CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klordoserare  (läst 12013 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
Klordoserare
« skrivet: maj 11, 2008, 12:19:12:12 »
Hej igen
Ska man satsa på en klordoserare som jag sett finns eller ska man lägga i bräddavloppet som jag sett andra gör?
Mvh Stefan

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klordoserare
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2008, 12:28:23:23 »
Klordoserare som håller en jämn nivå på kloret är inte fel. Speciellt när man har varmt i vattnet så "smälter"
puckarna lite fort och ger iallafall för mig en lite hög klornivå. Ibland känns det som om man bör ta av täcket bara
för att "vädra" ut lite klor. Har även haft lite problem med grönhåriga döttrar (två blondiner). Vår installation börjar bli lite
trång så jag har svårt att få dit en klorinator på rätt ställe annars hade den varit där redan.

Också skönt om man reser bort att veta att vattnet hålls algfritt.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Klordoserare
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2008, 12:33:53:53 »
Tack Housedad,
nu när man gör installationen är det ju bra att få med så mkt som möjligt så att man slipper att ändra en massa vid senare tillfälle.
Jag hade faktiskt tänkt att förbereda för solfångare med 2 st kulventiler med, vad jag har läst här på forumet så tycker dom flesta att värmepump är förstavalet och solfångare något man kan satsa på senare.
Därför satsade jag på en värmepump och tar solfångarna senare.
Finns det någon som har bra tips till mig är jag MKT tacksam och öppen för förslag.
Mvh Stefan

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Klordoserare
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2008, 12:45:19:19 »
Anbefaler også klordoserer, bruker veldig lite klor og er grei å justere inn nå en får litt erfaring.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Klordoserare
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2008, 17:16:56:56 »
hej på er
vilken typ/storlek på clordoserare rekommenderar ni samt var köper man den.
mvh//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Klordoserare
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2008, 08:28:50:50 »
Bif. exempel som fungerar u.a.
Kör själv med liknande klorerare / klorinator (min anskaffningskst. ca. 1.000:- men finns många modeller, sök t.e.x. på nätet "automatiska klordoserare" och välj bland utbuden.)

Installeras enkelt på returledningen. (alt. med by-pass så flödet kan "finjusteras/regleras ytterligare - bra om man t.ex. har stor genomströmning och inte vill strypa flödet för mycket genom att doseraren justerats ner så kan då övrigt vatten passera via by-passreturledning.
Detta klarar oftast kloreraren av i sin egen konstruktion men jag ville, i mitt fall med 11-kubiks timflöde, kunna justera valfritt och aldrig riskera få "genomflödesflaskhalsar" - tycker det var skillnad och efter by-passinkoppling enklare att fintrimma/balansera hela flödesslingan)

Efter småjusteringar av vattenflödet doserar min exakt åtgång för poolstorleken och jag behöver aldrig fundera på kloreringen mer än max. 1 gång/månad (självvalt/egenkontroll) - min behållare klarar uppskattningsvis ca. 16 puckar = drygt 8-10 veckors behov i ca. 50 kubikspool - summerat rekommenderas klordoserare och kopplat på returledningen får man kloreringen mest effektiv och som rekommenderat, dvs. efter filter, värmeväxlare etc.

Bif. länk som exempel http://www.poolx.se/katalog/pool-guiden-07.pdf (se sid. 55).

Lycka till!
« Senast ändrad: maj 15, 2008, 23:34:38:38 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Klordoserare
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2008, 15:34:21:21 »
Hej,
En klordoserare verkar inte vara någon dyr historia, väljer jag klor som alternativ mot Baquacil ska jag ha en doserare iaf.
Verkar som om det är en vettig investering.
Mvh Stefan

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Klordoserare
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2008, 18:09:22:22 »
hej poolbadaren
denna verkar vettig samt även vettigt pris
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klordoserare
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2012, 17:09:27:27 »
Jag drar igång en gammal tråd igen. Jag vill köpa en sån här. Jag vet att jag kan beställa den, men då blir det frakt och så vill jag klämma och känna på den. Så jag undrar om någon vet om det finns att köpa i Stockholmsområdet, man far ju omkring rätt ordentligt här.

Jag har hittat alternativ, men de kostar 3-4 gånger så mycket. Denna ser ut att vara vettig, men det är ju så svårt att se på bild så jag vill ju också klämma och känna på den.

http://poolbutiken.e-butik.se/?artnr=33100300
http://www.miamipool.se/Default.asp?avdelning=5&id=67&uid=0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag