och jag hoppas att er gjutning går jättebra!!! håller tummarna, det är lite pirrigt!!!
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag