Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Visst, de få som har automatisk reglering av pH behöver kanske inte bry sig om Alkaliniteten, mitt svar var mer generellt, då just alkaliniteten är viktigt för att få ett stabilt värde för de som doserar manuellt.Och det kan gå rätt mycket höj alka i en pool med nytt vatten, vilket kostar en slant.Normalt alltså, chockklorering, alkalinitetsjustering, pH-justering, flockning - burkar kosta ca 1000 kr i en pool på 4 X 8 meter.Med autodosering blir det billigare, men då koster det ju å andra sidan avsevärt mycket mer i investering.Driftskostnaderna i en autodoseringsanläggning blir något lägre, men underhållskostnaden gör ändå att det nog troligen aldrig betalar sig, om man nu inte värderar "lindrigheten" med att slippa lägga i ett par klorpuckar i veckan högt.
Jag glömmer aldrig hur jag fick labba med pH innan jag lärde mig vikten av alkalinitet, en dl höj eller sänk pH kunde göra att det gick från att vara för högt till att vara för lågt.Det blev kraftiga svängningar.Nu tror jag iofs att det rekommenderade värdet är onödigt högt, kanske för att de skall få sälja kemikalier, men har man som i Piteå Kommun väldigt lågt (0?) alkalinitet så behövs det några kilo höj alka innan pH blir någorlunda stabilt och lätt att justera.