Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej hej!Jag sitter och klurar i väntan på att den sabla vintern ska släppa taget om min i princip bottenfrysta pool.Det jag sitter och klurar på är, finns det någon ekvation (läs formel) för att beräkna hur mycket klor som behövs per liter vatten, givet en fördefinierad PH-nivå, för att ha maximal renings-effekt?Det jag tänker är att givet en viss styrka på kloret, då borde man kunna (teoretiskt) beräkna hur mycket klor man måste pytsa i givet parametrarna ORP, PH och vattenmängd (total mängd i hela poolen dvs).Jag har googlat på det men inte hittat något användbart, bara att man ska mäta för att se själv hur mycket man behöver hälla i för att uppnå vad som anses maximal rening...Nån som är lite clever och kan förklara?Som ni säkerligen har klurat ut så är jag på jakt efter något smart automatiserat, lite smartare och bättre än det som finns på marknaden idag. Inte för att sådana lösningar inte är smarta, men för att kunna bygga in det med annan automation i hemmet./Karl