CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Murphys lag  (läst 6361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotte i Linköping

Murphys lag
« skrivet: maj 14, 2013, 12:16:33:33 »
Innan vi bestämde oss så läste jag massor av byggtrådar och inlägg här. Allt verkade så smidigt.På två veckor skulle vi ha vår pool badklar! Nej, jag läste kanske inte mellan raderna men övervägande så är det positiva byggen. Och tur är väl det. Eller?

Ibland undrar jag vad vi har gett oss in i. Det vilar en förbannelse över vårt poolbygge. Den där Murphy är inte att leka med.

Det började bra. Grävaren var tilltalad. Offert kunde han inte lämna men gav mellan "tumme och pekfinger" hur mycket det skulle kunna gå på. Han skulle komma första helgen i juni och gräva. Det skulle vara klart på en vecka. Han kom i början av augusti när vår semester var slut. Lämnade efter sig en enorm grop, en hög med jord (de andra hade han kört bort) och en fet räkning, som hamnade närmare lillfingret än mellan tumme och pekfinger. Det blev visst lite dyrare än han hade trott från början.
Nåväl, vi sa upp bekantskapen med honom och fortsatte själva. Underarbetet tog sin tid, inte var det lätt att padda stenmjöl på styrolit! Det hoppade ju bara runt! Till slut var det någorlunda jämnt och kriget med plåten kunde börja. Ja här flöt det väl på rätt ok om man bortser från att vi fick ta det på helgerna och hösten kröp allt närmare. Vi började gjutningen runt poolen och där kom nästa aber. Hålet var väldigt mycket större än de rekommenderade 30 cm. Så vi köpte spånskivor och satte som ett skal runt poolen. Linern sattes i, två gånger, men alla veck gick inte få väck. En rörmokare kom och fixade rören till pumpen så att det skulle bli ordentligt gjort, men vi fick inte igång cirkulationen. Vintern kom, poolen tömdes på en del vatten och allt låg i ide.

Nu är våren här och arbetet är påbörjat igen. Gjutningen fortsätter och nu börjar vi se ljuset i den tunneln. Det var ju hur mycket arbete som helst! Så till cirkulationen. Vi tog ut en "äkta" poolkille osm tittade på det och undrade över rören. De var tydligen inte tätade som de skulle och dessutom hade fel sorts rör använts av rörkillen, som i efterhand när vi kontaktade honom erkände att han är duktigare på värmepumpar och rör i hus och inte poolrör.

En koppling gick självklart sönder mitt i alltihop och det är ingen standard utan måste beställas från poolfirman vilket tar extra dagar.

Så till återfyllningen. Det måste till en maskin för att putta ner den. Som väl är verkar det som att vi har en granne som kan hjälpa till med det! Sedan ska soldäck byggas och trädgården fixas till, för den existerar inte längre :(

Det känns som vi aldrig kommer bli klara, det händer något hela tiden :( Har allt verkligen flutit på hela tiden för er? Ibland önskar jag att vi kunde knäppa med fingrarna och ta hit någon som kan fixa klart åt oss men det fixar inte ekonomin. Budgeten har redan sprängts flera gånger om.

Nu behöver jag pepp och kanske någon dråplig historia som jag kan få skratta åt!

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murphys lag
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2013, 13:54:34:34 »
Jag tror att de flesta har liknande historier, om inte hela så i alla fall delar av bygget. Det är nog få som har en helt klockren installation. Det där gäller ju vad man än ska göra/köpa/bygga. Husbyggen strular, nya bilen är det fel på o.s.v.

Just schaktarbetena kan man nog säga att de flesta här har synpunkter om både utföranden och kostnad.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Murphys lag
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2013, 14:37:17:17 »
1. Liner med missfärgning från fabrik. Ny liner levererad till 0 kostnad.
2. Centralventil på Astral Cantabric höll ej tätt vid uppstart. Utbytt mot ny som fungerar perfekt.
3. Värmepump som frös sönder (mitt fel). Försäkringsärende och ny pump på plats nu.
4. En sten i stensargen hade sprickor vid leverans, utbytt.
5. Vattenpump som snurrade åt fel håll i en vecka (?) innan jag fattade att jag kopplat fel.
6. Kemdoserutrustning som strular, oklart om det är jag som är dum eller saker som inte fungerar korrekt.

Vad säger man, shit happens. Några saker här är mitt fel, andra saker är sådant som händer, har inte anledning att skylla på någon. Det viktiga för mig är istället att ärendet hanteras ok när man rättar till det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Shankly

SV: Murphys lag
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2013, 14:55:38:38 »
Vill inte vara den som är den, men.... Hade min grävhjälp inte kunnat ge mig en vettig offert eller fått förhinder med mer än ett par dagar förre sagt startdatum hade jag gått vidare till nästa.

Hursomhelst hoppas jag det ska gå bättre för er i år.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Murphys lag
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2013, 17:35:01:01 »
Största problemet för oss var att hålet för poolen blev djupare än vad som var sagt från början och det gick inte att köra in mer stenmjöl när det väl uppdagades. Jag fick helt enkelt tänka om lite när det kom till trallbyggandet. Blev dock bra till sist. När allt är klart så glömmer man ganska fort problemen som var.
 
Nu har ni ju haft era problem och resten kommer garanterat gå som en dans O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Murphys lag
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2013, 22:08:29:29 »
Nu har jag nog från början haft ett lite annat tidsaspekt, jag trodde inte jag skulle bada inom två - tre veckor. Nu var det lite annat som skulle fixas innan jag kunde bygga poolen, som att bygga ett garage med källare da min tomt är en enda stor slutning på den sidan garaget och poolen skulle byggas. Vet inte om du blir peppad eller inte, men jag började när jag var 46, och målet är att allt ska vara klart innan jag fyller 50! Jag har ungefär 461 dagar kvar, så än så länge ser jag ljust på detta. Största förvåningen så långt är nog hur otroligt lite grus det egentligen går på en lastbil! Da jag skulle fylla framför garaget trodde jag att det skulle räcka en bra bit med bil och släp, men dom fick köra skytteltrafik resten av dagen för att fylla gropen. Största besvikelsen så långt är gjutningen av poolplattan och garagegolvet. Jag anlitade en firma för att göra detta da det blev allt för mycket att blanda själv i min trogna tombola. Räknade ut att jag fick köra kontinuerligt i 3-4 dygn med tombolan för att blanda samma mängd som dom sprutade ut med pump bil på 30 minutter. Inte aktuellt! Enda kravet jag hade var att garagegolvet skulle vara av en sådan kvalitet att jag kunde lägga granitkakel. Detta skulle inte vara något problem alls. Resultatet är så dålig att jag troligen måste flytspackla hela garaget innan jag kan kakla. Flytspackel till 50 kvm är tyvärr inte direkt gratis. Nu har jag inte startat poolen, så det kan komma stora överraskningar innan allt är klart, så jag får eventuellt uppdatera vid ett senare tillfälle om det händer grejer som kan få deg att skratta.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murphys lag
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2013, 23:51:45:45 »
Citera
Enda kravet jag hade var att garagegolvet skulle vara av en sådan kvalitet att jag kunde lägga granitkakel. Detta skulle inte vara något problem alls. Resultatet är så dålig att jag troligen måste flytspackla hela garaget innan jag kan kakla.
Det där är min största mardröm, därför gör jag ofta så mycket jag kan själv. Man hör så mycket om icke kunniga yrkesmän så att man blir mörkrädd. Jag har haft tur hittills, garageplattan blev slät som en barnrumpa när de göt den, han som putsade trappen i poolen visste också vad han gjorde. I övrigt har jag gjort det mesta själv.

Huset var nyckelfärdigt när vi byggde för 12 år sedan. Bottenvåningen byggdes i fabrik i Småland, den är helt OK. Fascinerande att man kan fixa kakel, alla vitvaror och sedan transportera som ett stort dockhus. Men övervåningen byggdes/inreddes på plats och där kan jag säga att jag nog hade gjort det 10 gånger bättre själv. Men när jag skulle ha blivit klar det vet jag inte, inte tills vi skulle flytta in i alla fall.

Nu har jag bara gamla bilar, men alla reparationer gör jag själv. Delarna vid reparationer blir blandat original, Mekonomen, Auto-Herba och Biltema beroende på pris och kvalitet. Eller begagnat via någon skrot.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: Murphys lag
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2013, 09:53:18:18 »
Tack för era svar. Ibland måste man få gnälla av sig lite. Jag är otålig av naturen, men när man är två som jobbar heltid, tre barn och en hund räcker inte alltid tiden till och det är så mycket man vill/måste göra! Missöden är ju inte roligt, och nej jag blir ju inte gladare av att läsa hur det har felat för andra. Men det känns ändå skönt att veta att vi inte är helt udda som försöker ge oss på något vi inte kan...  <hmm>

Nej poolen blir inte klar till sonens konfirmation, men kanske till midsommar!? Badklar i alla fall.  Ni kan väl hålla en tumme eller två att det går framåt nu?  ;)

Utloggad MathiasS

SV: Murphys lag
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2013, 10:30:18:18 »
En klok gubbe sa en gång till mig att "framgång ska mätas i din förmåga att nå egna uppsatta realistiska mål". Underförstått, det är meningslöst att tävla med grannen om vem som har snabbast bil eller störst pool. Det finns alltid någon som har det "bättre".

I stora projekt är det viktigt att ha detta i åtanke. Tydliga realistiska delmål och tillåta sig att vara nöjd med att uppnå detta även om hela projektet inte är klart.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steffe

SV: Murphys lag
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2013, 10:39:30:30 »
Hade gladligen delat med mig av mina egna missöden när det gäller byggandet av min pool, men jag har valt att selektivt förtränga dessa.  ;D

För att bygga vidare på MathiasS visdomsord så är mitt motto "om man inte har några förväntningar så blir man aldrig besviken". Det gäller att lägga ribban lågt.  ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag